آژانس انرژی اتمی را وادار به نبش قبر کردند

رئيس‌جمهور با بيان اينکه مشکلات پيچيده امروز به خاطر کرونا و تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا است، اظهار کرد: کشوري که با اين دو مشکل بزرگ و طاقت‌فرسا مواجه است، مشکلاتي هم خواهد داشت، ولي همه بايد به‌خوبي تحليل کنيم که ريشه مشکلات از کجاست و با کمک هم راه‌حل ارائه کنيم. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
ما اگر دولت جديدي بوديم مي‌شد خيلي حرف‌ها را زد ولي ما همان دولتي هستيم که بيشترين رشد اقتصادي دنيا را در سال 1395 داشت، همان دولتي هستيم که تورم را در سال‌هاي 1394 - 1395 و 1396 تک‌رقمي کرد و تراز صادرات و واردات ما مثبت و صادرات غيرنفتي بيشتر از واردات بود، اما اين فشاري که وارد مي‌شود، فشار عادي نيست بلکه مي‌خواهند دولت را بشکنند و ملت را به زانو درآورند ولي ملت کار بزرگي کردند.
در شش ماهه اخير در ميان مسئولان عالي‌رتبه اجرايي کشور روز استراحتي نديدم، همه شبانه‌روز تلاش مي‌کنند و تعطيلي و جمعه نمي‌شناسند. دولت تا دقيقه و ثانيه آخر با همان روحيه ساعت اول، کار خود را انجام داده و پاي کار خواهد بود و تلاش و فداکاري مي‌کند.
ما قدرت عبور از مشکلات سخت را داريم. شرايط ما در اسفند و فروردين‌ بسيار سخت بود، شرايط ارزي و صادرات و واردات قابل‌ملاحظه با فروردين‌ماه و ارديبهشت‌ماه نيست، اما فشاري که امروز وارد مي‌شود مربوط به دو ماه ابتداي سال است. در حال حاضر به‌تدريج گشايش‌ها در حال انجام است. بانک مرکزي مي‌تواند مشکل ارز را حل کند. آمار خردادماه خيلي متفاوت با ارديبهشت‌ است البته تبليغات رواني دشمن هم نقش داشته است.


کارگران با يارانه دولت کمک شده‌اند، بنابراين بخش بزرگي از بار توليد بر دوش دولت است. فتواي امام‌خميني‌(ره) اين بود که ارز مال دولت است و قيمت آن بايد توسط دولت مشخص شود. صادرکنندگان موظف هستند ارز را برگردانند. اجازه نمي‌دهيم عده‌اي بخواهند از اين شرايط سوء‌استفاده کنند. اگر کسي بخواهد سوء‌استفاده کند، بانک مرکزي و قوه قضائيه وارد عمل مي‌شوند. ارز بايد سرموقع بازگردد. اگر ارز بازگردانده شود، مشکل ارزي نخواهيم داشت.
نگراني ديگري که مردم اين روزها دارند، براي قيمت مسکن و اجاره‌بهاي آن است. دولت در اين زمينه نمي‌تواند بي‌تفاوت باشد. پيشنهادهايي که در ارتباط با حل اين مشکل داريم به‌زودي تکميل مي‌شود. احتمالا در جلسه ستاد مقابله با کرونا در هفته آتي اين راه‌حل را تصويب مي‌کنيم و به مردم در زمينه اجاره‌بها کمک مي‌کنيم. راه‌حل اساسي اين است که همه براي توليد مسکن کمک کنيم.
تا‌کنون رفتار ما با آژانس دوستانه و قانوني بوده و ما با آژانس همکاري داشته‌ايم و بازرسين آنها روزانه از مراکز هسته‌اي گزارش تهيه کرده‌اند. در 16، 17 گزارش آنها هم تاکيد شده است که ايران همکاري لازم داشته است اما اين اواخر آمريکا و رژيم‌صهيونيستي به آژانس فشار آوردند و من مي‌ترسم اين شيادان آژانس انرژي اتمي را آلوده کنند. آنها آژانس را وادار کردند که نبش قبر کند. کار آژانس انرژي هسته‌اي اين است که بر فعاليت هسته‌اي نظارت داشته باشد تا اين فعاليت‌ها صلح‌آميز باشد و کار ديگري ندارد اما آمريکا و رژيم‌صهيونيستي فشار آوردند که آژانس برود يک موضوعي مربوط به 20سال گذشته را پيدا کند.
مي‌خواهند آژانس را از مسير خود منحرف کنند؛ البته پاسخ قاطع دادن براي ما آسان است اما بناي ما همکاري با آژانس است و اين مبنا را همچنان حفظ مي‌کنيم اما آژانس هم بايد توجه کند که از مسير قانوني خود منحرف نشود. اروپايي‌ها خيلي شرمنده ما هستند؛ زيرا به وظايف قانوني خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تلفني و حضوري از ما عذرخواهي مي‌کنند اما آنها هم نبايد خود را آلوده کنند، ما چنين توقعي از کشورهاي اروپايي نداريم. چين و روسيه در رابطه با بيانيه اخير آژانس انرژي اتمي خيلي خوب، قاطع و حقوقي عمل کردند. اروپا هم نبايد زير فشار آمريکا برود. آژانس انرژي اتمي هم بايد استقلال خود را حفظ کند و رئيس آژانس بايد بداند آبروي آژانس براي نظام بين‌المللي اهميت دارد. ايران همچنان آماده است تا نظارت آژانس را بپذيرد و با آژانس در چهارچوب مقررات همکاري داشته باشد.
با اشاره به اعلام کاخ سفيد براي آمادگي مذاکره با ايران: آنها مي‌گويند چرا ايران معطل انتخابات آمريکا است درحالي‌که ما معطل هيچ چيزي نيستيم. ما هميشه‌ آماده‌ايم، هر لحظه که آمريکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل بازمي‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرايي مي‌کند و کنگره و کاخ سفيد از مسير اشتباه خود بازمي‌گردند ما همان لحظه آماده مذاکره‌ايم. آنها بايد تسليم قانون شوند، عذرخواهي کرده و ضرري که به ملت ايران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند؛ زيرا آنها ميز مذاکره را شکاندند. البته ما مي‌دانيم اين تعارفات بي‌اساس، حرافي است براي انتخابات و گرفتاري‌هايي که دارند. اگر آنها دروغ نمي‌گويند، راه مذاکره آسان است. آنها بايد عذرخواهي کرده و به برجام بازگردند.