افزایش مجدد قیمت رسمی خودرو پس از 1.5 ماه!

یک روز پس از اعلام رسمی قیمت های جدید سایپا که رشد 16 تا 28 درصدی نسبت به نرخ های قبل را نشان می داد و به فاصله بیش از دو ماه از افزایش قیمت رسمی خودروها در اردیبهشت ، یک منبع آگاه از افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای ایران خودرو خبر داد. با این حال، دقیقاً معلوم نیست دلیل این افزایش های چند ده درصدی دوره ای چیست؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران، یک منبع آگاه از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو خبر داد و گفت: قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. اگر چه تا لحظه تنظیم این خبر، جزئیات بیشتری منتشر نشده، اما شنیده ها حاکی از آن است که این افزایش قیمت بین ۲۶ تا ۳۵ درصد خواهد بود. در این حال برخی رسانه‌ها قیمت جدید خودرو‌ها را پیش بینی و اعلام کرده‌اند مبنی بر این که  ۲۰۶ تیپ ۵، ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پارس ال ایکس ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تیپ ۲، ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۴۰۵ اس ال ایکس ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. افزایش قیمت خودروسازان پس از مصوبه شورای رقابت مبنی بر اجازه شرکت های خودروسازی برای افزایش قیمت صورت می گیرد. بر این اساس، خودروسازان اجازه خواهند داشت بعد از تعیین نرخ تورم بخشی توسط بانک مرکزی، متوسط قیمت های خودرو را هر سه ماه افزایش دهند. پیش از این، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، در 22 اردیبهشت ماه، قیمت محصولات ایران خودرو را به طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا را 23 درصد افزایش داده بودند.
 از سوی دیگر گزارش 25 تیرماه باشگاه خبرنگاران حاکی از این است که این افزایش قیمت، از تغییر و اصلاح قرارداد قطعه سازان با خودروسازان نشئت می گیرد. به گفته مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان آخرین قیمت قطعات در قراردادهای بین خودروسازان و قطعه سازان، نهایتاً بر پایه ارز 11 هزار تومانی در نظر گرفته شده است. بنابراین با توجه به صعود نرخ ارز تا 23 هزار تومان، این قراردادها باید تجدید می شد. وی با بیان این که هزینه تامین قطعات، حدود 70 درصد قیمت خودرو را تشکیل می دهد، رشد قیمت خودرو را طبیعی دانست.