برنامه جامع زیست محیطی ذوب آهن برای تبدیل شدن به صنعت سبز


نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه اصفهان در راستای تشریح رویکردها، عملکرد و پروژههای زیست محیطی شرکت، در هفته محیط زیست برگزار شد.

منصور یزدی زاده با اشاره به همکاری شرکت ذوب آهن با اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص تدوین برنامه جامع زیست محیطی به عنوان نقشه راه این شرکت بیان داشت: برنامههای زمانبندی مربوط به پروژههای بهبود زیست محیطی انجام گرفته و در دست اجرا این شرکت پس از تهیه و تصویب در شرکت به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال و گزارشات لازم درخصوص مراحل پیشرفت پروژهها در بازههای زمانی مشخص به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال گردیده است و مراحل انجام پروژههای مذکور بارها توسط کارشناسان و مسئولان اداره مذکور مورد بازدید و پایش قرارگرفته است.

وی افزود: طی سال ۹۸ بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در سطح شهرستان مقرر گردید که شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به تهیه برنامه جامع محیط زیست اقدام نموده و نتایج حاصل را جهت بررسی و تأیید به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال نماید. این برنامه در نیمه دوم سال ۹۸ تهیه و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال گردید و در حال حاضر در مرحله بررسی توسط اداره یاد شده قرار دارد. مقرر است پس از نهایی شدن در چهار چوب تفاهم نامه مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان امضا و مبادله گردد و
به عنوان نقشه راه محیط زیست شرکت، کلیه فعالیتهای بهبود در این حوزه بر اساس برنامه مذکور انجام گردد.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه شركت ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین توليدكننده فولاد در ايران در راستاي خط مشي زيست محيطي و تعهد مديريت عالي شركت مبني بر حفظ و صيانت از محيط زيست با صرف هزینههای بسيار هنگفت اقدام به تعريف و اجراي پروژههای زيست محيطي در قالب طرحهای بازسازي، بهسازي و نوسازي در بخشهای هوا، آب، پساب، پسماند و انرژي نموده است اظهار داشت: که این خود بیانگر اعتقاد راسخ مسئولان شرکت به مقوله حفاظت از محیط زیست است و نتیجه اجرای برنامههای مذکور ارتقاء شاخصهای زیست محیطی شرکت در کلیه بخشهای هوا، آب، پساب، پسماند و انرژی میباشد.

وی نمونههاي بارز این اقدامات شامل موارد زیر را تشریح کرد:

 اجرا و راهاندازی بيش از ۳۶ پروژه زيست محيطي با هزینهای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال و ۵‏/۵۶ میلیون یورو

 بهبود و اصلاح دربهاي باتري ككسازي به نوع قابل انعطاف به منظور جذب كامل گازهاي فرآيندي توليدي و جلوگيري از انتشار آن به محيط: اين پروژه با طراحي و ساخت درب نمونه فلكسيبل در اواخر سال ۹۶ آغاز گرديد. پس از ساخت و نصب درب نمونه فلكسيبل بر روي باطري ۳ و تأیید اثر بخشي آن، مرحله اول پروژه شامل ساخت ۷۴ عدد درب مربوط به سمت كك با استفاده از توانمندیهای داخل شركت طي يك برنامه زمانبندي ۵/۷ ماهه از تاریخ ۱/۱/۹۸ آغاز و در اواسط آبان ماه سال گذشته با هزینهای معادل ۱۵۰ ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.

در فاز دوم اين پروژه مقرر است ۷۴ عدد درب مربوط به سمت ماشینهای تخليه كك و ۱۰ عدد درب رزرو نيز ساخت و بر روي باطري ۳ نصب گردند. اين پروژه از تاريخ ۱/۸/۹۸ آغاز و پيش بيني میگردد تا اواخر مردادماه سال ۹۹ با هزینهای معادل ۱۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری برسد. لازم به ذکر است به دلیل تحریمهای ظالمانه کلیه مراحل طراحی، تأمین، ساخت و نصب و بهره برداری از پروژه مذکور با انجام طرحهای تحقیقاتی متعدد با استفاده از توانمندیهای نیروهای متخصص داخلی شرکت انجام گرفته است که این خود گامی بسیار ارزشمند و کم نظیر در جهت تحقق شعار بومی سازی و عدم وابستگی به خارج میباشد.

 ايجاد و نگهداري بيش از ۱۶۵۰۰ هكتار فضاي سبز (حدود ۸۴ برابراستانداردهای فضای سبز مربوط به صنایع)

 صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف آب کارخانه در طی ۱۵ سال گذشته

یزدی زاده با اشاره به اینکه آلایندگی ذات همه صنایع است و نکته مهم کنترل این موضوع بوده، گفت: حدود ۱۴ هزار نفر پرسنل در این شرکت مشغول به کار هستند و سلامتی آنها و طبیعتاً مردم منطقه اولویت اصلی شرکت است

وی افزود: در شرایطی که کارخانه ذوب آهن به دلیل نداشتن مواد اولیه به ویژه سنگ آهن با ۶۰ درصد از ظرفیت تولید دارد اما هیچگاه اعتبار پروژههای زیست محیطی را کاهش نداده است و پروژههای جدیدی نیز تعریف نموده است.

مدیرعامل شرکت تصریح کرد: عمده آلایندگی ذوب آهن مربوط به باتری شماره ۳ کارخانه است که در این خصوص تعویض دربهای باتری و جایگزین نمودن آنها با دربهای فلکسیبل در دستور کار قرار گرفت. امروز با افتخار اعلام میکنم طراحی نقشههای این دربها که از پیچیدگی بسیاری نیز برخوردار است به دست توانمند کارکنان سختکوش ذوب آهن اصفهان انجام شد و در ادامه ریخته گری،
ماشین کاری، ساخت، نصب، بهره برداری و ... نیز در کارگاههای ذوب آهن به صورت شبانه روزی آماده گردید.

وی همچنین ادامه داد: ۷۴ درب سمت کک در سال گذشته ساخته و نصب شد و از تعداد ۷۴ درب سمت ماشین نیز تعداد ۴۴ درب تا کنون آماده شده است.

برنامهریزی شده بود ساخت دربهای سمت دوم تا پایان خردادماه به پایان برسد اما به دلیل بحران کرونا با اندکی تأخیر در آینده نزدیک این پروژه زیست محیطی ماندگار ذوب آهن اصفهان نیز به پایان میرسد.

یزدی زاده با اشاره به اینکه در مصرف آب نیز به ازای هر کیلو تولید، مصرف به نصف کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: حق آبه ای برای ذوب آهن تعریف شده است که تنها ۴۰ درصد آن را استفاده میکنیم و تلاش داریم برداشت آب خام را از زاینده رود به کمترین حد ممکن برسانیم. همچنین مصرف آب ذوب آهن اصفهان در ده سال اخیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: خرید پساب شهرهای زرین شهر، فولادشهر، نجف آباد و فلاورجان را در دستور کار قرار دادیم تا از این محل جنگل دست کاشت و منحصر به فرد شرکت به میزان ۱۶ هزار و پانصد هکتار (حدود ۸۴ برابر استانداردهای فضای سبز مربوط به صنایع) آبیاری شود.

در این راستا فاز اول پروژه انتقال پساب فولادشهر به ذوب آهن اصفهان که از خردادماه ۹۷ عملیات اجرایی آن آغازشده بود در مراحل پایانی میباشد. یزدی زاده گفت: ذوب آهن اصفهان سالانه ۱۵ میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز شرکت هزینه میکند که رقم قابل توجهی است و رویکرد آینده کارخانه این است که کاشت گونههای مقاوم به کم آبی را در دستور کار قرار دهد. مدیر عامل شرکت ذوب آهن با اشاره به اجرا و راهاندازی بیش از ۳۶ پروژه زیست محیطی با هزینهای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال و ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و تعداد قابل توجهی پروژه دیگرگفت: هدف و نگرش ذوب آهن اصفهان این است که در سه بخش آب، هوا و خاک، کمترین آلایندگی را داشته باشد و در این راه در حد توان خود هزینههای لازم انجام میدهد.

ذوب آهن با ۱۶۵۰۰ هکتار فضای سبز دوستدار محیط زیست است

در ادامه این نشست خبری سرپرست محیط زیست شرکت ذوب آهن گفت: این کارخانه هشتاد و چهار درصد بیشتر از استانداردهای زیست محیطی فضای سبز ایجاد کرده است. محمد حسین غلامی در بازدید اصحاب رسانه از فضای سبز کارخانه ذوب آهن که به مناسب هفته محیط زیست انجام شد اظهار داشت: طبق الزامات سازمان حفاظت محیط زیست، کارخانجات فعال در صنعت میبایست به اندازه ۲۵ درصد گستر صنعتی خود فضای سبز داشته باشند در حالیکه ذوب آهن اصفهان با بیش
از نیم قرن فعالیت هشتاد و چهار درصد بیشتر از استانداردهای زیست محیطی فضای سبز ایجاد کرده است.

وی با اشاره به جمعیت بیش از سیزده هزار نفری شاغل در ذوب آهن یادآور شد: این کارخانه به ازای هر نفر پرسنل خود بیش از یک هکتار فضای سبز دارد و سالانه نزدیک به پانزده میلیارد تومان



برای حفظ و نگهداری این فضا هزینه صرف میکند.

وی افزود: بر خلاف تصور عوام نه تنها برای محیط زیست دردسر آفرین نبوده بلکه علاوه بر ایجاد ۱۶۵۰۰ هزار هکتار فضای سبز که موجب کاهش آلایندگیهای زیست محیطی ناشی از فعالیت خود و فعالیت دیگر صنایع موجود در منطقه شده است پساب غیر استاندارد شهر زرین شهر
را جمع آوری و به همراه پساب خود تصفیه میکند.

وی گفت: پساب غیر استاندارد و آلاینده زرین شهر که قبلاً در رودخانه زاینده رود دفع میشد توسط شرکت ذوب آهن جمع آوری و بعد از مخلوط سازی با پساب کارخانه، در تصفیه خانه ذوب آهن، تصفیه و برای آبیاری ۲۰۰۰ هکتار درختان غیر مثمر این شرکت استفاده میشود.

ضایعاتی که با نگاه زیست محیطی، جهش تولید و درآمد زا شدند

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی گفت: ذوب آهن اصفهان با جلوگیری از خروج و دفن سالیانه ۱۵۰۰ تن ضایعات و تبدیل آن به محصول، گام بلند و موثری در راه حفظ و صیانت از محیط زیست برداشت که نتایج بسیار چشمگیری در منطقه دارد.

علیرضا رضواینان با ذکر مطلب فوق گفت: با همت همکاران توانستیم از خروج و دفن سالیانه حدود ۱۵۰۰ تن ضایعات جلوگیری کنیم که
این امر با تغییر تکنولوژی و توان علمی کارخانه و شرکتهایی که این محصولات را میخرند صورت گرفت.

مهندس رضوانیان افزود: یکی از سنگینترین ضایعات کک سازی که فوسی است بخشی از این ضایعات است که خوشبختانه با تعامل با پالایشگاه قطران تصفیه میشود و به محصول تبدیل میگردد که ضمن ایجاد درآمد برای شرکت، نقش مهم در کاهش آلایندگی دارد.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت این موفقیت را به مدیرعامل و کارکنان شرکت تبریک گفت و افزود: امیدوارم این اقدام در کنار سایر فعالیتهای مهم زیست محیطی
ذوب آهن همچون تعویض دربهای فلکسیبل، افکار عمومی را متقاعد سازد که حفظ محیط زیست امروز اولویت اصلی ذوب آهن اصفهان است و در این راه با وجود همه مشکلات، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد ورزید.

شایان ذکر است در پایان این نشست از کتاب" زینب کوچولو در شهر آهن" از انتشارات روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز رونمایی شد.