مترجم «کی‌روش» پاداش گرفت؛ بانوان قهرمان نه!

آرمان‌ملي- حسين ردکا: بيش از 2سال از دومين قهرماني تيم‌ملي فوتسال بانوان ايران در آسيا مي‌گذرد، اما از پرداخت پاداش توسط فدراسيون فوتبال خبري نيست! مترجم کي‌روش 380ميليون تومان پاداش‌گرفته، ولي بانوان قهرمان کشورمان هنوز چشم به‌راه فدراسيون هستند!
قهرماني بدون پاداش
دومين قهرماني تيم‌ملي فوتسال بانوان ايران در آسيا، 22 ارديبهشت‌ماه 97 رقم خورد. به‌دليل دومين قهرماني اين قهرمانان بي‌ادعا، فدراسيون فوتبال وعده پرداخت پاداش 22ميليوني را به آنها داد که با گذشت بيش از 2سال از قهرماني آنها، اين پاداش هنوز پرداخت نشده است. جالب است که فدراسيون فوتبال در حالي پاداش قهرماني تيم فوتسال بانوان در آسيا را پرداخت نمي‌کند که بودجه پرداخت اين پاداش را هم از وزارت ورزش گرفته است. ژاله فرامرزيان، معاون توسعه مديريت و منابع وزارت ورزش و جوانان 8خردادماه 97، درست 17روز پس از قهرماني تيم فوتسال بانوان گفته بود: «با وجود اينکه اين قهرماني در سال 97 اتفاق افتاد، ولي با تاکيد رئيس‌جمهور و وزيرورزش‌وجوانان، پاداش اين قهرمانان هم به‌همراه ديگران براي تجليل از کار بزرگي که صورت گرفت، پرداخت شد و در اختيار فدراسيون فوتبال قرار گرفته است». ماجراي پاداش بانوان هنوز حل‌نشده و قهر بازيکنان اين تيم در مقطعي و عدم حضورشان در اردو هم فايده‌اي جز وعده مهدي تاج را به‌دنبال نداشت. زماني که رئيس فدراسيون فوتبال در اردوي اين تيم شرکت کرد و وعده پيگيري را داد، اما تا پايان دوره رياستش پولي به بانوان پرداخت نشد. ضمن اينکه تاج در حالي وعده پيگيري را داد که خودش مقام ارشد فدراسيون بود و سوال اينجاست که او قرار بوده اين پاداش را از کجا پيگيري کند؟ جالب اينجاست، ليلا صوفي‌زاده، نايب‌رئيس بانوان فدراسيون فوتبال هم که بايد پيگير اين مساله باشد، پس از 2سال از اين مساله شکايت‌کرده و وظيفه پيگيري آن را بر عهده رئيس فدراسيون و کميته مالي دانسته بود! صوفي‌زاده پس از دو سال گفته بود: «کميته مالي فدراسيون پس از مدت‌ها پيگيري کميته بانوان پاداش تيم‌ملي فوتسال را در اولويت پرداخت قرار داده و اظهارکرده است که اگر وزارت ورزش در سال‌هاي گذشته اعتبار فدراسيون را پرداخت مي‌کرد، اين پاداش و پاداش ساير تيم‌هاي ملي هم پرداخت مي‌شد».اتفاق تلخي است که مترجم تيم‌ملي مردان 19هزاريورو يا به عبارتي 380ميليون تومان پاداش گرفته که تقريبا معادل مجموع پاداش قهرماني تيم فوتسال بانوان در آسياست، اما پس از دو سال بانوان قهرمان هنوز به حق خود نرسيده‌اند.
دريافت از فيفا؟!


در حالي که صحبت‌هاي وزارت ورزش مبني‌بر پرداخت پاداش به فدراسيون است اما نکته جالب اينکه سخنگوي فدراسيون فوتبال چندي پيش گفته بود که براي پرداخت پاداش 22ميليون توماني بانوان منتظر دريافت مطالبات‌شان از فيفا هستند! نکته‌اي که عجيب است و جاي تأمل فراواني دارد. 29 ارديبهشت‌ماه اميرمهدي علوي درباره اعتراض ملي‌پوشان فوتسال بانوان ايران نسبت به عدم دريافت پاداش قهرماني خود در آسيا گفت: زحمات بانوان قطعا از ذهن پاک نمي‌شود و همه قدردان اين تيم هستيم. موضوع پرداخت پاداش فوتساليست‌ها و ساير تيم‌ها سال گذشته در هيات‌رئيسه مصوب شد. تلاش فدراسيون براي گرفتن مطالباتش از فيفا ادامه دارد. به گرفتن اين مطالبات خيلي نزديک شده بوديمة ولي به‌خاطر کرونا اين تلاش بعداز عبور از شرايط فعلي تداوم مي‌يابد و با عنايت هيات‌رئيسه پاداش در دستور کار است. سخنگوي فدراسيون فوتبال درباره نگاه تبعيض‌آميز در پرداخت پاداش‌ها تاکيدکرد: واقعا نگاه تبعيض‌آميز وجود ندارد و نگاه فدراسيون به همه يکسان است. در بحث امکانات اردوها و غيره تمام تيم‌ها مورد عنايت هستند. حتي تيم‌هايي از آقايان هم از گذشته پاداش‌هايي طلب دارند و در نوبت پرداخت است. فدراسيون به وعده‌اي که مي‌دهد عمل مي‌کند.
اعتراض
علي صانعي در گفت‌وگو با «فارس»، درباره انتقاداتي که اين روزها به عدم پرداخت پاداش بانوان فوتساليست در جام‌ملت‌هاي 2018 آسيا مطرح مي‌شود، اظهارکرد: اين‌طوري نبوده که بچه‌ها براي پاداش بازي کنند، ‌آنها براي مردم کشورشان مسابقه دادند. مسئولان آن زمان قول پاداش دادند که عمل نکردند حالا ناراحتي بازيکنان از همين است که چرا اين قول داده شده است. وي افزود: در حال حاضر همه از اين مسئوليت شانه خالي کردند. مسئولان آن زمان بعداز قهرماني بانوان استفاده رسانه‌اي کردند، قول پاداش دادند اما حالا هرکسي اين مسئوليت را به ديگري محول مي‌کند. معلوم نيست اين پول کجا رفته، بهتر اين بود که آن زمان اين پاداش پرداخت مي‌شد نه حالا که ارزشي ندارد. مشاوره فني سابق تيم‌ملي فوتسال بانوان با اشاره به اينکه صحبت‌هاي مطرح شده مانند داستان چوپان دروغگوست، تصريح کرد: اگر براي آينده بازهم مسئولان قولي بدهند کسي باور نمي‌کند. البته از تلاش و زحمت بازيکنان چيزي کم نمي‌شود، اما اين اتفاقات يک نوع بي‌انگيزگي در بانوان ايجاد خواهد کرد. بازيکنان فوتسال الگوي ورزش زنان هستند. بنابراين با اين شرايط نبايد انتظار داشته باشيم در آينده بانوان به اين رشته بپردازند. صانعي خاطرنشان کرد: الان ارزش پاداش‌ها يک پنجم شده، نمي‌دانم شايد فردا به اندازه يک سکه برسد اما ما بايد جايگاه اجتماعي بازيکنان را بالا ببريم. کسي که قول داده حداقل عذرخواهي کند و بگويد نمي‌توانيم پول را بدهيم. بچه‌ها هم توقعي ندارند اما به‌حق آنها نبايد توهين کنيم. مسئولان ببينند مشکلات بانوان چيست، از آنها خواهش مي‌کنم شرايط شغلي را براي اين بازيکنان فراهم کنند چرا که آينده آنها بايد تامين شود. لازم نيست پول بدهند برايشان شغل ايجاد کنند. وي با طرح اين سوال که به‌جز فوتسال کدام رشته تيمي ‌زنان در آسيا قهرمان بوده، گفت: ژاپن در فوتبال دنيا قهرمان جهان شده است. ما اختلاف زيادي در رشته فوتبال با کشورهاي آسيايي داريم. اگر همين برخوردها ادامه داشته باشد، ممکن است همين قهرماني‌هاي آسيا چند سال آينده براي ما رويا و دست‌نيافتني باشد. الان 20ميليون‌تومان ارزش ريالي ندارد.