فقط تذکر دادید؟

محمد جواد پهلوان
حقوقدان

دیگر نوشتن از وقایع تلخ تکرار مکررات شده است.اما صواب نیست اگر ننویسیم و دست روی دست بگذاریم.


از حادثه آخر شروع می‌کنم.آتش سوزی و انفجار کلینیک سینای اطهر؛ در شمال شهر تهران و حوالی میدان تجریش.این درست که مردم ما هنوز از پلاسکو درس عبرت نگرفته‌اند در همین واقعه هم در دست و پای ماموران آتش نشانی و امداد و نجات بودند ولیکن این مهم باعث نشود موضوع اصلی فراموش شود.
به نظر من نکته مهم در این حادثه تذکرات و اخطارهایی بوده که از طرف مسئولان مرتبط ازجمله شهرداری تهران و آتش نشانی به مدیران کلینیک داده شده ولی توجهی به آن نشده و این مرکز درمانی به کار خود ادامه داده تا روند درآمدزایی بهرحال مختل نشود!
عرضم اینجاست اگر بنا به گفته شهردار محترم، اعضای شورای شهر و سخنگوی آتش‌نشانی این مرکز درمانی تذکر و اخطار گرفته پس چرا علیرغم آن کماکان به فعالیت خود ادامه
می‌داده است؟
آری؛مدیران کلینیک صد درصد باید پاسخگو باشند اما آیا مسئولان مرتبطی که صرفا به دادن تذکر اکتفا کردند نباید در این زمینه توبیخ شوند؟ به‌نظر می‌رسد مدعی العموم لازم است در این زمینه ابهام‌زدایی کند.
دوستی تعریف می‌کرد در موارد دیگر که موضوعات خرد محسوب می‌شود شهرداری شدت عمل فوق‌العاده‌ای دارد و نهایتا یکبار فرجه می‌دهد و بار دوم شروع به تخریب می‌کند.مگر موضوع آسیه پناهی نیز غیر از این بود.چرا مسامحه فقط شامل حال مراکزی می‌شود که مشخص است زور زیادی دارند و در مناطق عیان نشین هستند.
متاسفانه از روز گذشته مدام مسئولانی که ذکر کردم در مصاحبه‌های شان به شیوه‌ای که نشان‌دهنده سلب مسئولیت و مبرا جلوه دادن خود و سازمان متبوع تلقی می‌شود تاکید می‌کنند 3 یا 4 مرتبه تذکر گرفته بودند.تا وقتی این تذکر‌ها ضمانت اجرایی نداشته باشد و آن مرکز مربوطه را ملزم به رعایت ننماید چه سودی دارد؟ آیا این کاغذبازی‌های مرسوم، آن 19 نفری که در آتش زنده زنده سوختند و جان دادند را زنده می‌کند؟
یک جای کار می‌لنگد. بهرحال یا نقص قانونی است یا کم کاری که در هر دوصورت لازم است این موضوع از سوی مسئولان مرتبط پیگیری و
بررسی شود.
ما در موضوع پلاسکو نیز شاهد این موضوع بودیم.آنجا هم گفته شده بود ساختمان اخطار گرفته بوده ولی کسبه فعال بودند و کسی فشاری برای تعطیلی و رعایت پروتکل‌های لازم نیاورده بود.اکنون هم چنین شده است.
فقط از دیوار کوتاه مردم عبور نکنیم اگر این مرکز درمانی اصلاح می‌شد و یا تعطیل، اکنون حادثه‌ای رخ نداده بود و مردم دنبال سلفی و فیلم گرفتن نبودند.
تدوین قوانین و مقرراتی که حقوق و منافع اقشار مختلف جامعه را تعیین و با وضع ضمانت‌های اجرایی از آن حمایت کند از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه است که نقش موثری در پیشرفت و توسعه آن دارد.
شهروندان هر کشور حقوق و تکالیفی دارند که در قالب قوانین مدون تصویب و برای اجرا به نهادها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.
قانون مبنای همه اقداماتی است که همه افراد در جامعه انجام می‌دهند. در حوزه فعالیت مدیران شهری نیز همین‌گونه است، اما چون حقوق شهروندی مبتنی بر قوانینی صرفا حمایتی شکل می‌گیرد، جزو اصولی‌ترین مبانی مدیریت شهری محسوب می‌شود. به عبارت دیگر همه اقدامات مدیران شهری اعم از عمرانی، خدماتی و فرهنگی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شود که حقوق و منافع مردم و ساکنان شهر را تامین کند.
حال پرسش اساسی اینجاست آیا مسئولان در راستای احقاق حقوق شهروندان تهرانی وارد میدان شده و اقدام لازم و قانونی را
لحاظ می‌کنند؟