ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل و آمریکا دشمن عراق قوی است

رهبر معظم انقلاب عصر روز سه‌شنبه در ديدار آقاي مصطفي الکاظمي نخست‌وزير عراق، روابط ايران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاريخي، مذهبي، فرهنگي و عادات و سنن به معني واقعي کلمه برادرانه خواندند و تاکيد کردند: آنچه در روابط دوجانبه براي جمهوري اسلامي ايران بسيار حائز اهميت است منافع، مصالح، امنيت، عزت، اقتدار منطقه‌اي و بهبود شرايط در عراق است. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تاکيد بر اينکه ايران هيچگاه بناي دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ايران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تماميت ارضي و وحدت و انسجام داخلي است. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: ايران قطعا با هر آنچه موجب تضعيف دولت عراق شود، مخالف است. حضرت‌ آيت‌ا...‌خامنه‌اي افزودند: البته ديدگاه آمريکايي‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است زيرا آمريکا به معني واقعي کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوي و داراي حکومتي با راي اکثريت نيست. ايشان تاکيد کردند: براي آمريکايي‌ها اينکه چه فردي نخست‌وزير عراق باشد مهم نيست آنها به‌دنبال حکومتي همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمريکايي عراق در اوايل سقوط صدام هستند. رهبر انقلاب اسلامي گفتند: ايران درخصوص روابط عراق با آمريکا دخالتي نمي‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقي، آمريکا را بشناسند و بدانند که حضور آمريکا در هر کشوري منشأ فساد، خرابي و ويراني است. آيت‌ا... خامنه‌اي تاکيد کردند: جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد تصميمِ دولت، ملت و مجلس عراق براي اخراج آمريکايي‌ها پيگيري شود زيرا وجود آنها موجب ناامني است. ايشان جنايت آمريکا در ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس را يک نمونه از نتيجه حضور آمريکايي‌ها برشمردند و خطاب به نخست‌وزير عراق افزودند: آنها ميهمان شما را در خانه شما کشتند و صريحا به اين جنايت اعتراف کردند که اين موضوع کوچکي نيست. رهبر انقلاب اسلامي تاکيد کردند: جمهوري اسلامي ايران هرگز اين موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمريکايي‌ها خواهد زد. رهبر معظم انقلاب در ديدار نخست‌وزير عراق فرمودند: ترور شهيد سليماني را فراموش نمي‌کنيم و قطعا ضربه متقابل را خواهيم زد. آيت‌ا... خامنه‌اي، اجماع گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي عراق براي انتخاب دولت آقاي کاظمي را اقدامي پسنديده خواندند و گفتند: آمريکايي‌ها و عوامل آنها همواره به‌دنبال خلأ قدرت در کشورهاي منطقه هستند تا از آن طريق هرج‌ومرج ايجاد و زمينه را براي دخالت خود فراهم کنند، همان کاري که در يمن انجام دادند و اکنون اوضاع تاسف‌بار يمن را همه شاهد هستند. ايشان با تاکيد بر حمايت ايران از دولت آقاي الکاظمي خاطرنشان کردند: عقل، دين و تجربه اقتضاء مي‌کند که روابط ايران و عراق در همه زمينه‌ها بيش از پيش ارتقا يابد. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته گسترش روابط ايران و عراق مخالفيني دارد که در رأس آنها آمريکا است ولي به‌هيچ‌وجه نبايد از آمريکا ترسيد زيرا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.
آيت‌ا... خامنه‌اي گفتند: آمريکايي‌ها زحمت و اذيت ايجاد مي‌کنند اما دولت عراق بايد بدون اعتنا به اين مزاحمت‌ها به مسير خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه خود حفظ کند.
ايشان مرجعيت و شخص آيت‌ا... سيستاني را يک نعمت بزرگ براي عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبي يک نعمت بزرگ ديگر در عراق است که بايد آن را حفظ کرد.
در اين ديدار که جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي مصطفي الکاظمي نخست‌وزير عراق، ديدار با رهبر انقلاب اسلامي را سعادتي بزرگ دانست و با قدرداني از مواضع و حمايت‌هاي ايران در مقاطع مختلف به‌ويژه در دوران جنگ با داعش و تکفيري‌ها گفت: مردم عراق هيچگاه حمايت‌هاي ايران را فراموش نخواهند کرد و واقعيت اين است که خون عراقي‌ها و ايراني‌ها در جنگ با تکفيري‌ها درهم آميخته است. نخست‌وزير عراق تاکيد کرد: روابط ايران و عراق يک رابطه عميق و طولاني تاريخي و فرهنگي و مذهبي با پشتوانه عشق و ارادت به اهل‌بيت عليهم‌السلام است. کاظمي همچنين خطاب به رهبر انقلاب اسلامي گفت: ارشادات و نصايح جنابعالي همچون کليد حل مشکلات است و من بابت اين راهنمايي‌ها تشکر و قدرداني مي‌کنم.