«ابتکار» از چالش برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان در دوران شیوع کووید19 گزارش می‌دهد

تابستان داغ زیر سایه کرونا
زهرا داستانی
تابستان داغ 99 در حال آمدن است و به غیر از مجلسیان که تکلیف تعطیلات‌شان در این فصل گرم سال مشخص شده، خبری از برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان،‌ نوجوانان و جوانان از سوی 22 دستگاه متولی اوقات فراغت در ایران نیست. اوقاتی که به زودی از راه می‌رسند و ایران را با چالشی بزرگ مواجه خواهند کرد؛ «افزایش شمار بیماران و قربانیان کرونا در ایران، آن هم از جنس کودکان و نوجوانانی که خسته از نشستن در خانه و در نبود برنامه‌ای مدون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دستگاه‌های متولی، راهی خیابان‌ها و مکان‌های عمومی خواهند شد که احتمال ابتلا به بیماری را برای آنها افزایش می‌دهد.»
تابستان 99، متفاوت از تمامی تابستان‌هایی است که ایرانیان آن را پشت سر گذاشته‌اند. شاید آن طور که کارشناسان حوزه هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند، یکی از تفاوت‌های تابستان امسال در گرمایی باشد که به دلیل تشدید تولید گاز‌های گلخانه‌ای روی گرمای تابستان سال گذشته را کم می‌کند اما تفاوت اصلی را بیماری کووید 19 پدید آورده است. بیماری‌ای که از ماه‌های پایانی سال گذشته مهمان نامیمون ایرانیان تا به این لحظه بوده و گمانه‌زنی‌ها از آینده این بیماری در ایران حکایت از آن دارد که تا زمانی که واکسن یا دارویی آن از سوی متخصصان علم پزشکی کشف و تولید انبوه نشود، خبری از رفتن این ویروس منحوس از ایران نیست. بنابراین شاید یک یا دو سال دیگر خبری از به صفر رسیدن شمار مبتلایان در ایران نباشد. با این حال در چند روز گذشته خبر افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کووید 19 در ایران نسبت به ماه گذشته از سوی مراجع متولی به یکی از نگرانی‌ها تبدیل شده است. خبری که حکایت از کاهش هوشیاری مردم نسبت به این بیماری و بی‌توجهی آنها نسبت به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دارد. روندی که با بازگشایی مکان‌ها و کسب و کارهای پرخطر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال تشدید شدن است. اماکن و باشگاه‌های ورزشی و تالارهای پذیرایی از جمله این مراکز است. مراکزی که مراجعه بسیار بالایی در تابستان دارند و در همین ابتدای کار آمار بالایی از ابتلای افراد به بیماری کووید 19 با حضور در آن‌‌ها به گوش می‌رسد. سیمین خیاط‌زاده، رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی گفته است: «بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا حدود ۵۰ نفر مبتلا به کرونا در میان شرکت‌کنندگان شناسایی می‌کنیم.»


تابستان 99 اما در حالی آغاز شده که 22 دستگاه متولی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت در ایران از معاونت پرورشی و تندرستی آموزش و پرورش، سازمان دانش‌آموزی، سازمان ملی جوانان، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تا اتحادیه انجمن‌های اسلامی، بسیج، تربیت بدنی، کمیته امداد و... همچنان درگیرودار تصمیمات و تمهدیداتی برای بعد از پایان تابستان‌ هستند. اگرچه در تابستان‌های سال‌های گذشته هم خبری از برنامه‌ریزی‌های مدونی برای هدایت اوقات فراغت از سوی این نهادها دیده نمی‌شد یا حتی در صورت اعلام برنامه، خبری از خروجی آنها نبود اما این بار حتی روابط‌عمومی این دستگاه‌ها رسانه‌ها را از برنامه‌های بی‌خروجی‌شان مطلع نکرده‌اند. وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی همچنان از ابهمات آغاز سال تحصیلی، درگیر چگونگی بازگشایی مدارس و سناریو‌هایی احتمالی از آموزش مجازی تا حضوری به دانش‌آموزان است. به خصوص حالا که آمارهای جدید از افزایش مبتلایان به کرونا ویروس جدید خبر می‌دهند. تابستان اما برای متولیان آموزش و پرورش زمانی برای رفع نواقض آموزش مجازی به نظر می‌رسد. نواقصی که سبب شده این وزارتخانه از پرداختن به اوقات فراغت دانش‌آموزان بیش از گذشته بی‌توجه باشد. آن طور که از اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌توان دریافت، وزارت آموزش و پرورش که در طول سه ماه باقی‌مانده از سال تحصیلی گذشته با آمدن کرونا با چالش ابزارهای الکترونیک و نواقص موجود در اپلیکیشن شاد برای آموزش مجازی روبه‌رو شدند حالا در فرصت به دست آمده تا سال تحصیلی جدید به دنبال حل مشکلات آموزش مجازی هستند. رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سناریوهایی که برای آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده، در توضیح سناریوی آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان گفته است: «اگر همچنان با ویروس کرونا مواجه باشیم، در آن صورت برنامه‌ای دقیق‌تر طراحی کرده‌ایم و با توجه به تجارب اخیر آموزش مجازی، شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی از روش ترکیبی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده خواهیم کرد.»
اینکه هیچ خبری از برنامه‌های تابستانی برای هدایت اوقات فراغت دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش در گفته‌ها و اظهارات مسئولان این وزارتخانه دیده نمی‌شود به معنای عدم توجه دستگاه‌های متولی به خطری است که ممکن است نوجوانان و به خصوص کودکان را تهدید کند. خطری که می‌تواند به افزایش هزینه‌های سلامت و فرسودگی کادر درمان بینجامد. در نبود برنامه مدون برای هدایت و گذران اوقات فراغت و خستگی ناشی از بیش از سه ماه خانه‌نشینی کودکان و نوجوانان در نبود مراکز آموزشی و تفریحی حالا ممکن است کودکان و نوجوانان در مراکزی حضور یابند که خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.
باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی و استخرهای روباز اما تنها مراکزی هستند که برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان با رعایت پروتکل‌ها و شروطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص کرده از جمله رعایت فاصله 2 متر با 25 درصد ظرفیت نسبت به گذشته در سانس‌ها تا ممنوعیت فعالیت رشته‌های ورزشی پر برخورد و تیمی می‌توانند پذیرای کودکان و نوجوانان در تابستان باشند. با این حال اما همچنان ضمانتی از سوی این باشگاه‌ها برای رعایت پروتکل‌ها بهداشتی وجود ندارد، همان‌طور که علی‌رغم الزام تالارهای پذیرایی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد ابتلای افراد به بیماری پس از شرکت در مراسم عروسی هستیم.
بااین حال اما تابستان داغ‌ 99 بدون توجه متولیان به نحوه گذران اوقات فراغت آغاز شده و کودکان، نوجوانان و جوانان غفلت متولیان این امر، قربانی تازه‌ای برای بیماری همه‌گیر کرونا در شرایط افزایش آمار شمار بیماری به دلیل عدم توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی شدن شرایط خواهند بود. افرادی که به گفته مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، «پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. و متصل‌کننده زنجیره بیماری از جامعه به خانواده هستند.»
سایر اخبار این روزنامه
جسد متهم فراری پرونده فساد «اکبر طبری» در رومانی پیدا شد سرنوشت پر ابهام قاضی منصوری محمدعلی وکیلی ماموریت کرونا تغییر است، مقاومت نکنیم هر ۱۲ دقیقه، کرونا یک ایرانی را می‌کشد «ابتکار» از چالش برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان در دوران شیوع کووید19 گزارش می‌دهد چه چالش‌هایی بر سر راه بازگشایی تماشاخانه‌ها وجود دارد؟ رویای بازگشت تئاتر از اولین شب تابستان «ابتکار» دلایل رشد قیمت ارز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور را بررسی کرد خیر و شر گرانی دلار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از 8 سال علیه ایران قطعنامه صادر کرد بازگشت قطعنامه‌های ضد ایرانی باید از برگزاری تجمع‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل شیوع بیماری ممانعت شود هشدار روحانی درباره بازگشت کرونا افشاگری‌های جدید علیه ترامپ چقدر در انتخابات به ضرر او خواهد شد؟ خیانت بولتون به ترامپ جهانگیری در گفت‌وگو با نخست‌وزیر سوریه: ترور سردار سلیمانی تغییری در سیاست‌ حمایت از جبهه مقاومت ایجاد نکرده است