حراج پاره تن به قیمت ۵۰‌میلیون تومان

تحقيقات پليس نشان مي‌دهد که مهدي- الف، متهم اين پرونده که دلال فروش کودک بوده، نياز مالي را دليل اين کار عنوان کرده است و به همراه دو- سه نفر ديگر که در خريد و فروش نوزادان نقش داشتند و براي هر فروش نوزاد حدود پنج‌ميليون تومان مي‌گيرد. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود که برابر تحقيقات اوليه پليس اين نوزادان به مبلغي حدود 5 تا 10‌ميليون تومان خريداري شده و به قيمت حدود 40 تا 50‌ميليون تومان به فروش ‌‌رسيده‌اند. متهم درباره شيوه و شگرد کار خود نيز گفته است: صفحاتي را در اينستاگرام ايجاد مي‌کنم و با قرار‌دادن تصاويري از نوزادان اعلام مي‌کردم که قصد فروش آنها را به شرط واگذاري سرپرستي‌شان دارم. افراد متقاضي نيز از طريق اينستاگرام به من پيام مي‌دادند و پس از آنکه از هويتشان مطمئن مي‌شدم و با آنها قرار گذاشته و نوزاد را به آنها تحويل مي‌داديم. همچنين زني که نوزادي دو‌ماهه خريداري شده را در آغوش داشته درباره فرايند خريد نوزاد به ايسنا گفته است: من يک فرزند حدود 11‌ساله دارم و چون ديگر امکان بچه‌دار شدن برايم وجود نداشت، پس از مشاهده آگهي تصميم به خريد بچه گرفتم. بنا شد تا 50‌ميليون تومان به آنها بدهيم. برابر تحقيقات پليس و طبق گفته سردار رحيمي رئيس پليس پايتخت تحقيقات براي شناسايي ديگر نوزاداني که ممکن است علاوه بر اين دو نوزاد به فروش رفته باشند در حال انجام است اما تاکنون سند قطعي در اين خصوص وجود ندارد. خانواده دو نوزاد پيدا شده را شناسايي کرده‌اند و فعلا دو نوزاد را به بهزيستي خواهند داد.
فروش نوزاد اتفاق تکراري شده است
موضوع فروش نوزادان در کشور ما اتفاق جديدي نيست و اکثر مواقع خانواده‌هاي فقير و بسياري از زنان بدون همسر در جنوب شهر، نوزاد يا کودک خود را مي‌فروشند، اما فروش اينترنتي آنان واکنش‌هاي گسترده‌اي به‌دنبال داشته است. با جست و جويي در برخي از سايت‌هاي کودک مي‌توان ده‌ها درخواست خريد نوزاد را مشاهده کرد. برخي نيز زير مطالبي در اين رابطه در سايت‌ها، آگهي خود را منتشر مي‌کنند. متن يکي از آگهي‌ها به اين شکل است:‌ « يه دوقلوي پسر دوروزه هست که پدر و مادرشان نمي‌خواهند بزرگشان کنند، مي‌خواستن بذارنشان سر راه... گفتيم صبر کنيد شايد يه خانواده پيدا کنيم بچه‌ها را بخوان. اگر مي‌توانيد پيگيري کنيد با اين شماره تلفن 262...0938 و خانم ... بابت بچه‌ها تماس بگيريد. در صورت تمايل در گروه‌هاي ديگر هم بفرستين». يکي ديگر از اين متن‌ها به اين شکل است: « يكي از آشناهامون خيلي‌ساله بچه‌دار نميشه. هرچي دوا و درمان كردن فايده نداشت. اين بار با يک خانوم آشنا شدن، خانوم بارداره ميگه بچه‌ام به‌دنيا بياد مي‌فروشمش 50‌ميليون تومان. اگر دختر بود30ميليون و گفته خرج و مخارجه بارداريشم بايد با خريدار باشه، مطمئن نيستم، شما اگر شماره فرد مطمئن سراغ داريد لطفا راهنمايي کنيد، البته با قيمت کمتر تا 5‌ميليون تومان مي‌تونند نقد پرداخت کنند». از اين متن‌ها آنقدر زياد شده که با يک جست‌وجوي ساده در اينترنت مي‌توان بسياري از آنها را مشاهده کرد.
گفت‌و‌گو با يک دلال کودک


با يکي از اين شماره تلفن‌ها تماس مي‌گيريم، مردي تلفن را پاسخ مي‌دهد و از او درباره آگهي‌اش مي‌پرسيم به او مي‌گويم: ‌من و همسرم يک بچه يکساله مي‌خواهم تا از او نگهداري کنيم، شرايط بهزيستي براي گرفتن بچه دشوار است. او مي‌گويد: اوضاع مالي‌ات چطوره؟‌ما چند بچه‌ داريم، از يکسال تا پنج سال. هرکدام يک نرخ دارند، بستگي به اين دارد که در چه زمينه‌اي مهارت داشته باشند، يکي خوب واکس مي‌زند، ديگري فال مي‌فروشد و...(با خودم فکر مي‌کنم دارد شوخي مي‌کند)به او مي‌گويم: دختر مي‌خواهم، بنده و همسرم بچه‌دار نمي‌شويم و يک همدم مي‌خواهيم، به ما مي‌گويد: ‌مشکلي نيست، اما هرچقدر سنش پايين‌تر، قيمتش بالاتر. يک بچه هم دارم که چهارماه ديگر به‌دنيا مي‌آيد او از همه گران‌تر است، اما بچه خودت مي‌شود. 20‌ميليون بايد واريز کني تا بچه را با شناسنامه سفيد تحويل بدم، آشنا هم دارم که اسم تو و همسرت را در شناسنامه وارد کند. البته آن هم هزينه دارد. هر وقت خواستي پول را واريز کن و منتظر تماس باش! وقتي تلفن را قطع مي‌کنم به آن مرد فکر مي‌کنم، که چه‌کاره  است؟ کجا زندگي مي‌کند، اگر بچه‌ها واقعا وجود داشته باشند، چطور به اين درجه رسيده که به‌دليل فقر بچه‌هايش را حراج کند! مگر انسان مي‌تواند چنين کاري انجام دهد. مشکلات جامعه ما فقر، اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي واقعيت دارند. آسيب‌هايي که باعث مي‌شوند خانواده‌اي دل از فرزند کنده و اقدام به فروشش کند. فروش‌نوزادان قصه تلخي است که اين روزها بيش از هر زمان ديگري شاهد وقوعش در شهرهاي مختلف هستيم. يکي را پدرومادر مي‌فروشد، ديگري را دلالاني که کارشان همين است.
هشدارهايي که جدي گرفته نمي‌شود
سال 95 بود که فاطمه دانشور، عضو اسبق شوراي شهر تهران به شيوع و افزايش نوزاد فروشي در تهران هشدار داد. در آن زمان او اعلام کرد که رِنج قيمت فروش نوزاد متفاوت و از 500‌هزار تومان تا يک‌ميليون تومان است البته اگر نوزاد معتاد باشد رقم فروش آن پايين‌تر و اگر سالم باشد به قيمت بالاتري به فروش مي‌‌رسد. دانشور تاکيد کرده بود: «آمار 150 کودک مبتلا به اعتياد فقط براي 5 بيمارستان است و اين تعداد بسيار زياد است.» بر اساس آمارهاي رسمي سال 86، حدود چهار‌درصد جمعيت معتادان کشور را خانم‌ها تشکيل مي‌دادند، اما در سال 90، آمار زنان معتاد به 10‌درصد رسيده بود. با اين حال وضعيت فروش نوزادان همواره خبرساز مي‌شود. اواخر ارديبهشت‌ماه امسال پليس اعلام کرد که يک باند فروش نوزادان را در استان گلستان بازداشت کرده است. متهمان که يک مرد و چهار زن بودند، مادران فقير را شناسايي مي‌کردند و از آغاز بارداري تا تولد فرزند هزينه آنان را مي‌دادند و پس از تولد کودکان را از آنها مي‌گرفتند. حبيب‌الله مسعودي، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي هم يک ماه پيش با تاييد اين ماجرا گفته بود که خريداران اينترنتي نوزادان، به‌دليل اينکه صلاحيت لازم را براي فرزندخواندگي نداشته‌اند و بهزيستي با سپردن کودک به آنها مخالفت کرده، از طريق اينترنت نوزاد خريده‌اند.