آخرین جزئیات از متهمان اعدامی

آرمان ملي: در شبکه‌هاي اجتماعي خواستار توقف حکم اعدام براي 3 تن از متهمان آبان 98 شده‌اند. اين در حالي است که روز گذشته خبري مبني بر خواست رئيس قوه قضائيه مبني بر توقف اين حکم در رسانه‌ها درج شد که مرکز رسانه‌اي قوه قضائيه اين خبر را تکذيب و به سخن سخنگوي قوه قضائيه مبني بر اينکه «ممکن است در فرايند قانوني اجراي احکام، دادرسي‌هاي فوق‌العاده مانند اعمال 477 قانون آيين دادرسي کيفري چه در اين پرونده و چه در ساير پرونده‌ها نتيجه پرونده را توام با تغيير کند» استناد کرد. با اين حال وکيل مدافع يکي از متهمان خواستار رسيدگي دوباره به پرونده در قالب ماده 477 به رئيس قوه قضائيه شده است. بايد ديد افکار عمومي مي‌تواند بر حکم اين 3 جوان متهم تاثيري بگذارد يا روال قانوني طي خواهد شد.
درخواست مجازي
ماجراي 3 متهم حوادث آبان‌ماه 98 که به اعدام محکوم شده‌اند طي روزهاي اخير واکنش‌هاي بسياري را با خود به همراه داشته است. مخصوصا پس از آنکه سخنگوي دستگاه قضا از تاييد حکم آنها در ديوان عالي کشور خبر داد در فضاي مجازي به اين مساله واکنش نشان دادند. براي مثال مهدي نصيري، سردبير سابق کيهان در توئيتي نوشت با درايتي که از رئيسي و دوران جديد قوه قضائيه دارد، مي‌داند که حکم اعدام سه جواني که مرتکب قتل نشده‌اند، اجرا نخواهد شد. علي شکوري‌راد و آذر منصوري دبيرکل و قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، پروانه سلحشوري نماينده سابق مجلس و شهربانو اماني عضو شوراي شهر تهران نيز از چهره‌هاي اصلاح‌طلبي بودند که خواستار تجديدنظر شدند. هرچند اصولگرايان رويکرد ديگري نسبت به اين موضوع داشتند. البته اين تنها توئيتر نبود بلکه اين مساله در اينستاگرام نيز داغ شد و بسياري از سياسيون، هنرمندان و ورزشکاران در مطالبي از آن استفاده کردند. اين درحالي است که روز سه‌شنبه غلامحسين اسماعيلي سخنگوي قوه قضائيه در خصوص تاييد حکم اعدام اين سه نفر در ارتباط با حوادث آبان 98 و باز بودن راه حقوقي براي عدم اجراي حکم گفت: «بايد بگويم که اجراي احکام فرايند قانوني دارد که بايد طي شود ممکن است در اين فرايند قانوني دادرسي‌هاي فوق‌العاده مانند اعمال 477 قانون آيين دادرسي کيفري چه در اين پرونده و چه در ساير پرونده‌ها نتيجه پرونده را توام با تغيير کند.» اميرحسين مرادي، سعيد تمجيدي و محمد رجبي 3 جوان معترض در آبان 98 هستند که اين روزها نام و عکسشان در فضاي مجازي پر شده و انتظار مي‌کشند که شايد افکار عمومي بتوانند بر راي صادرشده تاثير بگذارند.
از خبر تا تکذيب


روز گذشته بود که فارس خبر داد به دستور رئيس قوه قضائيه، درخواست ماده 477 براي سه مجرم اعدامي (معروف به مجرمان آبان‌ماه) شده است. پيگيري‌ها نشان مي‌دهد که به دستور آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي مستند به ماده 477 براي سه مجرم اعدامي (معروف به مجرمان آبان‌ماه) اعاده دادرسي صادر شده است. اما به فاصله کوتاهي اين خبر تگذيب شد. در اين راستا مرکز رسانه قوه قضائيه اطلاعيه‌اي صادر کرد که در آن آمده است: در پي انتشار خبري در يکي از خبرگزاري‌ها مبني بر صدور دستور اعاده دادرسي سه متهم اعدامي حوادث آبان‌ماه، مرکز رسانه قوه قضائيه اعلام کرد همچنانکه روز پيش از آن سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري اعلام کرد: «ممکن است در فرايند قانوني اجراي احکام، دادرسي‌هاي فوق‌العاده مانند اعمال 477 قانون آيين دادرسي کيفري چه در اين پرونده و چه در ساير پرونده‌ها نتيجه پرونده را توام با تغيير کند». بنابراين در اين پرونده نيز در صورت وصول درخواست، قوه قضائيه طبق روال قانوني به آن رسيدگي خواهد کرد اما تا کنون درخواستي از جانب وکلاي متهمين واصل نشده است.
درخواست ماده 477
وکيل مدافع يکي محکومان به اعدام حوادث آبان 1398 اظهار داشت: امروز درخواست رسيدگي دوباره به پرونده‌هاي موکلانشان را در قالب ماده 477 به رئيس قوه قضائيه ارسال کرده‌اند. حسين تاج گفت: به همراه 4 وکيل ديگر پرونده را مطالعه کرديم و ديروز درخواست اعمال ماده 477 را ضمن يک لايحه خدمت رئيس قوه قضائيه ارائه داديم؛ البته در کنار آن دستور توقف اجراي حکم اعدام هم داشتيم. وکيل مدافع محمد رجبي ادامه داد: درخواست اعمال ماده 477 براي اين است که در صورتي که رئيس قوه قضائيه راي قطعي صادره از هريک از مراجع قضائي را خلاف شرع بين تشخيص دهد، با تجويز اعاده دادرسي، پرونده را به ديوان عالي کشور ارسال تا در شعبي خاص که توسط رئيس قوه قضائيه براي اين امر تخصيص مي‌يابد رسيدگي و راي قطعي صادر نمايد. شعب خاص مذکور مبنيا برخلاف شرع بين اعلام شده، راي قطعي قبلي را نقض و رسيدگي مجدد اعم از شکلي و ماهوي به عمل مي‌آورند و راي مقتضي را صادر مي‌نمايند. وي افزود: هنوز درخواست اعاده دادرسي تقديم نشده، اما هفته آينده اين درخواست به ديوان عالي کشور ارائه مي‌گردد. درخواست اعاده دادرسي از اسباب توقف اجراي حکم اعدام است. وي يادآور شد: قانونا حکم هنوز متوقف نشده و ان‌شاءا... با ثبت اعاده دادرسي در هفته آينده امکان‌پذير مي‌شود؛ البته که اجراي آن منوط به جري تشريفاتي است که هنوز مهيا نبوده و البته اطمينان به مساعدت مرجع قضائي در اين خصوص داريم.
قوه قضائيه به مطالبات اجتماعي توجه دارد
يک نماينده تهران در مجلس دهم اظهار داشت: آقاي رئيسي چندين بار تعابيري داشته که نشان مي‌دهد معتقد است جامعه بايد از تصميمات قضائي احساس خوبي داشته باشد و آراي قضائي بايد به گونه‌اي باشد که وجدان جمعي از تصميمات آن احساس آرامش کند. رويداد24 نوشت: محمود صادقي گفت: در مقاطعي هم قوه قضائيه جديد به پويش‌هاي اجتماعي توجه کرده است بنابراين معتقدم اين دوره با مديريت سابق کاملا متفاوت است.
قوه قضائيه مردم را قانع کند
يک نماينده تهران در مجلس دهم به صدور حکم اعدام براي سه متهم به اغتشاش در حوادث آبان‌ماه سال گذشته واکنش نشان داد. علي مطهري در توئيتي نوشت: «لازم است قوه قضائيه مردم را درباره صدور حکم اعدام سه جواني که در اتفاقات آبان 98 شرکت داشته‌اند قانع کند. روشن شود که آيا آنها اقدام مسلحانه کرده‌اند يا انساني را به قتل رسانده‌اند؟ اگر نه، توضيح داده شود.»