رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد ۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور 2 میلیون نفر از جمعیت تهران را تحت تاثیر مستقیم زلزله احتمالی با بزرگی 7 ریشتر در پایتخت اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در حاشیه جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور تمام دستگاه‌های اجرایی کشور در زمان حادثه و بحران وظیفه‌ای را بر عهده دارند که این وظایف بعضا با وظایف و مسئولیت‌های آنان در زمان بحران متفاوت است. وی درباره سوله‌های مدیریت بحران و کاربری برخی از آنها در تهران اظهار کرد: سوله مدیریت بحران یک مشکل را نمی تواند حل کند ‌ممکن است یک سوله در زمان عادی یک مجموعه ورزشی باشد اما در زمان بحران کاربری آن تغییر کرده و در اختیار امور مربوط با بحران قرار بگیرد. مهم این است که شرایط سوله تغییری نکند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، تهران را یک کلانشهر ویژه توصیف کرد و گفت: معتقدم با تمام اقدام‌های انجام شده، نباید فراموش کنیم که یک کلانشهر ویژه است و مدیریت بحران در این کلانشهر نیز اقتضائات خاص خود را دارد. نجار افزود: به عنوان مثال اگر زلزله هفت ریشتر یا بالاتر از آن در تهران رخ دهد، دو میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند و دستکم هشت میلیون باقیمانده تحت تاثیر غیر مستقیم حادثه خواهند بود. این سوای تاثیرات ثانویه‌ای که بر دیگر امور در کشور می‫گذارد. به همین دلیل هم هست که تاکید داریم تهران برای مقابله با حادثه نیازمند برنامه‫ریزی ویژه است.
نجار استفاده از بالگردها در امدادرسانی و آذوقه‫رسانی در زمان بحران را امر مهمی برشمرد و گفت: ما نیاز به پیش‫بینی پد بالگرد در نقاط مختلف شهر داریم که خوشبختانه در گزارش شهردار تهران اشاره شد که حدود ۱۰۰ پد شناسایی شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت مطالبه‌گری در ساخت و ساز نیز تاکید کرد و افزود: اگر مطالبه گری و بر روند ساخت و سازها نظارت دقیقی داشته باشیم، مطمئن باشید که در زمان بروز حادثه‌ای مانند زلزله فردی زیر آوار ساختمان جان خود را از دست نخواهد داد.


گسل مشا فعال شده است
در ادامه این جلسه همچنین رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از فعال شدن گسل مشا خبر داد وگفت: ابتدا باید بگویم که شهردار تهران با حکم وزیر کشور فرمانده میدان حادثه در زمان بحران محلی در شهر تهران شدند. در حکم ابلاغی وزیر کشور علاوه بر فرماندهی میدان حادثه در سطح محلی؛ اهدافی همچون کاهش ریسک خطرپذیری، پیشگیری از ریسک‌های جدید و کاهش ریسک های موجود در سطح شهر تهران، تقویت تاب آوری و برگشت پذیری شهر در برابر حوادث و سوانح تاکید و خواسته شده است که این موضوع نشانگر یک نگاه همه جانبه نگر به مدیریت بحران شهر تهران به شمار می‌رود. وی ادامه داد: در همین راستا نیز ما به عنوان سازمان مدیریت بحران شهرداری آماده هرگونه همکاری هستیم و امیدواریم که حکم جدید وزیر کشور هم زمینه ساز همکاری های بهتر شود. کرمی محمدی با بیان اینکه طی بیش از یک ماه اخیر گسل مشا فعال شده است، گفت: البته این گسل فعالیت داشت اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضعیت لرزه خیری آن چقدر است. در همین راستا نیز کارهای مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آنها سامانه هشدار سریع زلزله است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: این سامانه فقط در گسل مشا فعال بود، ما امسال اعتباراتی را گرفتیم و اقداماتی را انجام دادیم که در جریان آن که طی یکی دو ماه آینده در دیگر نقاط و اطراف تهران سیستم هشدار سریع زلزله فعال خواهد شد. این سیستم بیشتر به درد شرکت هایی چون مترو، شرکت گاز و ... می خورد و که بلافاصله به آنها هشدار دهد و مثلا شرکت گاز بتواند چند ثانیه زودتر جریان گاز را قطع کند. به گفته کرمی محمدی در‫مورد سامانه هشدار سریع به آتشنشانی نیز صحبت شد و می‌توان با استفاده از آن شرایطی را فراهم کرد که هنگام زلزله حداقل طی پنج ثانیه در محل‌هایی که ماشین‫ها داخل آن هستند، باز شود.
وی به سامانه تخمین خسارات زلزله نیز اشاره کرد و گفت: سامانه تخمین خسارت زلزله هم هست که حدود 50 شتاب نگار در این سامانه وجود دارد و به محض زلزله به ما نشان خواهد داد که کجا بیشترین آسیب دیده و موارد دیگر که در امداد و نجات بسیار پرکاربرد خواهد بود. کرمی محمدی افزود: البته شرط فعالیت تمام این سامانه‌ها این است که ساختمان ما سالم باشد و شتاب نگارها سالم باشند. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: البته توجه داشته باشید که این ستاد فقط در مورد زلزله نیست و ما می‌خواهیم وضعیت آمادگی و هماهنگی سازمان‫های مختلف را در برابر حوادث مختلف ببینیم.
شهردار تهران: 06 را برای زمان بحران می‌خواهیم
پیروز حناچی، شهردار تهران در این جلسه گفت: کلانشهر تهران و اساسا همه کلانشهرها مستعد بحران‌ها هستند و می‌بینید که یک بارندگی و شکستن دیواره مترو تهران می تواند حادثه‌ای را که قابل جمع کردن نباشد یا مثلا حادثه‌های که در یک کلینیک رخ داد و مواردی مانند عدم رعایت پروتکل‫ها و کدهای لازم در یک کاربری تبدیل به یک محل بحرانی شد. چه کسی فکرش را می‫کرد در اثر اتصالی برق کولر تعدادی از هموطنان ما به رحمت خدا بروند؟ حادثه پلاسکو هم بر اثر اتصال یک سیم برق رخ داد اما مواردی مانند عدم استفاده درست از یک ساختمان اداری بحران‫هایی در مقیاس ملی را ایجاد کرد. وی با بیان اینکه بخشی از اینها با رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، گفت: ما در شهری زندگی می‫کنیم که چندین بار در آن زلزله رخ داده است. همکاران من در مترو در عمق ۱۲ متری با آجر برخورد می‫کنند که این نشان می‫دهد این شهر در طول تاریخ چندبار کن‫فیکون شده است.
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه داشتن فضاهایی که در شرایط خاص به داد تهران برسد بسیار موثر است، گفت: ما نیازمند عرصه‌های باز هستیم و هرچه عرصه باز در تهران وجود دارد باید برای شرایط بحران حفظ کنیم. ما ۰۶ را برای همین می‫خواهیم که در شرایط بحران هلیکوپتر و ... بنشیند. دوشان تپه و قلعه مرغی را برای همین می‫خواهیم. نباید با بازگذاری‫های سنگین فرصت‫ها را از شهر بگیریم. البته ممکن است بازگذاری هم بکنیم، اما باید سبک باشد. وی به زلزله ۷.۳ ریشتری کوبه ژاپن در سال ۱۳۷۳ نیز اشاره کرد و گفت: ژاپن کشوری است که تلاش کرده آمادگی در برابر زلزله را حفظ کند. در آن زلزله بیش از ۶۰۰۰ نفر در دم جان خود را از دست دادند و ۳۰۰ هزار نفر بی‫خانمان شدند. این تجربه یک زلزله شهری بود. خیلی از اتوبان‫ها و مسیرهای دسترسی مسدود شد. قحطی آب پیش آمد و آتش سوزی که درپی نشت گاز به وجود آمد و ... همگی منجر شد که خسارات بعد از زلزله از خود زلزله بیشتر باشد.
به گفته وی یکی از جمع‫بندی‌های تجربه ژاپن، نبود هماهنگی بین دستگاه‫ها بود که در لحظه زلزله باید با هم همکاری کنند. توجه به مسائل روانی بعد از زلزله از دیگر دستاوردها بود و بسیاری از استانداردها بعد از آن زلزله تغییر کرد. حتی بالابردن هزینه سرپیچی از مقررات هم یکی از پیامدهای این زلزله بود. وی در پایان تاکید کرد که در‫ هر صورت ما باید تلاش کنیم با ارتباط مستمر و تعریف سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر آمادگی دائمی را در خودمان در برابر بحرانی مانند زلزله که قابل تشخیص است آماده نگهداریم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از میزان رعایت و اثرگذاری محدودیت‌های اخیر کنترل شیوع کووید19 در پایتخت گزارش می‎دهد محمدرضا ستاری چابهار و مزیت استراتژیک فراموش شده آیا مردم از نمایشگاه کتاب آنلاین استقبال می‌کنند؟ کتاب‌ها روی قفسه‌های سست صفر و یک رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد ۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری #اعدام_نکنید ترند اول توئیتر جهانی شد تکذیب خبر توقف اجرای حکم ۳ جوان معترض آبان ۹۸ «ابتکار» تاثیر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر حوزه املاک را بررسی کرد دو روی سکه طرح جدید کنترل بازار مسکن ناآشنایی با کار یا اختلافات درون جریانی؛ کدام یک باعث گلایه‌های فراوان از بالانشینان مجلس است؟ رئیس‌جمهوری:سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها سال پیش روی دولت دوازدهم است مرور روحانی بر سرگذشت برجام در سالروز توافق کاظمی دنبال چیست؟ رمزگشایی از سفر نخست وزیر عراق به ایران و عربستان دیالیز سیاست و ریکاوری بودجه امین جمشیدزاده * زندگی کرونایی آنه‫ای