مجلس يازدهم براي جام جم «عزيز» شد!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: ظاهرا مجلس يازدهم سبب ايجاد تحولاتي در بخش‌هاي ديگر شده است که البته ساده‌انگاري است اگر تصور شود اين تغييرات مثبت و علت آن به نحوه تعامل نمايندگان با ساير نهادها و ارگان‌ها باز مي‌گردد. بدون شک همسو بودن نمايندگان مجلس يازدهم با برخي نهادها و شايد هدف مشترک آنها براي حفظ قدرت و دور کردن اصلاح‌طلبان از جلوس بر کرسي‌هاي تصميم‌گيري است که سبب ايجاد مشي جديد در رفتارهاي برخي ارگان‌ها شده است. از جمله اين نهادهايي که مشي خود را به‌وضوح تغيير داده مي‌توان به صداوسيما اشاره کرد. با آغاز به کار مجلس يازدهم صداوسيما به وظيفه اصلي خودش که همان انتشار اخبار خانه ملت است پرداخت؛ روندي که در مجالس گذشته که بخشي از کرسي‌هاي پارلمان متعلق به اصلاح‌طلبان بود نه‌تنها مورد توجه نبود بلکه بعضا با پخش برنامه‌هايي سبب زير سوال رفتن اقدامات نمايندگان مي‌شدند.
آشتي صداوسيما با مجلس!
ديروز يک نماينده مجلس دهم از آشتي صداوسيما با مجلس خبر داد. احمد مازني به برنا گفت: «در مجلس دهم اين رابطه با مجلس وجود نداشت، صداوسيما در برنامه‌هايش طي 4 سال دوره دهم دنبال حاشيه‌هاي مجلس دهم بود و نگاه مخالف و تخريب به مجلس، داشت. هيات‌رئيسه مجلس دهم علاقه‌اي به کار رسانه‌اي نداشت و کمتر در رسانه‌اي، حضور مي‌يافت اما علاقه قاليباف به حضور در تلويزيون و رسانه است» وي همچنين گفت: حضور رئيس مجلس در برنامه زنده مفصل و طولاني تلويزيوني در يک ساعت پربيننده و شبکه پربيننده و بيان ديدگاه‌هاي خود در رابطه با مسائل روز و برنامه‌هايش، مطلوب است. معمولا همه روساي قوا در ابتداي کار خود اين رويه را شروع مي‌کنند. او ادامه داد: اگر قاليباف اين برنامه را استمرار بخشد و در بازه زماني مشخص، در جمع اصحاب رسانه حضور پيدا کند و گزارش دهد و به پرسش‌ها پاسخ دهد، اين امر بسيار مي‌تواند براي کشور و قوه مقننه مطلوب باشد. نبايد اين ارتباط و گفت‌وگو فقط در تلويزيون و در برنامه و با حضور خبرنگار هم‌جهت با او، باشد. قاليباف بايد کنفرانس مطبوعاتي و برنامه ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشد که همه رسانه‌ها، اعم از حاميان و منتقدان او و رسانه‌هاي خارجي حضور داشته باشند.
بيانيه حمايتي بهارستان از جام‌جم


البته بايد در نظر داشت اين آشتي يک‌طرفه و تنها از سوي صداوسيما نبود بلکه مجلس هم هواي جام‌جم‌نشينان را دارد؛ به‌عنوان نمونه 3 تير بود که 202 نماينده مجلس در بيانيه‌اي حمايت خود از شبکه‌هاي برون‌مرزي صداوسيما را که در يک‌ماه گذشته به دليل بدهي ارزي انباشت شده، با مشکلات متعددي روبه‌رو و برخي از آنها از ماهواره‌هاي پخش‌کننده قطع شده‌اند، اعلام و از مجموعه دولت و سازمان برنامه و بودجه خواستند در اسرع زمان نسبت به رفع معضلات ناشي از عدم تخصيص و تزريق بودجه ارزي رسانه ملي اقدام کنند.
صداوسيما کافي نيست
ظاهرا اطلاع‌رساني صداوسيما براي نمايندگان مجلس يازدهم کافي نيست چراکه آنها درصدد راه‌اندازي «مجلس تي‌وي» هستند. ديروز عضو هيات‌رئيسه مجلس گفت: بايد از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي براي ارسال محتواي ردوبدل شده در پارلمان بهره بگيريم. احمد اميرآبادي افزود: براي تحقق شفافيت به دنبال اين هستيم که با استفاده از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي بحث پخش جلسات کميسيون‌ها را دنبال کنيم که در اين زمينه پيش‌تر بنده براي مثال گفته بودم مي‌توان از اينستاگرام استفاده کرد که البته اين موضوع براي مثال بيان شد وگرنه ما به دنبال انجام اين اقدام در شبکه‌هاي اجتماعي داخلي هستيم و البته از سوي ديگر بحث راه‌اندازي «مجلس تي وي» را دنبال مي‌کنيم.
چهره ديگر صداوسيما در مجلس دهم!
براي درک بهتر تغيير رويکرد صداوسيما به مجلس کافي است به برخي موضوعات ميان اين دو نهاد در زمان روي کار بودن مجلس دهم اشاره شود؛ مانند مهر سال گذشته که بالاخره کاسه صبر مجلسي‌ها سرريز شد و گلايه‌ها از رويکرد عجيب اهالي صداوسيما نسبت‌به نمايندگان ملت علني‌تر از قبل شد و کار به هيات نظارت بر صداوسيما کشيده شد. علي لاريجاني که رئيس مجلس دهم بود چنين از مشي جام‌جم‌نشينان انتقاد کرد: «قانون‌گذاري کار جدي حکومت است و صداوسيما موظف است فرهنگ قانوني را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآميز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌هاي وهن‌آميز و غلط مطرح کند. حکمراني در سطح قانون‌گذاري از جنس امور فکاهي نيست که دستاويز يک مجري کم‌اطلاع شود و آن را وسيله هجوگويي قرار دهد و هر و کر راه بيندازند» در آذر همان سال هم صداوسيما در اقدامي عجيب و زشت به جاي پخش تصاوير وحدت‌آفرين در تجمع تهران روي پلاکاردها و دست‌نوشته‌هايي زوم کرد که رسما توهين به دولت و مجلس و تصميم نظام و بيشتر شبيه تهييج و تحريک برخي تندروها براي التهاب‌آفريني‌هاي جديد بود. البته اين اقدامات صداوسيما مختص سال آخر مجلس دهم نبود و در سال‌هاي مختلف صداي انتقاد به جام‌جم از بهارستان شنيده مي‌شد، مانند سال 95 که سخنگوي هيات‌رئيسه مجلس گذشته چنين گفت: متاسفانه صداوسيما به‌طور متعدد و شبانه‌روزي بر اساس برنامه‌اي که داشت، تلاش مي‌کند مجلس را تخريب کند. خواهشم اين است که شما به‌عنوان رئيس از شان مجلس دفاع کنيد. شبکه‌هاي مختلف صداوسيما به دنبال تخريب مجلس است. اگر حضرتعالي جلوي موضوع را نگيريد ما مجبوريم از طرق ديگر اقدام کنيم. بهروز نعمتي ادامه داد: ما در جلساتي که با رئيس صداوسيما بوديم، عرض کرديم، صداوسيما هر جوري ميل خودش باشد رفتار مي‌کند. که اين در شان نظام نيست. شما خودتان سال‌ها رئيس صداوسيما بوديد. چقدر بايد شاهد اينگونه موارد باشيم؟ پاسخ اين اتفاقات مي‌شود اينکه رئيس صداوسيما از حضور مردم عذرخواهي کند. وي گفت: دوستان به حرف ماها گوش نمي‌دهند. من خواهشم از شما که در جلسات حضور داريد از شان مجلس دفاع کنيد. اين است که موضوعاتي که پيگيري مي‌کنند، با تزريق‌هاي مختلف و با به‌کارگيري افراد مختلف شان مجلس را خدشه‌دار مي‌کنند.