انقلاب همان هرج و مرج است؟!

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی : جان کری ـ دموکرات ـ و دونالد ترامپ ـ جمهوریخواه ـ به یک نقطه نظر مشترکِ ذهنی رسیده اند و آن این که؛«در آمریکا به زودی انقلابی رخ خواهد داد!» اما این نقطه نظر مشترک از دیدگاه انتخاباتی در آمریکا، یک وجه افتراق نیز دارد؛« بودن یا نبودن ترامپ در صحنه ی سیاسی آمریکا!»
>«وضعیت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود»
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هشدار داد، چنانچه دونالد ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد «وضعیت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود» و دور دوم ریاست او خسارت هنگفتی به «جایگاه جهانی آمریکا و توانایی در رهبری در عرصه جهانی» وارد می‌کند. به نوشته نشریه نیوزویک، جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در نشست ۲۰۲۰ دموکراسی کپنهاگ که بابت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، گفت او همچنان معتقد است که آمریکایی‌ها می‌توانند جایگاهشان را به عنوان یک رهبر جهانی به دست آورند اما این در صورتی است که «جو بایدن» پیروز انتخابات نوامبر
شود.


کری با اشاره به انتخابات آتی گفت: گمان می‌کنم که ما قرار است رئیس‌جمهوری جدید داشته باشیم. کری افزود: اگر مردم به صندوق‌ها دسترسی نداشته باشند به نظر من می‌تواند سنگ بنای یک انقلاب شود. اگر ظرفیت کارآیی دموکراسی را نزد مردم انکار کنید حتی براساس نوشته پدران بنیانگذار آمریکا در بیانیه استقلال و قانون اساسی ایالات متحده ما این حق مسجل را خواهیم داشت که این انکار را به چالش بکشیم. این سیاستمدار آمریکا که نارضایتی خود از دولت ترامپ را پنهان نمی‌کند، همچنین گفت که تحت ریاست جمهوری کنونی، آمریکا "عملا موفق شده است تا خود را از دوستانش بیگانه کند."
او با اشاره به لغو برخی از توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران و پیمان آب و هوایی پاریس و جنگ تجاری ترامپ با چین افزود: ریاست جمهوری او بی‌شک جهان را مکان خطرناک‌تری کرده است و آن جنگ تجاری ساختگی که ترامپ با چین آغاز کرد، قیمت‌ کالاها را برای مردم بالا برد و کل طرح تجاری را مخدوش کرد.
>اگر من رای نیاورم آمریکا دچار
هرج و مرج می‌شود
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت، اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری بازنده شود، تمام آمریکا تبدیل به «مینیاپولیس» می‌شود. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، ترامپ در مصاحبه‌ای با پسرش گفت: «احساس می‌کنم اگر دموکرات‌ها وارد کاخ سفید شوند، نهایتاً وارد چنان رکود و کسادی خواهیم شد که هرگز ندیده‌اید».
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «رشد اقتصادی منفی عظیمی‌رخ خواهد داد، همه‌جا هرج‌ومرج بزرگی رخ خواهد داد و نظم و قانون از بین خواهد رفت. سیاتل و مینیاپولیسی خواهید داشت که قبلاً هرگز ندیده‌اید. کل کشور مینیاپولیس خواهد شد». وی افزود اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داد حیرت‌انگیز بود و همچنان تخریب و هرج‌ومرج ادامه داشت «تا زمانی که من گفتم باید گارد ملی را وارد عمل کنید».
ترامپ در ادامه گفت:‌ «هنگامی‌که گارد ملی وارد عمل شد، صحنه بسیار زیبایی بود». وی هشدار داد درصورتی که «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود «این کشور دیگر هرگز قابل بازسازی نخواهد شد». او در ادامه گفت: «شهرهایی که دچار مشکل هستند، شهرهایی هستند که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود. این مسئله ساده‌ای است»
>انقلاب همان هرج و مرج است؟!
کری و ترامپ هر دو دانش آموخته ی مکتب آمریکایی هستند، مکتبی که خودبرتر بینی و خودهمه ی دنیا پنداری را می‌آموزاند! تفاوتی هم نمی‌کند که یکی دموکرات باشد دیگری جمهوریخواه مهم آن است که این دو سیاستمدار با تجربه و بی تجربه به یک نقطه نظر مشترک ذهنی رسیده اند و آن این که فروپاشی آمریکا دیگر قابل پیشگیری نیست زیرا انسجام این کشور حدوداً 400میلیون نفری در آفاز 2020 میلادی دچار خدشه ای بزرگ شده است.
این درست که لفاظی‌های کری و ترامپ انتخاباتی است اما دلایلی که می‌آورند کاملاً مهندسی شده و سیاسی ـ اجتماعی
است.
از بین گفته‌های کری؛«وضعیت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود»، «جایگاه جهانی آمریکا و توانایی در رهبری در عرصه جهانی»، «معتقد است که آمریکایی‌ها می‌توانند جایگاهشان را به عنوان یک رهبر جهانی به دست آورند»، «عملا موفق شده است تا خود را از دوستانش بیگانه کند.»، «ریاست جمهوری او بی‌شک جهان را مکان خطرناک‌تری کرده است.» و «جنگ تجاری ساختگی که ترامپ با چین» اگرچه مصارف انتخاباتی و بازخوردهای لحظه ای دارد اما حقایقی ریشه دار است که نمی‌توان به آسانی از آن گذشت.
در بین صحبت‌های ترامپ نیز نکات قابل تاملی وجود دارد؛«تمام آمریکا تبدیل به «مینیاپولیس» می‌شود.»، «وارد چنان رکود و کسادی خواهیم شد که هرگز ندیده‌اید».«رشد اقتصادی منفی عظیمی‌رخ خواهد داد، همه‌جا هرج‌ومرج بزرگی رخ خواهد داد و نظم و قانون از بین خواهد رفت.» و «این کشور دیگر هرگز قابل بازسازی نخواهد شد».
این‌ها نکات بسیار مهمی‌است که برخی سیاسی است و عمده ی آن اقتصادی و اجتماعی پس می‌توان به یک نتیجه ی بسیار مهم دست یافت و آن این که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان فروپاشی، هرج و مرج و وقوع انقلاب در آمریکا را پذیرفته اند اما هر دو می‌کوشند دیگری را مقصر جلوه دهد؛ ترامپ دموکرات‌ها را و کری جمهوری خواهان را اما یک مسئله در این بین اشتراکی است و آن پذیرش ذهنی «وقوع انقلاب» در آمریکا، امری که می‌تواند آرام و می‌تواند همراه با هرج و مرج رخ دهد اما قدر مسلم یک کشور با پنحاه ایالت و یک نظام سیاسی در قرن 21 اندکی سنگین و غیر قابل پذیرش است!
سایر اخبار این روزنامه