«ابتکار» از میزان رعایت و اثرگذاری محدودیت‌های اخیر کنترل شیوع کووید19 در پایتخت گزارش می‎دهد

مقابله کج‌دار و مریز با کرونا
زهرا داستانی
محدودیت‌‌های کرونایی برای دومین‫بار به 10 استان بازگشته است. از میان این استان‌ها بحث برسر محدودیت و ممنوعیت فعالیت برخی از کسب‌وکارها در استان تهران داغ است. باشگاه‌ها ورزشی، مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدن‌سازی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌ها، چای‌خانه‌ها و تالارهای پذیرایی مشمول این محدودیت‌های یک هفته‌ای در تهران شده‌اند. مراکزی که اگرچه نامشان در لیست استانداری تهران اعلام شده اما بسیاری از این کسب‌وکارها همچنان بازند و به فعالیت خود ادامه ‌می‌دهند. هرچند از زمان بازگشت تعداد مبتلایان و جانباختگان کرونا به روزهای اوج و جدیت دولت بر الزام استفاده از ماسک در مراکز عمومی و ادارات دولتی هوشیاری و هراس مردم از کرونا افزایش یافته اما از آنجایی که معیشت مردم متاثر از محدودیت‌ فعالیت‌های اقتصادی است، تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی کسب و کارها آنچنان مقبول واقع نشده، هرچند از سوی دیگر برخی از کسب‌ و کارها یا فعالیت‌های اجتماعی پرخطر همچنان دایرند. مجموعه این اتفاقات اما سبب شده که این سوال مطرح شود که آیا اعمال چنین محدودیت‌هایی تا چه اندازه‌ای می‌تواند برای کاهش قربانیان کرونا مفید باشد؟
اعمال محدودیت‌ها در تهران در حالی روز سه‌شنبه دوباره از سر گرفته شده که این محدودیت‌ها با ابهاماتی همراه بوده است. روز سه‌شنبه در حالی لیست کسب و کارهای ممنوعه از سوی استانداری تهران در رسانه‌ها منتشر شد که کمی بعد استاندار شخصا به ابهامات مربوط به آن پاسخ داد. یکی از ابهامات این لیست، تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بود. مراکزی که انوشیروان محسنی بند‌پی، استاندار تهران در مصاحبه‌ای از عدم تعطیلی‫شان خبر داد. او درخصوص توقف فعالیت برخی مشاغل در استان تهران گفت: «دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل نیستند و جزو مصوبات ستاد کرونا نیست. بی‌تردید مصوبات ستاد تنها باید از طریق مراجع رسمی یعنی خود ستاد کرونا و یا استانداری اعلام شود.» موزه‌‌ها نیز از جمله مراکز دیگری بودند که اگرچه اداره کل امور موزه‌ها تعطیلی آنها را اعلام نکرد اما استانداری نام آنها را در لیست مراکزی قرار داده که به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.


تعطیلی برخی مراکز و کسب و کارها در تهران اما در حالی از 2 روز گذشته کلید خورده است که همچنان بسیاری از کسب و کارهایی که در لیست ممنوعیت فعالیت قرار گرفته‌اند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها که نامشان در لیست ممنوعیت یک هفته استانداری قرار گرفته همچنان در صفحات مجازیشان خبر از باز بودنشان می‌دهند. برخی از آنها دلیل این باز بودن را اینگونه اعلام کرده‌اند که هنوز ابلاغیه‌ای برای توقف فعالیت‌شان به آنها داده نشده است. با وجود این، حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران درباره نظارت بر تعطیلی این مراکز گفته است: «برخی از این مراکز به گونه‌ای هستند که از سراسر کشور برای خرید به آنجا مراجعه می‌شود. اگر قرار باشد که تذکر داده شود، به برخی از مغازه‌داران باید تذکر داده شود. بنابراین اگر این ۱۰ تا ۲۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، مطمئن باشید که شیب تندی بیماری که به تهران بازگشته است و به دلیل عدم رعایت تعداد کمی از مردم بوده است، کنترل می‌شود. لازمه این کار این است که خود غرفه‌داران، مغازه‌داران، ‌بنکداران و... تذکر دهند و اگر در این مدت نسبت به این موضوع توجه نداشته باشند و بازرسان بهداشت و درمان مراجعه کرده و گزارش دهند، چاره‌ای نداریم و باید تمام یک مرکز یا یک پاساژ را ببندیم. اگر بعد از این یک هفته‌ای هم که اعلام کردیم، رعایت نکنند، چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام محدودیت‌های قبلی بازگردد. بنابراین انتظار داریم که رعایت کنند و با کسی هم رودربایستی نداریم و برخورد می‌کنیم.»
هرچند استانداری تهران از تذکر کتبی و شفاهی به ۱۰ مرکز متخلف خبر داده و با این حال مراکزی هستند که در صورت ممنوعیت فعالیتشان به کار خود ادامه می‌دهند، برخی از مسئولان بهداشتی در ایران خواهان افزایش محدودیت‌ها و تمدید آنها برای یک هفته دیگر شده‌اند. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران افزایش شمار مبتلایان، تغییر الگوی سرایت بیماری که از هر فرد مبتلا به کرونا بیماری به بین 2 تا 3 نفر منتقل می‌شد و در فرمول جدید این عدد به 7 تا 8 نفر افزایش پیدا کرده و تغییر الگوی مراجعه بیماران به مراکز درمانی را از جمله دلایل این درخواست اعلام کرده است. او گفته: «محدودیت‌ها برای یک هفته اعلام شده بود اما با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی درخواست اعضای ستاد تهران، تمدید این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است؛ چراکه محدودیت‌های یک هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی افزایش یابد. خواست اعضای ستاد تهران گسترش و تعمیق این محدودیت‌هاست؛ البته به گونه‌ای که به شرایط فعلی و کسب و کار فعلی آسیب وارد نشود.» زالی همچنین افزوده: «موضوع مهم دیگر آن است که تمام تجمعات بالقوه بالای ۱۰ نفر، سمینارها، مجامع، کمیسیون‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها از نظر ما باید معلق تلقی شوند. درباره برگزاری نماز جماعت نیز مساجد طبیعتا باز هستند اما درخواست‌مان این بود که نماز و مناسک مذهبی به شکل فُرادا برگزار شود. درباره نماز جمعه نیز با همکاری ائمه محترم جمعه استان تهران درخواست کردیم که این هفته هم نماز جمعه در سطح استان تهران تعطیل باشد.» وی تاکید کرده: «همچنین باشگاه‌های ورزشی، تالارها و آرایشگاه‌های زنانه باید به طور جدی برای این هفته تعطیل باشند و این تعطیلی در هفته آینده هم استمرار یابد.» او درباره برگزاری آزمون‌های سراسری که حالا یک هفته به تعویض افتاده گفته است: «تهران شرایط میزبانی آزمون‌ها را ندارد. متاسفانه شاهد برگزاری جسته و گریخته برخی آزمون‌هایی هستیم که امکان زمانی برای تعلیق آنها فراهم است؛ این درحالیست که درباره پروتکل‌های صیانت از سلامت افراد شرکت کننده که باید به مدت سه یا چهار ساعت در محیط بسته بنشینند، در برخی از این آزمون‌ها هنوز اطمینان خاطر نداریم.»
اما این اعمال محدودیت‌ها نیست که مردم را در مواجه با بیماری کرونا هوشیارتر و جدی‌تر می‌کند. از آنجایی که محدودیت‌ها و تعطیلی مراکز و کسب و کارها معیشت مردم را نشانه می‌رود، کمتر توجهی به آنچه این محدودیت‌‌ها می‌گوید، نشان می‌دهد. با این حال اعضای ستاد مبارزه با بیماری کرونا تاکید بیشتری بر افزایش محدودیت‌ها دارند. تاکیداتی که اما در تصمیمات نهایی ستاد مبارزه با کرونا کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. اتفاقی که سبب می‌شود این سوال در ذهن به وجود آید که آیا اعمال چنین محدودیت‌هایی تا چه اندازه‌ای می‌تواند برای کاهش قربانیان کرونا مفید باشد؟
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از میزان رعایت و اثرگذاری محدودیت‌های اخیر کنترل شیوع کووید19 در پایتخت گزارش می‎دهد محمدرضا ستاری چابهار و مزیت استراتژیک فراموش شده آیا مردم از نمایشگاه کتاب آنلاین استقبال می‌کنند؟ کتاب‌ها روی قفسه‌های سست صفر و یک رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد ۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری #اعدام_نکنید ترند اول توئیتر جهانی شد تکذیب خبر توقف اجرای حکم ۳ جوان معترض آبان ۹۸ «ابتکار» تاثیر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر حوزه املاک را بررسی کرد دو روی سکه طرح جدید کنترل بازار مسکن ناآشنایی با کار یا اختلافات درون جریانی؛ کدام یک باعث گلایه‌های فراوان از بالانشینان مجلس است؟ رئیس‌جمهوری:سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها سال پیش روی دولت دوازدهم است مرور روحانی بر سرگذشت برجام در سالروز توافق کاظمی دنبال چیست؟ رمزگشایی از سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان دیالیز سیاست و ریکاوری بودجه امین جمشیدزاده * زندگی کرونایی آنه‫ای