4 هزار میلیاردر زیر ذره بین مالیاتی

رئیس سازمان مالیاتی از تمرکز این سازمان بر چهارهزار نفر ثروتمند خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، پارسا با بیان این که فرار مالیاتی؛ نپرداختن حق مردم و برداشتن حق‌الناس است، افزود: سازمان امور مالیاتی روی حدود چهار هزار نفر که وضع درآمدی و ثروت بالایی دارند و مالیات کمی می‌پردازند، متمرکز شده و کارهای آن  در همه استان‌ها  در حال انجام است و برابر با مستندات قطعی و بدون جنجال و هیاهو و به زودی به نتیجه می‌رسد. وی اضافه کرد: بر اساس برآوردها، حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با این اقدامات مبتنی بر اطلاعات، آن را وصول کنیم.
پارسا با بیان این که امیدواریم مرحله نخست نظام مالیاتی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۰، عملیاتی شود، افزود: دو هفته دیگر، دستگاه‌های اجرایی را که همکاری کرده‌اند  یا نکرده‌اند اعلام خواهیم کرد. وی با اشاره به این که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده است، خاطرنشان کرد: همچنین مالیات بر مجموع درآمدها هم عملیاتی و معافیت‌های مالیاتی هم سامان دهی می‌شود.
تناقض گویی رئیس و معاون درباره سامانه املاک و اسکان
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر خانه های خالی هم گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی سامانه املاک و اسکان است و این سامانه راه اندازی شده است و اطلاعات مورد نیاز باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار ‌گیرد. این اظهارات پارسا در حالی است که دیروز خانی، معاون فناوری سازمان امور مالیاتی گفت: سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز به سازمان امور مالیاتی تحویل نشده است. به گزارش تسنیم، خانی افزود: هرچه سریع تر این سامانه باید در اختیار نظام مالیاتی قرار گیرد تا متناسب با اطلاعات هویتی ملک و مالک مطالبه مالیات و برگه تشخیص از سوی سازمان صادر شود.


میزان فعلی مالیات بر خانه های خالی بازدارنده نیست
پارسا در ادامه به فرمول دریافت مالیات هم اشاره کرد و گفت: از خانه‌های خالی در سال نخست، مالیات گرفته نمی‌شود در سال دوم ۵۰ درصد درآمد اجاره تخمینی آن مشمول مالیات و در سال سوم ۱۰۰ درصد درآمد اجاره آن مشمول مالیات می‌شود، اما به نظر می‌رسد این میزان، بازدارنده نباشد و باید شدیدتر باشد. وی افزود: کمیسیونی مرکب از راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دهیاری و شهرداری‌ها، قیمت روز املاک و اجاره آن را تعیین می‌کند. پارسا ادامه داد: به محض این که وزارت راه و شهرسازی بتواند اطلاعات خانه‌های خالی و متراژ آن را به سازمان امور مالیاتی بدهد بلافاصله وارد مرحله اجرای مالیاتی آن می‌شویم.