اظهارات شهردار مشهد درباره شفافیت، بافت اطراف حرم و ارتفاعات جنوب

روز گذشته چهارمین نشست خبری محمدرضا کلایی در مقام شهردار مشهد برگزار شد، نشستی که بیش از سه ساعت به طول انجامید و بر خلاف نشست های گذشته همه خبرنگاران توانستند سوالات خود را مطرح کنند. به گزارش «خراسان رضوی»، در این نشست، شهردار مشهد به همراه معاونان خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلفی از جمله ارتفاعات جنوبی، پروژه کوه پارک، بافت اطراف حرم مطهر، بدهی های شهرداری، انتقال زندان مرکزی مشهد و .... بود که مهم ترین اظهارات وی در ادامه می آید.
290 پروژه دارای حقوق مکتسبه در بافت اطراف حرم
* با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری در پاسخ به سوالی درباره این که حقوق مکتسبه در بافت اطراف حرم هم از نظر ریالی و هم از نظر تعداد پروژه ها به چه میزان است :  در تعریف حقوق مکتسبه اختلاف نظرهایی وجود دارد و هم اکنون 290 پروژه در بافت پیرامون حرم درگیر حقوق مکتسبه هستند، در شورای عالی شهرسازی شیوه نامه ای تصویب و انواع پروژه ها تقسیم بندی و دستورالعمل های لازم برای آن ها نوشته شده که برخی از بندهای آن سبب موضع گیری پیمانکاران شده است. من برای سرمایه گذاران، ظرفیت عظیم موجود در پیرامون حرم و نبود همبستگی بسیار ناراحت هستم، با روند موجود کار را خیلی پیچیده می بینم، واقعا ناراحتم همدلی که باید باشد نیست، در این خصوص اگر دلسوزی وجود داشته باشد مدیران استانی دلسوزترند. افرادی هم که در این منطقه ساکن هستند دچار چالش هایی می شوند. معتقدم موقعیت ما در مشهد بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است، هفته گذشته در جلسه طرح توس گفتم که این طرح در دی ماه 97 آماده شده اما در این یک سال و نیم تنها سه جلسه‌ برگزار شده است و آیا یک نفر از افراد حاضر در جلسه، سه سال گذشته توس را دیده اند؟ باید برای توس به استان اختیار بدهند. هم اکنون پروژه بافت اطراف حرم با مجموعه ای از چالش ها مواجه است، اول این که آیا تصمیم گیری در خصوص این پروژه با تهران است یا به نهاد های موجود در استان خراسان سپرده می شود؟ اگر مربوط به حاکمیت است بایدبه استانداری سپرده شود. چالش دوم تامین منابع مالی طرح است، این که آیا برای تصمیمات اتخاذ شده منابع مالی تامین شده یا خیر و چالش سوم نگاه به گذشته و آینده است، برخی معتقدند که باید به گذشته نگاه و مشکلات را ریشه یابی کرد اما برخی دیگر معتقدند که نگاه به گذشته سبب طولانی شدن کار می شود و باید گذشته را فراموش و به آینده فکر کنیم. ما می خواهیم بافت اطراف حرم، کارگاه ساختمانی نباشد. این سه چالش سبب گروه بندی در طرح شده است و نمی توان پیش بینی کرد کدام یک از آن ها غلبه خواهد کرد، پیش بینی من این است که فرایند این چالش ها همچنان زمان بر خواهد بود، ما از روز اول یک راهبرد مشخص کرده ایم و باید آن را ادامه دهیم و آن این است که در تصمیمات کلان، ذی نفعان زیادی وجود دارند و هیچ یک از نهادها به تنهایی نمی تواند اجرای کار را بر عهده بگیرد، ما می خواهیم بافت اطراف حرم، کارگاه ساختمانی نباشد و به آماده سازی آن برای خدمت رسانی به زائران بپردازیم. چهار صورت جلسه میان وزیر راه و شهرسازی، آقای  استاندار و سایر مسئولان وجود داشته اما به ثمر ننشسته است. ما مرجع تصمیم گیری نیستیم، صرفا می توانیم کمک کنیم.
نمی خواهیم بدهی برای دوره های بعدی ایجاد شود


* در خصوص تامین مالی پروژه هایی که شهرداری شروع کرده است: در فرایند پروژه های عمرانی حدود 10 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است، اگر امروز پیمانکاری بگوید که به دلیل کمبود بودجه، بدهی معوقه دارد، بنده شخصا پاسخگو خواهم بود، این در حالی است که دوره ای در تاریخ فعالیت شهرداری مشهد نبوده که کمتر از 400 تا 500 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار نباشد. مجموعه پروژه هایی که تعریف کرده ایم یا تعریف خواهیم کرد، همگی تا پایان این دوره مدیریت شهری خاتمه پیدا می کند و پیش پرداخت پروژه های بلند مدت نیز پرداخت خواهد شد زیرا نمی خواهیم بدهی برای دوره های بعدی ایجاد شود و تمام پرداخت ها باید به روز باشد. یکی از تلاش های ما این است که هیچ گونه باری بر دوش دوره بعدی نباشد و در این راستا امروز هیچ گونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد، نکته دوم این است که مجموع پروژه های تعریف شده ما نباید ادامه دار باشد و تمامی پروژه ها باید تا آخر دوره کاری ما تمام شود اما از ابتدای سال 99 پروژه های ادامه دار را تعریف کرده ایم و پیش پرداخت آن نیز پرداخت خواهد شد. بیشترین تاخیر ما برای اجرای یک پروژه تنها 11روز بوده است. این تاخیرها هیچ وقت به ماه و سال نمی‌رسد. همه این اتفاق ها در حالی افتاده است که شهردار تهران اعلام می کند 53 میلیارد تومان بدهی دارد، در صورتی که تهران دارای ظرفیت های بسیاری از جمله حضور شهردار تهران در هیئت دولت است و نگاه متفاوتی به تهران به عنوان پایتخت وجود دارد اما تاکنون یک ریال از این بدهی تسویه نشده است . بنابراین موفقیت ما در استان مرهون موهبت الهی است.
* در پاسخ به سوال روزنامه جمهوری اسلامی درباره حواشی ایجاد شده درخصوص ادعای تخلفات ساختمانی در ملک منتسب به رئیس کل دادگستری استان: این پرونده نیز مانند دیگر پرونده هاست. اگر تمرکز را روی کار نمی گذاشتیم، اکنون درگیر حواشی بودیم. برخی مطالبات بیان شده در این باره از روی حب و بغض است. ۲۷هزار رأی ماده 100 در سال های ۹۷‌و۹۸ صادر شده است و برای ما هیچ فرقی بین پرونده‌ها وجود ندارد. در خصوص این موضوع باید پرسید که آیا پروژه پایانکارگرفته است یا نه، وقتی پروژه پایانکار نگرفته چه اظهار نظری می توانید در این باره داشته باشید؟  من نظر کارشناسی خودم را عرض می کنم. هیچ فردی در این پرونده به لحاظ اعمال نفوذ وجود ندارد، یک سری محاسبه و اعداد و ارقام در فضای مجازی منتشر شده، واقعیت این است فردی که این را نوشته احتمالا از کیفیت ساخت و سازها مطلع نبوده است. هر ساختمان تا زمان پایانکار از نظر مالی تعیین تکلیف نمی‌شود.  در این خصوص صورت جلسه نوشته شده اما هنوز رای کمیسیون ماده 100اعلام نشده است.
* هزینه نگهداری شهر تا پایان سال 96 روزی سه میلیارد تومان بود و اکنون این رقم به روزی 11 میلیارد تومان رسیده است و به دلیل ویروس کرونا در سه ماه ابتدایی امسال حدود 20 درصد کاهش در آمد داشته ایم.
* خواجه نایینی معاون مالی و پشتیبانی شهرداری : تاکنون حدود 200 میلیارد تومان پرداختی مستقیم برای حمایت از مردم در بحث ویروس کرونا داشتیم.
* متاسفم این را بگویم که انبارهای ضایعات فاجعه بار است، یکی از آن ها در جاده توس قرار دارد، با چند نفر که گفت و گو می کردم آرام آرام پرداختی ها از پول به مواد مخدر تبدیل می شود، این یک بردگی است.در جمع آوری معتادان متجاهر همکاران ما در شهرداری درگیر این موضوع هستند، برخی ها انتقاد می کنند چرا شهرداری این همه کمک می کند، اگر به بهزیستی کمک نکنیم واقعا چرخ شهر نمی چرخد ، اگر ما کمک نکنیم چه کسی می خواهد کمک کند؟ وضعیت دولت را می دانیم ، حتی دولت حقوق کارکنان خود را به سختی پرداخت می کند. در مقابله با انبارهای غیرمجاز ضایعات، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی وظیفه اصلی را دارند. برای کاهش آسیب های این انبارها، نیاز به همکاری چند سازمان داریم.
اگر در آن زمان شهردار مشهد بودم پروژه کمربند جنوبی را آغاز نمی کردم
* در پاسخ به سوالی درباره کمربند جنوبی: در دهه 80 و زمانی که پروژه آغاز شد، اگر من شهردار مشهد بودم به هیچ وجه پروژه را آغاز نمی کردم. اما به هر حال این پروژه شروع شده، تخریب هایی هم انجام شده و بخش عمده ای از مسیر ساخته شده است. اتاق فکر در دانشگاه فردوسی تشکیل شد. احساس کردیم این پروژه نیاز به بررسی ریشه‌ای‌تر دارد. دو راه داشتیم، یا باید می‌گفتیم ضرورت ترافیکی داریم و پروژه را ایجاد کنیم یا هم بررسی کنیم این پروژه قابلیت اصلاح دارد یا نه؟ ما راه دوم را انتخاب کردیم، از اختیارات من به عنوان شهردار این است که پروژه نیمه کاره را تا سطحی تکمیل کنیم تا تعیین تکلیف شود. بنابراین با نهادهای مختلف از جمله دادستانی مشورت و مطالعه کردیم. به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات فضای سبز گسترده، دسترسی نداشتن مردم است، برای همین ترکیبی از پارکینگ و خدمات عمومی را در دستور کار قرار دادیم. معتقدم در فضای ارتفاعات نگرانی وجود دارد اما کم است. اگر مردم را به آن جا بکشانیم و تفرجگاه شود خود مردم اجازه نمی دهند تغییر کاربری دیگری صورت بگیرد، این ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد، به مشاور ابلاغ کردیم پیوست زیست محیطی آن را تهیه کند. تا زمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسیده من کمربند جنوبی را اجرا نمی کنم.آقای پژمانفر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تعدادی از سمن ها به ارتفاعات رفتند و گفتند که ما اعتماد نداریم، این جا با احداث کمربند ساخت و ساز صورت می گیرد، گفتم من نمی‌خواهم کمربند بسازم. اگر ما دغدغه زیست محیطی نداشتیم وارد ماجرای  کشف رود نمی شدیم.
* در خصوص پروژه کوه پارک برخی ادعا کردند که در اطراف آن زمین خریداری شده در صورتی که این محدوده در میان ارتفاعات و کوهستان پارک  خورشیدواقع شده است و مکانی برای ساخت زمین در آن وجود ندارد،  همچنین برخی نگران بسته نشدن انتهای پارکینگ در این منطقه بودند که در این خصوص نیز یک پارکینگ و فضای نشیمن گاه ایجاد شد تا ورود و خروج مردم از یک مسیر باشد. همچنین عده ای مدعی شدند هدف ما تجاری سازی است بنابراین هیچ گونه سرویس بهداشتی و واحد تجاری در این محدوده ساخته نشده است، همچنین در خواست کرده ایم این پروژه طی 100 روز تمام شود. برآورد اولیه پروژه کوه پارک ۱۵۰ میلیارد تومان است. استقبال مردم هم مشخص می‌کند که علاقه‌مند به آن هستند یا خیر. برای پروژه کوه پارک پیوست زیست محیطی داریم و تایید شده است.
* در خصوص بهای حمل و نقل عمومی: هزینه ها از جمله سوخت، قطعات یدکی، اتوبوس و دستمزد افزایش یافته، این در حالی است که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید، در نهایت باز هم قرار شده سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند، با وجود هزینه چند برابری هر سفر تنها 100تومان به کرایه بلیت اتوبوس افزوده شده است که اواسط هفته یا هفته آینده اعمال خواهد شد، به هرحال در تعیین نرخ کرایه حمل ونقل عمومی نباید طوری شود که تاکسیران بگوید برای من فعالیت با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند.
* وی درباره ساختمان واقع در خیابان ابن سینا گفت: ما مجموعه وظایفی را در شهر دنبال می کنیم، مجموعه تعاملاتی که در این خصوص انجام می شود متعدد و همه بر اساس قانون است و همه مجوزهای لازم را دارد و از این جنبه نکته ای وجود ندارد.
* در پاسخ به سوالی درباره اراضی پادگان ارتش و احداث پارک 72 هکتاری: هر جایی که پای ما در این گونه موارد به تهران باز می شود ماجرا قفل می شود ، به دنبال یک پارک ملت دیگر در اراضی ارتش هستیم و تا زمانی که در این مسئولیت باشم به تلاش خودم در این زمینه ادامه می دهم، واقعیت این است که دولت حال و انگیزه و حوصله پیگیری ندارد، این برای من اثبات شده است. توافقات نهایی با ارتش انجام شده، نقشه  اصلاحی ارائه شده است، وزارت راه و شهرسازی نقشه ها را نپذیرفته و این نقشه ها برای بررسی بیشتر به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.
* در موضوع اتوبوس های برقی یک سری توافقاتی انجام دادیم، در تماسی که با آقای جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) داشتم عرض کردم گوشه ای از این کار را شما بگیرید، گفتند ای آقا در این شرایط اتوبوس برقی؟ هر کجا درگیر دولت و تهران می شویم همین مسئله وجود دارد.  
مکان یابی تا پایان سال برای انتقال زندان مشهد
* در خصوص انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر: برای مکان‌یابی زندان جدید هنوز دستگاه‌های مختلف به جمع‌بندی نرسیده‌اند اما با توجه به اهتمامی که برای این موضوع وجود دارد، احتمالا تا پایان سال تعیین تکلیف می شود.
* در پاسخ به سوالی درباره بازداشت مدیرعامل سازمان عمران شهرداری و علت تعیین نکردن سرپرست: بر اساس گزارش ها این اتفاق در دوره مدیریت شان در آبفا افتاده و فرایند قانونی خود را طی می کند. عوض شدن مدیران تاثیری در روند پروژه‌ها ندارد، به خصوص در سازمان عمران که قائم مقام اجرایی دارد، بیش از 10 سال است در مسیر طرقبه درگیر ترافیک بودیم اما این مشکل با یک راه حل ساده و در زمان کوتاه حل شد‌.
* در خصوص علت انتصاب مهدی زارعی (معاون پیشین فرهنگی شهردار که در اظهارات تلفنی وی در یکی از نشست های خبری شهردار حاشیه ساز شد) در پست دیگری در شهرداری مشهد: آقای زارعی کار اشتباهی انجام داد و به درستی استعفا کرد اما نباید آدم‌ها را به دلیل یک اشتباه ساقط کنیم، قبول کردن استعفای ایشان در راستای اصول کاری بوده است.
* در این دوره شفاف‌ترین دوره را رقم زدیم. هر روز سامانه‌ها و پروژه‌ها شفاف‌سازی می‌شود، بسیاری از انتقادات بر اساس اطلاعاتی است که خودمان منتشر کردیم و پای آن ایستاده‌ایم. همه چیز باید در شفافیت پیش برود.
* در پاسخ به سوالی درباره رویکرد اصلاح طلبی شهردار مشهد و عملکرد سیاسی او: ما در یک دوره سختی آمدیم، یک سری کارهایی را باید انجام دهیم، حرف هایی هم که می زنیم شوخی نیست، وقتی می گوییم مشهد را دوست داریم مگر فرقی می کند، رویکرد سیاسی ما در کجای شهر نمایان است؟ فقط کار، کار ، کار است ، اصلا به این ها فکر نکردیم، شما یک نهادی را نام ببرید که در همکاری با آن تعلل کردیم، نگاهی که در شهر مشهد و استان وجود دارد نگاه همدلانه است، این را برخی ها بر نمی تابند، اتفاقا آن هایی که بر نمی تابند نگاه سیاسی دارند.
شایان ذکر است در این نشست همچنین معاونان شهردار نیز به ارائه برخی توضیحات در حوزه های مرتبط به خود پرداختند.