ایران در مسیر ساخت واکسن کرونا

آرمان ملي- رها معيري: يافتن راهي براي تشخيص سريع و درمان بيماري کرونا هدف بسياري از آزمايشگاه‌ها در سراسر دنيا است. امروزه بسياري از کشورهاي جهان، بيشترين ظرفيت علمي خود را به‌کار گرفته‌اند تا شانس‌ خود را براي ساخت ويروس ناشناخته کرونا امتحان کنند. بدون ترديد اولين کشوري که بتواند واکسن قطعي درمان کرونا را بسازد، مانند فيلم‌هاي‌ سينمايي آخرالزماني شرايط و موقعيت ويژه‌اي را به‌عنوان ناجي سلامت و اقتصاد جهان به‌دست خواهد آورد. در اين بين کشورهاي پيشرفته‌اي همچون آلمان، آمريکا و فرانسه از بيشترين شانس موفقيت براي ساخت ويروس کرونا برخوردار هستند. ايران نيز با توجه به تاريخچه درخشان علمي و طبابتي که دارد و اکثر دانشمندان جهان پيشينه طب را با نام‌هاي ابوعلي سينا، ذکرياي رازي مي‌شناسند و مثال مي‌زنند، مي‌تواند با اتکا به اين ظرفيت شانسش را براي ساخت واکسن کرونا امتحان کند، هرچند که کمبود زيرساخت‌ها و تحريم‌ها تاحدودي مانع از تحقق اين هدف بزرگ مي‌شود. پژوهشکده تخصصي توليد محصولات بيولوژيکي دانشگاه شيراز و دانشگاه‌ تهران از بدو شيوع ويروس کرونا پژوهش‌هاي گسترده‌اي را براي ساخت واکسن را آغاز کرده‌اند. با اين حال صحبت‌هاي روز گذشته وزير بهداشت، تا حدودي اين گفته‌ها را تاييد مي‌کند. سعيد نمکي درباره آخرين وضعيت ساخت ويروس کرونا گفته است: جمهوري اسلامي ايران هم مانند ديگر کشورها روي واکسن‌هاي مرتبط با کوويد 19 کار گسترده‌اي را شروع کرده؛ دو تيم بسيار برجسته در شرکت‌هاي دانش‌بنيان در حال فعاليت هستند که من هم با آنها همکاري دارم، ما راه بسيار خوبي را پيش رفته‌ايم، اما هنوز زود است که براي پرده برداري از آن اقدام کنيم؛ ان‌شاءا... در روز‌هاي آينده خبر خوشي درباره واکسن خواهيم داد.
آخرين آمار مربوط به کرونا
در شرايطي که سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده که ساخت واکسن کرونا، حداقل تا پايان سال 2019 ميلادي به طول خواهد کشيد و مسئولان کشور ما نيز مي‌گويند که اين ويروس تا سال 1401 با ما خواهد بود و بايد زندگي با کرونا را تمرين کنيم، شمار مبتلايان به اين ويروس در جهان از مرز 9‌ميليون نفر فراتر رفت. فاصله‌گذاري اجتماعي نيز که به‌عنوان اصلي‌ترين عامل کاهش شمار مبتلايان به حساب مي‌آيد در ميان مردم کشور ما ناديده گرفته مي‌شود و همين امر موجب شده که بعد از گذشت حدود 130 روز از شيوع در کشور، تا کنون 212‌هزار و 501 نفر به اين بيماري مبتلا و شمار جان‌باختگان به مرز 10000 نفر برسد. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از سه‌شنبه (3 تير) تا چهارشنبه (4 تير) بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو‌هزار و 531 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند که يک‌هزار و 340 مورد از آنها در بيمارستان‌ها بستري شدند. در اين مدت 133 بيمار نير فوت کردند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 9‌هزار و 996 نفر رسيد. تاکنون 172‌هزار و 96 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. 2869 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. وضعيت بيماري نيز تا روز چهارشنبه در استان‌هاي خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضي از مناطق استان‌هاي فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان مساعد نيست. همچنين عليرضا رئيسي، معاون بهداشت وزير بهداشت اعلام کرد که در برخي استان‌ها مثل قم و گيلان بيش از 40‌درصد مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و اين رقم در تهران حدود 15درصد جمعيت بوده است.
درمان کرونا براي چه کساني رايگان است؟


وزير بهداشت همچنين درباره هزينه‌هاي تشخيص و درمان گفت: در مواردي که ما تشخيص دهيم لازم است يک نفر تست کرونا بدهد، هزينه رايگان خواهد بود، اما کساني که خودشان علاقه دارند تست بدهند طبق تعرفه بايد هزينه را بپردازند.
پاسخ به ابهامات يکم اسفند 98 در قم
30 بهمن 98 بود که اولين مورد ابتلا به کرونا در شهر قم شناسايي و تاييد شد و از آن زمان، ايران به‌‌طور رسمي در ليست کشورهاي کرونايي قرار گرفت و بسياري از کشورهاي همسايه مرزهايشان را بر روي مسافران ايراني بستند. اين در شرايطي بود که ايران نيز تمهيدات ويژه‌اي را براي شناخت ويروس در ميان مسافران در نظر گرفت. البته بعد از گذشت چهار ماه هنوز ابهاماتي درباره چگونگي آغاز موج دوم کرونا در کشور وجود دارد. سعيد نمکي، به‌عنوان عالي‌ رتبه‌ترين مقام وزارتخانه بهداشت و درمان، فيلم‌ها و اخبار غيررسمي منتشر شده در فضاي مجازي را تکذيب کرده و در آخرين اظهار نظر مي‌گويد: بعضي افراد ممکن است بگويند که ويروس کرونا از آذرماه در کشور وجود داشته که بايد بگويم مدارکي را در اختيار دارم که ارائه خواهم کرد. تمام نمونه‌ها موارد بيماري‌هاي تنفسي که در آبان، آذر و دي‌ماه در کشور به‌ويژه در قم و گيلان بودند در انستيتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران با تست PCR بررسي شدند و فقط چهار مورد از آنها مثبت شد که مربوط به 23 بهمن‌ماه به بعد بود. وزير بهداشت همچنين از ارائه گزارش آخرين وضعيت کرونا به کميسيون بهداشت مجلس خبرداد و گفت: سال 99، سالي سخت براي کشور ماست.