قانون براي همه چرا يكسان نباشد

آرمان ملي: «شرايط کشورمان سخت است» در روزگاري که مشکلات اقتصادي از يک‌سو و هراس از ابتلا به بيماري کرونا لبخند را از لب بسياري از مردم کشورمان دور کرده است، سر دادن شعار و وعده دادن به جامعه تنها بر شدت نااميدي‌ها مي‌افزايد. اين مردم که سال‌هاست براي حفظ اقتدار و استقلال کشور از جان خودشان هم گذشتند مطالباتي دارند که بخشي از آن در حوزه اقتصاد تعريف شده است. دليل مشکلات کشور موضوع پنهاني نيست؛ تحريم‌هاي ظالمانه که عليه کشورمان اعمال مي‌شود سبب‌ساز بسياري از چالش‌هاي امروز است اما منصفان و دلسوزاني مانند آيت‌ا... سيدحسن خميني که با پرهيز از ناديده گرفتن مشکلات و خودداري از ترسيم جامعه آرماني به بيان ريشه مشکلاتي مي‌پردازند که علاوه بر تحريم‌ها، پديدآورنده شرايط سخت براي مردم شده است که ضعف مديريت‌ها و عدم توجه به نقاط اصلي و برجسته کردن بعضي فروع به جاي بعضي اصول است. شايد اين سوال در برخي اذهان پديدار شود که يادگار امام از حاميان رئيس‌جمهور است، پس چگونه مديريت او را به زير سوال مي‌برد. شفافيت با جامعه و بيان حقيقت دو نکته‌اي است که آيت‌ا... سيدحسن خميني به آن وفادار است و مي‌داند همين مردم بودند که روزي با رهبري امام خميني براي نيل به چنين اهدافي انقلاب کردند، پس او بايد ميراث‌داري امين براي بنيانگذار انقلاب اسلامي باشد و مردم را محرم بداند.
قانون زندگي نسبت‌به همه يکسان اجرا شود
يادگار امــــام که در مراسم پنجاهمين ســـالگرد تاسيس بهشت زهرا(س) حضور يافته بود، گفت: انسان وقتي از بهشت زهرا(س) عبور مي‌کند، مانند همه آرامستان‌هاي ديگر، دائما بايد با خودش اين مساله را مــرور کند. بعضي وقت‌ها به تعبير امام «تقارب آجال» مي‌شود. يعني مرگ‌ها به انسان نزديک‌تر و ملموس‌تر مي‌شود. مثل روزگار فعلي ما که کرونا مي‌آيد و همه را مي‌گيرد. البته يکي از علل اينکه اين بيماري اين مقدار همه را مي‌ترساند اين است که فقير و غني را به يک اندازه مي‌کشد. اگر اين بيماري مختص فقرا بود، آنگونه که بايد جامعه جهاني را نمي‌ترساند. چون اغنيا هم از آن راه فراري ندارند، لذا همه با هم از آن پرهيز مي‌کنند. آيت‌ا... سيدحسن خميني با بيان اينکه اين روزگار شرايط خاص خودش را پيدا مي‌کند، ادامه داد: بعضي از قصه‌هاي اين روزهاي کرونا خيلي تلخ است؛ ولي درس‌آموز است و بعدها انسان بايد آنها را بيشتر مرور کند. وي گفت: همان‌طور که قانون مرگ حق است و ضعيف و غني نمي‌شناسد، بايد قانون زندگي هم نسبت به همه يکسان اجرا شود. آيت‌ا... سيدحسن خميني ادامه داد: شيخ ابوالحسن خرقاني گفته که دو جمله خيلي من را تکان داد. يک‌بار ديدم مستي در خيابان مي‌رود و به او گفتم مراقب باش زمين نخوري. مست پاسخ داد من زمين بخورم مهم نيست؛ تو مراقب باش زمين نخوري که خلقي با زمين خوردن تو زمين مي‌خورند. يک‌بار هم ابوالحسن به يک نفر مي‌گويد مراقب آخرتت باش؛ طرف مقابل جواب مي‌دهد مگر تو از آن طرف خبر داري؟! مگر مي‌داني چه کسي عبور مي‌کند؟! يادگار امام با بيان اينکه بهشت زهرا(س) از يک جهت نماد تساوي است، تصريح کرد: همه در برابر قانون مرگ مساوي هستيم. بايد اين در قانون زندگي هم جاري باشد. همه در برابر قانون زندگي هم بايد مساوي باشيم. اگر قرار است لطفي صورت بگيرد، اتفاقا قانون بايد به نفع فقرا و غير قدرتمندان تفسير شود؛ به تعبير امام، به نفع مستضعفين تفسير شود. قانوني که وقتي به قدرت مي‌رسد تيغش نمي‌برد، همان بهتر که از بيخ برداشته شود.
خدمت‌رساني بيشتر در همه بخش‌ها


وي با اشاره به اينکه شرايط کشورمان سخت است، افزود: واقعيت اين است که دشمنان قسم‌خورده‌اي داريم. تحريم‌هاي بسيار ظالمانه‌اي که در کشور پديد آورده‌اند عامل فقر، پايين آمدن سطح درآمدها و سختي‌هاي شديد بر مردم شده است. علاوه بر آن ضعف مديريت هم وجود دارد. علاوه بر اينها، بيکاري‌هايي اضافه شده است که به دليل شيوع کرونا در همه جهان رخ داده است؛ همه اين واقعيت‌ها مي‌طلبد که خدمت‌رساني در همه بخش‌ها، به‌خصوص در شهرداري، بيشتر شود. آيت ا...سيدحسن خميني اظهار داشت: نمونه بيشتر شدن خدمات شهرداري را ما در بحث کرونا ديديم و جا دارد که من از شهردار متخصص تهران که شايد از متخصص‌ترين کارشناسان حوزه شهرسازي باشد که هم سابقه و هم تخصصش را دارد، توانمند، باهوش، متعهد و با عزم، تقاضا کنم که شهرداري وجهه کمک و خدمتش را براي اين دوره سخت قرار دهد. سختي‌هايي که از تحريم‌ها پديد آمده و ان‌شاء‌ا... خداوند لطفي کند و برداشته شود. وي ادامه داد: کشور ما بيش از صدسال است که وابسته به نفت بوده است. يعني در طول 120 سال گذشته نفت درآورده‌ايم و زندگي کرده‌ايم. هر وقت قيمت نفت خيلي بالا رفته دچار بيماري‌هاي هلندي اقتصاد شده‌ايم و وقتي خيلي پايين آمده دچار مشکلات ديگري شده‌ايم. در دوره‌هايي تدبير کرده‌ايم؛ ولي چه کسي است که نداند درآمد عمده کشور به نفت و مشتقات نفتي برمي‌گردد و امروز هم تحريم‌ها هست و ضعف مديريت‌ها و عدم توجه به نقاط اصلي و برجسته کردن بعضي فروع به جاي بعضي اصول هم هست که ان‌شاءا... بايد اينها را هم مرتفع کنيم.
عملکرد قابل قبول شورا
يادگار امام در بخش ديگري تاکيد کرد: شوراي شهر بسيار خوب، باهوش و باهمتي در تهران وجود دارد. شهرداري نيز مي‌تواند و بايد، يکي از الگوهاي برجسته کمک به اقشار فقير و مستضعف باشد. البته کساني که از بيرون به تهران نگاه مي‌کنند، خيال مي‌کنند شهر تهران شهر طبقه متوسط به بالا است؛ در‌حالي‌که در شهر تهران هم دهک‌هاي ضعيف بسياري داريم. شايد افرادي باشند که حتي از دهک‌هاي 9 و 10 روستايي هم درآمد کمتري دارند؛ بايد آنها هم مورد توجه قرار بگيرند، که البته اين مورد توجه دوستان بوده و هست.