کرونا هنوز نرفته است

بابک خطی
طبیب و فعال اجتماعی

کووید ۱۹، صاعقه‌ای بود که اوائل ۲۰۲۰ بر انسان نازل شده پس از مدتی به علم پزشکی یادآوری کرد، بیدی نیست که با این بادها بترسد.


کادر درمان در ابتدا برای مقابله با آن انواع درمان‌های ویروسی و غیرویروسی را به کار گرفتند.اکنون نیز بخش‌های آزمایشگاهی‌ علمی دنیا با تمام توان در جستجوی راهی برای کشف دارو و واکسنی موثر علیه این ویروس هزارچهره هستند.
کادر درمان، پرسنل بخش‌های درمانی مطب‌ها، کلینیک‌های خصوصی و عمومی، بیمارستان‌ها و...در این مدت پر اضطراب به عنوان خط اول مواجهه در نزدیکترین فاصله با ویروس در حال درمان بیماران هستند. متاسفانه تفکر خطرناکی که این روزها گریبانگیر جامعه شده، این است که این ویروس در حال ازبین رفتن بوده یا بیماری ناشی از این ویروس دیگر نوعی بیماری گذرا و بی‌خطر خواهد بود. اندیشه‌ای مرگبار که می‌تواند میلیون‌ها انسان را در معرض خطر نابودی قرار دهد.
تفکری که باعث می‌شود روش‌های محافظتی ضدعفونی و رعایت اجتماعی روز بروز کمتر شود.
نکته‌ی اساسی‌ای که همیشه باید جلوی چشم و ته ذهن ما باشد این است:
کرونا هنوز نرفته است و همچنان درحال بیماری‌زایی و قربانی کردن افراد جامعه است.
بنابراین هنوز لازم است بیرون آمدن از خانه به موارد بسیار مهم محدود شود
از سفرهای غیرلازم موکدا پرهیز گردد و کسانی که به علت کار روزانه یا به هر دلیل موجه دیگر از خانه بیرون می‌روند نیز باید موارد حداقلی و الفبای محافظت که همانا پوشیدن ماسک و شستن مکرر دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی تا حد امکان است را رعایت کنند.
نکته مهمی‌که باید از آن یاد کرد این است که ماسک اسباب بازی یا وسیله‌ای برای بالا و خصوصا پایین‌آوردن و دست زدن مکرر به صورت و چشم بعد از لمس آن نیست.
.این اقدامات حفاظتی همه جا و خصوصا در محیط‌های شلوغ مثل سیستم حمل و نقل عمومی‌و مراکز خرید و...کاملا ضروری و الزامی‌است.
چون فرد با رعایت آنها هم مانع ابتلا خود به ویروس می‌شود و هم اگر در مواردی فردی مبتلا و ناقل بدون علامت بیماری باشد از انتقال آن به دیگران جلوگیری می‌شود، بنابراین حفظ موارد محافظتی نه تنها اقدامی‌فردی که انجام یک فعالیت اجتماعی و مسئولیت پذیری در برابر جامعه است.اقدامی‌که انجام آن، بسیار ارزشمندتر از عملی صرفا فردی است. کارفرمایان محیط‌های کارگری و مسئولین دوایر دولتی و شرکت‌های خصوصی نیز باید این وسائل اولیه محافظتی را برای افراد تحت پوشش خود مهیا نموده و از روش‌های غربالگری ارزشمند-نه صرفا نهادن یک تب‌سنج- استفاده کنند.
در مورد ویروسی صحبت می‌کنیم که قدرت سرایت زیاد و ایجاد بیماری سخت داشته با جان افراد سر و کار دارد. پس حتما و حتما نکات ایمنی باید رعایت شود: پوشیدن ماسک و شستشوی مکرر دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی تا حد ممکن، از موارد ابتدایی و البته مهم این حفاظت است.