به نظر اختلافات در مجلس اصولگرایان مقدمه‌ای برای نبرد اصلی در انتخابات ریاست جمهوری است

مجلس قربانی سهم خواهی‌های 1400؟
آفتاب یزد- گروه سیاسی: از فردای انتخابات اسفند 98 که چهره‌های برنده برای مجلس یازدهم انتخاب شدند شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که در این مجلس یکدست اصولگرا اختلافی دیده شود. همه آنهایی که در طول چند سال اخیر متحد و یک صدا علیه دولت روحانی و اصلاح‌طلبان فعال بودند و در این راه کمترین اختلافی نیز بین آنها وجود نداشت حالا در زیر سقف خانه ملت گرد هم آمده اند. با پیروزی در انتخاباتی کم نظیر به لحاظ میزان پایین مشارکت مردم و همچنین فقدان رقبای جدی! در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نگاه اصولگرایان برای 1400 نیز مبتنی بر همین امر است، اینکه مشارکت آنچنانی وجود ندارد و البته رقیبی از هم اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نخواهد شد تا در مقابل آنها صف آرایی کند بنابراین به نوعی بازهم خود را برنده می‌دانند. به عنوان نمونه حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: « با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری است، به نظر می‌رسد از جریانی، گفتمانی «انقلابی» با تمرکز بر بازگشت به آرمان‌ها و اصول انقلاب کشور را مدیریت خواهد کرد. با این وجود در اجرایی کردن این گفتمان، ضروری است که همه جناح‌ها مشارکت و حضور داشته باشند. در مجموع می‌توان عنوان کرد که دولتی ائتلافی در سال 1400 مدیریت پاستور را در دست خواهد گرفت.» کنعانی مقدم در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «در سال 1400 به هیچ عنوان شخص اهمیت نخواهد داشت، بلکه این نمایندگی یک گفتمان است که رئیس قوه مجریه را تعیین خواهد کرد. گفتمان بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب، مهم‌ترین روندی است که می‌توان مورد پیش‌بینی قرار داد. برای نمونه این‌که شخصی همچون محمود احمدی‌نژاد در سال 1384 موفق به برنده شدن در انتخاب شد، به دلیل طرح گفتمان انقلابی‌گری از سوی او بود اما در عمل شاهد بودیم احمدی‌نژاد بیشتر بُعد پوپولیستی انقلاب را مدنظر قرار داد که هدف اصلی آن رای آوردن مجدد بود. این در شرایطی است که بر اساس فرمایشات امام خمینی سوءاستفاده از رای مردم به شدت رد شده است. با این اوصاف، بر این باور هستم که بعد از 1400 وضعیت نسبت به شرایط کنونی بهتر خواهد شد.» آنچه کنعانی مقدم گفتمان انقلابی می‌نامد را باید همان اصولگرایان نامید!
حمیدرضا ترقی یکی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا و عضو حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر در سال 1400 اظهار کرد: موتلفه در مرحله تشکیل ستادهای انتخاباتی در دفاتر خود در سراسر کشور است البته هنوز وارد بحث مشخصی نشده است زیرا تا زمان انتخابات زمان زیادی باقی مانده است و بحث‌های انتخاباتی برای تعیین راهبردها زمان‌بر است. وی ادامه داد: درباره انتخابات ریاست‌جمهوری، باید مرکز تصمیم بگیرد و ما معتقدیم که وحدت اصولگرایان عامل اصلی موفقیت خواهد بود
اما برای انتخابات شوراها این اختیار به استان‌ها داده می‌شود که برنامه‌ها و نحوه تعامل با سایر احزاب را تهیه کنند. این فعال سیاسی درباره احتمال موفقیت اصولگرایان در انتخابات 1400 تصریح کرد: معمولا روال این است که جریانی که پیروز انتخابات مجلس می‌شود، می‌تواند پیروز انتخابات ریاست جمهوری هم بشود بنابراین من به پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری


خوش‌بین هستم.
بنابراین روشن است که این جریان از حالا خود را پیروز 1400 می‌نامد. در چنین شرایطی دلیل اختلافات در داخل مجلس نیز روشن می‌شود. مجلسی که می‌توان گفت دست کم چهار بخش در آن وجود دارد. نزدیکان قالیباف، اصولگرایان سنتی، احمدی‌نژادی‌ها و جبهه پایداری! اگرچه هر چهار گروه علیه اصلاح‌طلبان یا سایر مخالفین کاملا هماهنگ هستند اما در عمل برای بدست آوردن قدرت بیشتر میان خود چنین نیست. شاهدی بر این مدعا را باید در رقابت شدید و عجیب و غریب این گروه‌ها در جریان انتخاب رئیس مجلس دید که دست کم سه ماه بحث و حرف و حدیث را به دنبال داشت. در چنین شرایطی طبیعی است همه این جریان‌ها بار دیگر بر سر ریاست جمهوری 1400 نیز اختلافات بسیار شدیدتری داشته باشند. اختلافاتی که هم اکنون در مجلس خود را تا حدی نشان داده است و یک ماه از آغاز آن نگذشته برخی موضوع استیضاح هیئت رئیسه را نیز مطرح کردند.
> سهم خواهی‌ها ادامه دارد...
بنابراین هرکدام از این گروه‌ها به دنبال پیروزی نامزد نزدیک به خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری هستند. درباره رقابت‌های درون جریانی اصولگرایان و برنامه‌هایی که هرگروه برای 1400 دارد گفتگو کردیم با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب. حمید قزوینی به «آفتاب یزد» گفت: واقعیت موضوع این است که جریان موسوم به اصولگرایی از یکپارچگی و انسجامی که در گذشته داشته مدتها است که فاصله گرفته و از آن وضعیت خارج شده و چندان هم راه آسانی برای بازگشت به هماهنگی و انسجام در پیش ندارد. او افزود: به همین دلیل آنها نه تنها در معرفی گزینه واحد برای انتخابات ریاست جمهوری با مشکل مواجه هستند بلکه حتی به لحاظ فکری و راهبردی نیز دارای تناقضات اساسی با هم هستند و در واقع راهبردهایی که برای خود و کشور ترسیم می‌کنند تفاوت‌های جدی باهم دارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: در صورتی که کاندیداهای جدی از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 وجود نداشته باشد اختلافات در میان اصولگرایان بیشتر خواهد شد و آنها با مشکل جدی مواجه هستند. قزوینی اظهار داشت: با این حال جریان اصولگرا خودش نمی‌تواند تصمیم گیرنده نهایی باشد و در پایان امر از طرق دیگری به این جریان خط داده می‌شود که نامزد نهایی چه کسی باشد و از چه فردی باید حمایت کنند. البته تا لحظه آخر همه این گروه‌ها تلاش می‌کنند تا امتیاز بیشتری بگیرند و با سهم خواهی‌هایی که نسبت به هم دارند افرادی را مطرح می‌کنند تا شانس گزینه آنها برای نهایی شدن افزایش یابد بنابراین اختلافات در مجلس و سایر بخش‌ها میان این گروه که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است که هرکدام تلاش می‌کنند تا روزهای منتهی به انتخابات گروه خود را تقویت کنند تا شاید نامزد نهایی به تفکرات آنها نزدیک‌تر باشد.
با این اوصاف به نظر می‌رسد روند فعلی مجلس یازدهم و اختلافاتی که وجود دارد با نزدیک شدن به سال 1400 بیشتر و بیشتر هم بشود. در این میان طبیعی است که هر گروهی تلاش کند برای نشان دادن خود علاوه بر رقابت‌های درون گروهی فشار بیشتری به دولت نیز وارد کند.