سقوط آزاد قیمت نفت


گروه انرژی: قیمت نفت در هفته گذشته تحت تأثیر احتمال کاهش تقاضا در بازارهای جهانی و افزایش دوباره حجم ذخیرهسازی نفت با کاهش همراه شد تا همچنان تثبیت قیمتها در بالای ۴۰ دلار دور از انتظار باشد.

نفت هفته گذشته را بعد از نشست موفق اوپک و اوپک پلاس، با امید به کاهش عرضه با رشد قیمت آغاز کرد، آنچنان که نفت برنت، سقف قیمتی ۳ ماه را پشت سر گذاشت و بالای ۴۲ دلار در هر بشکه قیمت خورد.

با این حال دوران خوش نفت ۴۰ دلاری چندان به درازا نکشید و از روز سه شنبه با انتشار گزارش بانک جهانی درباره پیشبینی کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰، نگرانیها نسبت به کاهش تقاضای نفت بالا گرفت، این موضوع باعث شد تا قیمت نفت شیب نزولی به خود بگیرد.

در ادامه نیز انتشار آمار ذخیرهسازی نفت در آمریکا، بر این نگرانیها افزود تا نفت برنت که یکی دو روزی را بالای ۴۰ دلار جا خوش کرده بود، به کانال ۳۰ دلاری باز گردد.

صنعت نفت با ضرری ٨/١ تریلیون دلاری در ۲۰۲۰ روبروست

کاهش قیمت نفت و مقاومت قیمتها در برابر رشد باعث شده تا موسسه اعتبارسنجی فیتچ اعلام کند، ماهیت گرانقیمت و حساس استخراج نفت (از نظر درآمد، هزینههای عملیاتی و سرمایه در گردش) باعث شده است تا این بخش در پیشبینیهای ما با بیشترین ضرر روبرو شود و در سال ۲۰۲۰ روی هم رفته ۱.۸ تریلیون دلار از درآمدهای خود را در سراسر جهان از دست بدهد. این ضرر ۶ برابر بزرگتر از ضرر بخش خردهفروشی است که بیشتر به چشم میآید.

فیتچ اعلام کرد: پاندمی کووید ۱۹ در سراسر جهان باعث خواهد شد که ۵ تریلیون دلار از درآمد شرکتها در تمام بخشهای تحت پوشش فیتچ از بین برود.

طبق اعلام فیتچ بخش نفت و گاز از لحاظ دلاری بیشترین درآمد از دست رفته را خواهد داشت که این معادل ۴۰ درصد از کل درآمد از دست رفته شرکتها در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

این آژانس در ادامه بیانیه خود اضافه کرد: در حالی که قیمتهای نفت تا حدودی بهبود یافته است اما این قیمتها همچنان به محدوده پیشبینی خود نرسیده و انتظار میرود فعالیتهای اقتصادی با کمرنگ شدن هیجان اولیه بازگشایی اقتصاد، همچنان ضعیف باقی بماند.

این موضوع نگرانیها نسبت به سرمایهگذاری در صنعت نفت و گاز را برای سالهای آینده افزایش میدهد. موضوعی که میتواند حتی بعد از کنترل کرونا همچنان بازار نفت را با مشکل رو به رو کند.

در مجموع با توجه به این عوامل، قیمت نفت برنت در هفته گذشته از ۴۲ دلار و ۳۰ سنت در روز دوشنبه به ۳۸ دلار و ۷۳ سنت رسید که حکایت از کاهشی ۹.۲ درصدی دارد. نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۷.۴ درصدی از ۳۸ دلار و ۹۷ سنت به ۳۶ دلار و ۲۶ سنت رسید.

قیمت نفت اگرچه در دو هفته اخیر تا حدودی افزایش داشته اما این قیمتها همچنان شکننده هستند و با فاصله گرفتن از هیجانات اولیه در مورد بازگشایی اقتصاد در گوشه و کنار جهان، قیمتها به میانه کانال ۳۰ دلار عقبنشینی کرده است.

لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت FXTM در این باره گفت: نفت همچنان آسیب پذیر مانده و به دلیل نگرانیهای کرونایی همچنین نسبت به شوکهای نزولی ضربه پذیر است. احتمال وضع مجدد قرنطینه و به تأخیر افتادن روند احیای اقتصاد جهانی خبر بدی برای نفت است که یکی از بزرگترین قربانیان بحران شیوع ویروس کرونا بوده است. وی در ادامه افزود: اگرچه اوپک پلاس موافقت کرده است کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر تمدید کند اما با توجه به اوضاع کلی، این اقدام ممکن است حمایت اندکی از نفت به عمل آورد که همچنان در حال ضرر کردن از مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و نگرانیهای اقتصادی است.