پرونده مسکن مهر تا تیرماه بسته میشود


گروه راه و مسکن: بر اساس وعدهای که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته اعلام کرد، امسال تا پایان سال پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد و متقاضیان این واحدها بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان میتوانند در واحدهای مسکونی مهر مستقر شده و زندگی کنند. البته تکمیل واحدهای مسکونی مهر شامل واحدهایی که دارای پروندههای حقوقی بوده و عملاً تا معین شدن دستور قضایی و تعیین تکلیف در مورد آنها هرگونه عملیات ساختمانی برای آنها امکانپذیر نیست و همچنین واحدهای مسکونی که پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰ درصد دارند و از لیست مسکن مهر خارج شدهاند، نمیشود. این درحالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در تازهترین اظهارنظر در خصوص مسکن مهر با بیان اینکه پرونده مسکن مهر تا ماه آینده بسته میشود، گفت: طرح اقدام ملی مسکن نیز در دستور کار قرار گرفته و تمام افراد واجد شرایط در قالب این طرح صاحب مسکن میشوند.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از باند اصلی فرودگاه اردبیل در جمع خبرنگاران افزود: تمهیدات جدیدی هم به دستور رییسجمهوری تدارک دیده شده است که این طرح را بصورت فراگیر شروع کنیم تا ساماندهی مسکن با هدف خانهدار شدن مردم صورت گیرد. وی بیانکرد: هم در بحث تعرفه زمین و هم تسهیلات و بکارگیری تکنولوژی نوین اقدامات موثری در طرح ملی اقدام صورت میگیرد تا جریان تولید مسکن به جریان پایدار تبدیل شود. او همچنین به اهتمام دولت برای توسعه بزرگراهها و خطوط ریلی کشور اشاره کرد و گفت: محرومیتزدایی و ایمنسازی جادهها از اولویتهای کاری وزرات راه و شهرسازی است و در استان اردبیل هم احداث این مهم مورد توجه قرار گرفته تا هم تصادفات جادهای کاهش یابد و هم در بحث راهسازی و احداث راههای روستایی توازن منطقهای رعایت شود. وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به پروژه راهآهن اردبیل- میانه افزود: این طرح پیشرفت خوبی دارد و پیشبینی میشود تا پایان دولت دوازدهم به بهرهبرداری برسد. اسلامی اظهارداشت: یکی از وعدههای رییسجمهوری در سفر به این استان تکمیل طرح راهآهن اردبیل - میانه بود که با توجه به پیشرفت قابل توجه پروژه خوشبختانه این وعده در حال تحقق است. وزیر راه و شهرسازی هدف از سفر یک روزه خود به استان اردبیل را بازدید از پروژههای زیرساختی و عمرانی در دست اجرا در استان ذکر کرد و گفت: اغلب حوزههای ماموریتی وزارتخانه در این استان دارای پروژههای فعال از جمله باند اصلی فرودگاه اردبیل است که با تکمیل آن، هم ظرفیت و هم تجهیزات ناوبری ارتقا یافته و پیشبینی شده تا پایان شهریورماه افتتاح شود. بازدید از بهسازی باند اصلی فرودگاه، بازدید از راههای در دست اجرا گرمی - بیلهسوار، پارسآباد - مشگینشهر، راههای اصلی هشتجین- کوثر، اردبیل- سرچم و ایستگاه راهآهن از جمله برنامههای سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل است.

پیش از این علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفته بود: سال گذشته ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر توسط این سازمان تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی به اشاره به اینکه بر اساس وعدهای که پیشتر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل واحدهای مسکونی مهر تا پایان امسال دادند، واحدهای مسکونی مهر در زمان مقرر تکمیل و تحویل متقاضیان میشود، گفته بود: اگرچه بحران کرونا، روند تکمیل واحدها را با کندی مواجه کرد، اما برنامهریزیهای به گونهای است که امسال پرونده مسکن مهر بسته شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ هزار واحد مسکونی مهر در حوزه مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن باقیمانده است که این واحدها حداکثر تا دو ماه دیگر تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

نبیان گفته بود: تعدادی واحدهای مسکونی مهر هستند که درگیریهای حقوقی دارند بالطبع زمانیکه پرونده در مراجع قضایی است، نمیتوان در خصوص آنها اقدامی انجام داد. همچنین تعدادی از واحدهای مسکونی مهر هستند که فاقد متقاضی بوده که در مورد آنها در حال تصمیمگیری هستیم.

وی در خصوص تعیین تکلیف واحدهای مسکونی مهر بدون متقاضی نیز اعلام کرد: موفق شدیم تعدادی از واحدهای مسکونی مهر را کاهش دهیم. هم اکنون بخشی از این واحدها به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شده و کاهش یافته است. در تلاش هستیم تا واحدهای مسکونی مهر فاقد متقاضی را واگذار کنیم. به گفته نبیان، واحدهای مسکونی فاقد متقاضی پیشتر ۴۰ هزار واحد مسکونی بوده است که هم اکنون این رقم به دلیل واگذاری تعدادی از واحدها کاهش چشمگیری یافته است.