محدودیت‌های جدید کرونایی در پایتخت

آرمان ملي- رها معيري: بعد از گذشت حدود پنج ماه از شيوع کرونا در کشور، سير صعودي آمار مبتلايان و مرگ و مير ناشي از اين ويروس همچنان در استان‌ها ادامه دارد و تاکنون 269‌هزار و 440 نفر به ويروس کوويد 19 مبتلا شده‌اند که از اين تعداد 13‌هزار و 791 نفر جانشان را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام رسمي وزارت بهداشت و درمان از پنج شنبه (26 تير) تا جمعه (27 تير99)، 183 نفر فوت کردند، 2379 بيمار جديد شناسايي شدند و 3509 نفر در وضعيت بدحال و شديد هستند. وضعيت در استان‌هاي آذربايجان شرقي، ايلام، بوشهر، خراسان رضوي، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (آمل)، کرمان و فارس همچنان قرمز است. همچنين استان قم که در ليست وزارت بهداشت و درمان در وضعيت زرد قرار دارد، اين روزها با افزايش کم‌سابقه پذيرش بيماران مشکوک به کرونا روبه‌رو شده است. اين خبر را محمدرضا قدير، رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم تاييد مي‌‌کند و از پذيرش 84 بيمار در اورژانس مراکز درماني با تشخيص احتمالي ابتلا به کرونا در مدت (24 ساعت) خبر مي‌دهد. قدير شمار بيماران کرونايي بستري در قم را در حال حاضر 220 نفر اعلام کرد و گفت: از ميان اين افراد بستري حال 51 نفر وخيم است.
محدوديت‌هاي جديد در پايتخت
در اين شرايط بسياري از استان‌ها از جمله تهران که در وضعيت هشدار و قرمز قرار دارند يا محدوديت‌هايشان را تمديد کرده يا با محدوديت‌هاي جديد مواجه شده‌اند. بر اساس مصوبه ستاد ملي کرونا، محدوديت‌هاي اعمال‌شده به شکل منطقه‌اي تبديل شده و در اين شرايط محسن فرهادي، معاون مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت مي‌گويد: برگزاري اجتماعات در بسياري از مناطق تهران ممنوع است. همچنين کارکنان مؤسسات و ادارات دولتي به شکل يک‌سوم دورکار و دوسوم حاضر در محل کار فعاليت مي‌کنند. استخرهاي سرپوشيده، باشگاه‌هاي ورزشي و ورزش‌هاي پر برخورد مانند کشتي، کاراته، جودو و... ممنوعيت در فعاليت دارند. در ورزش‌هاي تيمي تنها ليگ برتر به واسطه حساسيت خاص خود مجبور به برگزاري مسابقات با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هستند. برگزاري مراسم اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و همايش‌ها، مدارس شبانه‌روزي، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چايخانه‌ها بويژه با عرضه مواد دخاني، باغ‌وحش و شهربازي، مراکز تفريحي آبي و استخرهاي سرپوشيده، باشگاه‌هاي ورزشي سالني از شنبه در تهران تعطيل هستند.
موج دوم شديدتر است


همچنين معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران نيز با بيان اينکه موج دوم کرونا از موج اول خيلي سنگين‌تر است، گفت: دستگاه‌هايي که در روزهاي اول تمام قد آمده بودند وسط اين بار هم بيايند و از نظر نيرو و توان کمک برسانند چون کادر درماني واقعا در مضيقه هستند. رضا جليلي خشنود درباره محدوديت‌هاي اعمال شده در تهران گفت: فعلا بناست که اين محدوديت‌ها يک هفته ادامه پيدا کند و اگر در جلسات بعدي نتايج به خوبي پيشرفت کند، شايد قرنطينه چند روز يا چند هفته بعد ادامه پيدا کند تا بتوانيم اين موج دوم را کنترل کنيم. در بيمارستان شهداي تجريش 172 نفر از نيروها درگير شدند. من خودم بستري هستم و ريه ام 40‌درصد درگير شده است. وي از کمبود تخت‌هاي ويژه بستري و نيروي کادر در بيمارستان‌ها خبر داد و گفت: کمبود تخت‌هاي ويژه، تخت‌هاي بستري و کمبود نيروي کادر داريم که با قول و مساعدت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه اميدواريم بتوانيم حداقل به‌صورت موقت هم که شده نيرو جذب کنيم و به خدمت ادامه دهيم.
تعطيلي خوزستان براي 3 روز
ادارات و بانک‌هاي 22 شهرستان در استان خوزستان نيز در روزهاي يکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه به علت افزايش دما و رطوبت تعطيل شده‌اند، اما اين موضوع بي‌ارتباط با شيوع کرونا در اين استان نيست. بنا بر گزارش هواشناسي خوزستان مبني بر وقوع دماهاي بالاي 50 درجه سانتيگراد و شدت رطوبت و شرجي هوا در برخي نقاط استان، به دستور استاندار ادارات و بانک‌هاي تمامي شهرهاي استان به جز انديکا، مسجدسليمان، لالي، ايذه و باغملک در روزهاي 29، 30 و 31 تيرماه تعطيل هستند.