دانش آموزان در انتظار تصميم آموزشي ١٤٠٠

آرمان ملي- منيره چگيني: هنوز وضعيت حدود 14‌ميليون دانش‌آموز براي سال تحصيلي 99-1400 کاملا مشخص نيست و والدين هنوز نمي‌دانند که در شرايطي که ممکن است مدارس زوج و فرد باشند يا آموزش‌هاي آنلاين و مجازي مانند سال تحصيلي کنوني، دانش‌آموزان را خانه‌ نشين کند، بر سر دوراهي ثبت نام دانش‌آموزان‌شان و پرداخت شهريه‌هاي مدارس (مخصوصا در مدارس غيرانتفاعي که شهريه‌هاي سال تحصيلي آنها بالاست) مانده‌اند. حتي وزير نيز به‌عنوان عالي‌ رتبه‌ترين مقام وزارتخانه آموزش و پرورش پاسخ روشني به خانواده‌ها نداده و از سناريوهاي مختلف براي سال تحصيلي آينده سخن مي‌گويد. طبق گفته آخرين گفته محسن حاجي ميرزايي، برنامه چگونگي فعاليت مدارس از شهريورماه امسال، به‌زودي (احتمالا در هفته جاري) ابلاغ خواهد شد. وزير آموزش و پرورش اشاره‌اي نيز به طرح زوج و فرد مدارس در شهرهاي پرجمعيت کرده است و گفته: «40‌درصد مدارس در مناطق کم جمعيت روستايي و شهري هستند و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي مي‌توانيم دانش‌آموزان را در هر کلاس تحت آموزش داشته باشيم و روال هميشگي برقرار است اما در مناطقي با تعداد بالاي دانش‌آموزان ناگزير به تغيير برنامه‌ها هستيم، زمان آموزش را به دو بخش سه روزه تقسيم مي‌کنيم به اين ترتيب که 3 روز حضوري و 3 روز آموزش غيرحضوري باشد همچنين تعطيلي پنج‌شنبه مدارس را لغو کرديم تا 6 روز آموزشي داشته باشيم».
اما اين صحبت‌هاي وزير و مسئولاني که با شک از خانواده‌ها مي‌خواهند در مدارس براي سال تحصيلي آينده ثبت نام کنند، پاسخي به اين پرسش‌هاي پرتکرار والدين که دائم به يکديگر مي‌گويند «براي سال تحصيلي آينده چه کنيم؟» «امسال، مدارس اصلا باز است يا نه؟»، «غيرانتفاعي ثبت‌نام کنيم يا دولتي؟»، «اگر مدارس قرار است آنلاين باشد چرا غيرانتفاعي‌ها افزايش قيمت داشتند؟»، «اصلاً اگر بچه به مدرسه برود و کرونا بگيرد چه کنيم؟»، نيست. با اين حال درهاي برخي مدارس شهر براي ثبت‌نام دانش‌آموزان باز شده و بنرهايي هم روي در و ديوار مدرسه نصب شده و مديران مدارس از خانواده‌ها خواسته‌اند که از شنبه تا چهارشنبه به دفتر مدرسه براي ثبت‌نام دانش‌آموزانشان مراجعه کنند. اين بنر در حالي روي ديوار مدارس خودنمايي مي‌کند که بارها مسئولان آموزش و پرورش از خانواده‌ها خواسته‌اند که به خاطر ويروس کرونا به‌صورت آنلاين ثبت‌نام دانش‌آموزانشان را انجام دهند.
خانواده‌ها چه مي‌گويند؟
خانواده‌ها اولين سؤالي که مي‌پرسند اين است که آيا مدارس واقعا باز مي‌شوند و اگر هم باز شوند آيا مديران مي‌توانند سلامت دانش‌آموزان را تضمين کنند؟ مريم احمدي يکي از همين اوليا است، او هنوز تصميم نگرفته که فرزندش را براي پايه پنجم ابتدايي ثبت‌نام کند يا نه؟ وي مي‌گويد: «چندباري به مدرسه مراجعه کردم و به اين نتيجه رسيدم که وضعيت آموزش مشخص نيست. مدير مدرسه مي‌گويد که هنوز بخشنامه‌اي صادر نشده، با اينکه گفتند از 15 شهريور مدارس باز مي‌شود اما مديران مي‌گويند چيزي ابلاغ نشده. در اخبار هم مي‌گويند وضعيت تهران مناسب نيست. نمي‌توانم اجازه دهم که دخترم به مدرسه برود. سيستم ايمني بدنش ضعيف است. با همسرم تصميم گرفتيم که براي درس‌هاي مهمش معلم خصوصي بگيريم». سعيده زارعي مادر دانش‌آموز امير عطا که دانش‌آموز کلاس چهارم است هم مثل خيلي از مادران ديگر برسر دوراهي ثبت‌نام فرزندش مانده است. او مي‌گويد: از مدير مدرسه پرسيدم، گفت امسال اعلام کردند از 15 شهريور مدارس باز مي‌شود اما هنوز رسماً به مدارس ابلاغ نکردند. درباره وضعيت سلامتي بچه‌ها هم مي‌گويند نگران نباشيد اما مگر مي‌شود. با اين وضعيت هنوز تصميم نگرفتم که بچه‌ام را در مدرسه ثبت‌نام کنم.


والدين ثبت نام کنند
با اينکه مسئولان آموزش و پرورش سناريوهاي مختلفي را براي سال تحصيلي جديد در نظر گرفته‌اند و آنها بارها اعلام کرده‌اند که آموزش‌هاي ترکيبي را براي اين سال تحصيلي در نظر مي‌گيرند، باز هم هستند خانواده‌هايي که حضوري به مدارس مراجعه مي‌کنند و از نگراني‌هايشان مي‌گويند. در پاسخ به اين دغدغه‌ها، مسئول ستاد ثبت‌نام سال تحصيلي جديد مدارس مي‌گويد: خانواده‌ها بايد بدانند که جريان تعليم و تربيت در مدرسه اتفاق مي‌افتد و اگر خانواده‌اي دانش‌آموزش را در مدرسه ثبت‌نام نکند تخلف انجام داده است. قطعاً سلامتي دانش‌آموزان براي ما در اولويت است و براي همين موضوع در حال نهايي کردن مدل‌هاي گوناگون آموزش در نقاط مختلف کشور هستيم. او در پاسخ به اينکه برخي خانواده‌ها مي‌خواهند معلم خصوصي بگيرند تا دانش‌آموزشان در خانه درس بخواند هم مي‌گويد: دانش‌آموز بايد در مدرسه ثبت‌نام کند و دانش‌آموزان هم بايد با جريان آموزشي مدرسه همراه شوند. خانواده‌ها بايد به برنامه‌هاي ما اعتماد داشته باشند و آنها بايد بدانند که وقتي دانش‌آموز ثبت‌نام نکند قطعا در امتحانات هم نمي‌تواند شرکت کند.