اصلاح‌طلبان خواهان ارتباط با بیت

آرمان ملي: «گفت‌وگوي ملي»، «رايزني با نهادهاي حاکميتي» و «ترميم رابطه با حاکميت» ايده‌ها و راهکارهايي بوده که در طول اين چند سال اصلاح‌طلبان مطرح کرده و اين کانال‌ها را به‌عنوان راهي براي ماندن در ميدان رقابت‌ها معرفي کرده‌اند. اصلاح‌طلبان درواقع مشکلات زيادي را در پيش رو دارند يعني آنها علاوه بر اينکه بايد رابطه بين خود و سرمايه اجتماعي‌شان را ترميم و دوباره اعتماد پايگاه اجتماعي را جلب کنند، در آن سو براي حذف نشدن نامزدهاي انتخاباتي خود بايد چاره‌اي بينديشند و از رواج جو منفي ايجادشده عليه آنها در نهاد حاکميتي جلوگيري کنند. درواقع ترميم رابطه با حاکميت ايده‌اي بود که در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اسفندماه سال گذشته مطرح شد که «رسول منتجب‌نيا» و «محسن رهامي» پرچمدار آن بودند، اما همچنان موفق نشدند و حالا رسول منتجب‌نيا بعد از يک سال مي‌گويد همچنان اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم و درخواست مکرر کرده‌ايم و منتظر اجازه ايشان هستيم تا خدمتشان برسيم. جلال جلالي‌زاده فعال سياسي و نماينده سابق مجلس معتقد است ديدار با رهبري از ملزومات جريان اصلاحات است اما اولويت اول جلب اعتماد دوباره سرمايه اجتماعي و بازسازي اعتبار اصلاحات در نزد جامعه است.
مشتاق هستيم با رهبري ديدار کنيم
بعد از يک سال از روايت‌ها درباره ديدار اصلاح‌طلبان با رهبر معظم انقلاب، روز گذشته رسول منتجب‌نيا، يکي از دو نفري که پرچمدار ايده ترميم رابطه با حاکميت است، در گفت‌وگو با «خبرآنلاين»، از پيگيري اين جلسات خبر داده و گفته: «من و آقاي رهامي يک جرياني را دنبال مي‌کرديم که در ارتباط با رهبري و ايجاد اتصال و ارتباط از بين بردن فاصله‌ها بين اصلاح‌طلب‌ها و بيت رهبري بود که ما اين نقش را تا حدي دنبال کرديم و با هم ملاقات داشتيم و پيگيري مي‌کنيم.» او افزوده: «ما در کشورمان همه در کنار هم هستيم و همه صاحب يک کشور هستيم، لذا بايد ارتباط و صميميت و دوستي داشته باشيم درحالي‌که اختلاف سليقه داريم. ما بايد اين ظرفيت را در جامعه بالا ببريم که تفاوت سليقه سياسي به معناي دشمني و جدايي نيست». دبيرکل حزب جمهوريت در پاسخ به اين سوال که آيا اين جلسات با رهبري همچنان ادامه دارد گفته: «ما مشتاق هستيم که خدمت ايشان برسيم و درخواست مکرر کرده‌ايم و منتظر اجازه ايشان هستيم تا خدمتشان برسيم البته در جلسات عمومي ما را دعوت مي‌کنند و ما شرکت مي‌کنيم و فعلا قضيه کرونا جلسات را بهم زده است.»
بايد ارتباط متقابل وجود داشته باشد


اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرده: «اين يک ضرورت است چون بالاخره ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که قانون اساسي دارد و قانون اساسي هم رهبري تعيين کرده و رهبري براي همه محترم است و بايد به دستورات رهبري عمل شود. همه حق دارند که از رهبر معظم انقلاب بهره بگيرند و رهبري هم همچون پدري مهربان بالاي سر همه باشد؛ پس اين يک ضرورت است و جامعه و قانون ما اين انتظار را از ما دارد. اما اينکه براي اصلاح‌طلبان چه نفعي دارد قطعا براي آنها نفع دارد، زماني که اصلاح‌طلبان را منزوي و خارج از نظام و به عنوان اپوزيسيون فرض کنند و بگويند که اينها اصلا در نظام جايگاهي ندارند، خيلي بد است چون رفته‌رفته نيروهايشان تحليل مي‌رود و به دست فراموشي سپرده مي‌شوند، درحالي‌که اگر اينها در بطن جامعه و نظام باشند همانطور که در بين مردم بايد حضور فعال داشته باشند و درد مردم را احساس کنند و براي تسکين آن تلاش کنند بايد با مسئولان هم در ارتباط باشند و اين ارتباط متقابل بايد بين اصلاح‌طلبان و مسئولان نظام وجود داشته باشد.» جريان اصلاحات در طول اين سال‌ها بواسطه عملکرد نمايندگان اين جريان در مجلس شوراي اسلامي و همچنين حمايت از دولت روحاني مورد نقد جدي پايگاه اجتماعي خود قرار گرفته و هر روز هم شکاف بين اين دو بيشتر مي‌شود. همين امر باعث کاهش سطح مشارکت در انتخابات اسفندماه سال گذشته شد. هر چند در اين ميان شوراي نگهبان صلاحيت بسياري از کانديداهاي اصلاح‌طلب را تاييد نکرد. حالا يک سال ديگر تا انتخابات رياست‌جمهوري 1400 باقي مانده است اما اصلاح‌طلبان براي ماندن در ميدان رقابتي و حيات اين جريان در فضاي سياسي کشور بايد موانع مختلفي را از پيش‌رو بردارند؛ به همين خاطر راهکارهاي مختلفي ارائه مي‌کنند. يکي از اين راهکارهاي ديدار با رهبري و ترميم رابطه با حاکميت است. حال سوال اينجاست اصلاح‌طلبان در اين ديدار به دنبال چه چيزي هستند و چه اندازه در حل مشکلات آنها مي‌تواند راهگشا باشد؟ آيا آنها فقط مشکل تاييد صلاحيت نامزدهاي خود را دارند؟
کمک به‌ حل مشکلات
جلال جلالي‌زاده، نماينده سابق مجلس و فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: قطعا اگر رهبري در هر کدام از قوا و نهادهاي مختلفي که ورود کنند قول‌شان نافذ است و فصل‌الخطاب و مي‌تواند به عنوان حلال مشکلات باشد. يعني رهبري تصميم‌گيرنده نهايي است. اصلاح‌طلبان يکي از جريان‌هاي اصيل و تابلودار در کشور که داراي پايگاه اجتماعي قوي است با اين حال بسياري از نهادهاي مهم و تصميم‌گير کشور در اختيار يک جناح خاص در کشور است و به گونه‌اي قدرت را قبضه کرده، اين در شرايطي است که برخي از اصلاح‌طلبان معتقدند براي تاثيرگذاري و همچنين رسيدن به اهداف خود لازم است که در بدنه قدرت حضور داشته باشند، پس براي خواسته‌ها و اهداف خود بايد با رهبري ارتباط برقرار کنند تا همچنان در ميدان رقابت باقي بمانند. هميشه گفت‌وگو، ارتباط و مذاکره موجب کم کردن فاصله و افزايش ارتباط و نزديک کردن ديدگاه‌ها بوده است. نبايد اينگونه القا شود که رهبري فقط متعلق به يک جريان خاص است. به نظر من اين ديدارها به حل مشکلات کشور کمک خواهد کرد و راهگشا خواهد بود. اين فعال سياسي درباره لزوم چنين ديداري تصريح مي‌کند: به نظر من اصلاح‌طلبان لازم است حتما با مقام معظم رهبري ديدار کرده و نظرات و ديدگاه‌هاي خودشان را مطرح کنند. چرا که اين جريان در مساله گزينش‌ها و بررسي صلاحيت‌ها مشکلات زيادي را پيش‌رو دارند و حتي مي‌شود گفت در حال حذف شدن در کشور هستند. بنابراين پتانسيلي به نام اصلاحات که داراي سرمايه اجتماعي بسيار قوي در جامعه است، اگر حذف شود جامعه با يک نوع افت و عدم توسعه و رشد مواجه خواهد شد. به نظر من اين ديدارها لازم است و حتي مي‌تواند در اين موقعيت به عنوان يک ضرورت صورت بگيرد. از آن سو درخواست داريم که نگاه مقام رهبري به همه اقشار و جريان‌ها يکسان باشد.
از هر روزنه‌اي بايد استفاده کرد
اين فعال سياسي با بيان اينکه ديدار اصلاح‌طلبان با رهبر انقلاب لازم و ضروري است، تاکيد مي‌کند: اين ديدار لازم اما کافي نيست اصلاح‌طلبان در حال حاضر بزرگ‌ترين مشکلشان ريزش پايگاه اجتماعي و شکاف ايجادشده بين اين دو است. با توجه به اينکه انتظارات مردم از جريان اصلاحات يکسان نيست، دو نگاه به اين جريان وجود دارد؛ برخي معتقدند اصلاحات تنها جرياني است که مي‌تواند مشکلات کشور را حل کرده و با ارائه راهکار عملياتي جامعه را از اين بن‌بست خارج کند و حتما لازم نيست در بدنه قدرت باقي بمانند. نگاه ديگر به جريان اصلاحات ماندن در قدرت براي رسيدن به اهداف است. مي‌بينيم که نگاه يکساني به اين اصلاح‌طلبان وجود ندارد و انتظارات متفاوت است. بنابراين اگر قرار است همه اين توقعات و انتظارات در نظر گرفته شود لازم است که از هر روزنه‌اي براي رسيدن به اهداف خود استفاده کنيم. بااين‌حال به نظرم اصلاح‌طلبان اگر بتوانند با تشکيل جلسات متعدد با رهبري مشکلات موجود و ضعف‌هايي را که در طول اين چند سال متوجه جريان اصلاحات شده بيان کنند خودش قدمي روبه جلو محسوب مي‌شود.