زندگی کرونایی آنه‫ای

طاهر جمشیدزاده- مبتلا شدن آمیتا باچان هندی ستاره سینمای بالیوود و هالیوود به کرونا داغ ترین خبری است که بر روی تلکس خبرگزاری‫های جهان نشست و بازتاب و انعکاس گسترده ای در شبکه‫های تلویزیونی و رسانه‫ای جهان داشته است.
زندگی این روزهای ما و تقابل همه ما با کرونا ویروس و به ویژه بیماران کرونایی و خلاص یافتگان از چنگ کووید۱۹ درست شبیه داستان انیمیشن آنشرلی با موهای قرمز است که در شبکه پویا این روزها و در روزهای فرد عصرها برای کودکان پخش می‫شود. هنگامی که در آغاز هر قسمت آن عبارت و مونولوگ معروف پخش می شود که در اینجا کاملا ویرایش و به گزینی شده است‫: برادر و خواهر هموطن تکرار غریبانه روزهایت در اتاق سی.سی.یو متصل به آن ونتیلاتور «دستگاه تنفس مصنوعی» پشت پرده‫های بیمارستان در تقابل بیماری و مرگ چگونه گذشت؛ وقتی روشنی چشم‫هایت در پشت پرده‫های مه‫آلود اندوه و تاثر به دستان شفابخش پزشکان و پرستاران و توکل به دوست امید بسته بود؛ با ما بگو از لحظه لحظه‫های مبهم بیماری در ملال بی‫گدار دوران کرونا که در آن حقیقت دریاچه امید نهفته بود؛ اکنون در دوران پساکرونایی ات باید دستهای یاریگرت را به یاری همنوعانت بگماری و مرهمی باشی بر آلام آنها در آبی بیکران مهر و عاطفه و کرونا را با هم به زانو درآوریم.
کرونا در حال نشر و ‌گسترش در مناطق مختلف جهان است و اکنون کانون اصلی شیوع آن در آمریکا، آمریکای لاتین و آفریقاست. کرونا ویروس همچنان خبر دسته اول تمام سایت‫ها و خبرگزاری‫های داخلی و خارجی است و تا کنون مرزهای کشورها و قاره‫های مختلف جهان را درنوردیده است و ضربه بسیار سختی به دهکده جهانی انسان پست مدرن مازارتی سوار پنت هاوس نشین زده و قربانی زیادی گرفته است و فعلا رام شدنی نیست و تاکنون ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار نفر در دنیا را مبتلا کرده که بیش از ۷ میلیون و ۶۰۷ هزار نفر آنها بهبود یافته‫اند و ۵۷۰ هزار و ۱۳۲ نفر هم جان باخته‫اند و در کشور عزیزمان ایران تا ظهر دیروز ۲۰۳ نفر بر اثر کرونا جان باخته‫اند. (هر۷دقیقه یک ایرانی یک ایرانی قربانی کرونا می شود.) بنا به گفته دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز آزمایش ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور مثبت بوده است که از این تعداد ۲۲۲ هزار و ۵۳۹ نفر بهبود یافته‫اند و حال ۳۳۷۵ نفر کاملا وخیم بوده و متاسفانه ۱۳۰۳۲ نفر جان باخته‫اند. به گفته نمکی وزیر بهداشت در بعضی استان‫های با افزایش شدید و کاملا خطرناک کرونا مواجه هستیم که مراسم های عروسی، عزا و سفرهای غیرضرور و بی‫مورد تاثیر زیادی در افزایش به کرونا در این استان‫ها که در وضعیت قرمز به سر می‫برند داشته است. رئیس جمهوری هم در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که عادی‫سازی شرایط در ذهن مردم و القای خطرناک نبودن کرونا، کاری خطرناک است و کرونا هراسی نیز اگر منجر به اختلال در فعالیت های اقتصادی‫اجتماعی شود،درست نیست و هر نوع تجمع «عروسی، عزا، سمینار، جشنواره، دورهمی و...» در شرایط امروز غیرقابل قبول است؛ درباره برگزاری کنکور هم اگر وزارت بهداشت نظری داشته باشد تجدید نظر می‫کنیم و لازم است که فاصله‫گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‫های بهداشتی را جدی گرفت و سبک زندگی را برای حداقل یک سال دیگر تغییر داد و در این راستا رسانه‫ها، نخبگان، هنرمندان و... به میدان قانع کردن مردم بیایند. چرا که متاسفانه به علت بی‫توجهی و رعایت نکردن پروتکل‫های بهداشتی آمار فوتی‫ها پس از حدود ۲ ماه مجدد سه رقمی شده است و مردم در تهران و... هفته گذشته مسئله استفاده از ماسک را کاملا جدی گرفتند‌.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از میزان رعایت و اثرگذاری محدودیت‌های اخیر کنترل شیوع کووید19 در پایتخت گزارش می‎دهد محمدرضا ستاری چابهار و مزیت استراتژیک فراموش شده آیا مردم از نمایشگاه کتاب آنلاین استقبال می‌کنند؟ کتاب‌ها روی قفسه‌های سست صفر و یک رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد ۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری #اعدام_نکنید ترند اول توئیتر جهانی شد تکذیب خبر توقف اجرای حکم ۳ جوان معترض آبان ۹۸ «ابتکار» تاثیر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر حوزه املاک را بررسی کرد دو روی سکه طرح جدید کنترل بازار مسکن ناآشنایی با کار یا اختلافات درون جریانی؛ کدام یک باعث گلایه‌های فراوان از بالانشینان مجلس است؟ رئیس‌جمهوری:سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها سال پیش روی دولت دوازدهم است مرور روحانی بر سرگذشت برجام در سالروز توافق کاظمی دنبال چیست؟ رمزگشایی از سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان دیالیز سیاست و ریکاوری بودجه امین جمشیدزاده * زندگی کرونایی آنه‫ای