هشدار دادستانی به مالکان ساختمان های ناایمن مشهد

29 تیرماه بود که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، «سرای عزیز ا... اف واقع درکوچه عباسقلی خان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، یازده سرای هفده شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در چهارراه شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بولوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهارراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار رضا(ع) واقع در میدان بیت المقدس و مجتمع زیست خاور واقع در میدان شریعتی»را به عنوان مجتمع ها و بازارهای  ناایمن در مشهد معرفی کرد؛ بازارهایی که نام آن ها دو هفته پس از ضرب الاجل شهردار مشهد اعلام  شد و حالا معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در هشداری جدی به مدیران ساختمان های ناایمن مشهد، اعلام کرده است که «برخورد شدید دستگاه قضایی در انتظار متخلفان و دستگاه های دولتی و غیر دولتی در بحث ایمنی است.»
بنای دستگاه قضایی بر تعامل است اما...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی معاون دادستان مرکز استان، درباره تعیین تکلیف اماکن پرخطر و ناایمن مشهد گفت: بنای دستگاه قضایی تعامل با مالکان و مدیران این مجتمع ها ست، اما اگر قصور یا تقصیر متوجه آنان  یا مدیران و مسئولان دستگاه های دولتی و غیر دولتی باشد، دستگاه قضایی با در نظر گرفتن حقوق عامه مردم به شدت با متخلفان برخورد می کند. وی همچنین ضمن قدردانی از پیگیری های آتش نشانی مشهد در خصوص ایمن سازی اماکن خطرآفرین و ناایمن مشهد اظهار کرد: براساس دستور ریاست قوه قضاییه برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار نظیر حادثه تلخ یکی از مراکز درمانی تهران که به جان باختن جمعی از هموطنان منجر شد، با پیگیری آتش نشانی و شهردار مشهد اقدام به تشکیل کارگروه شده است. وی افزود: هدف از تشکیل این کارگروه بررسی تمام جوانب موثر در ایمنی ساختمان ها، مراکز و اماکن تجاری و مرتفع برای تامین ایمنی این مکان ها با همکاری دستگاه‌های مسئول به منظور حفظ ایمنی شهروندان است. معاون دادستان مشهد تصریح کرد: وظیفه این کارگروه در مرحله اول شناسایی و بازرسی اماکن خطر آفرین است و در گام بعدی، تعیین مهلت برای ایمن سازی این اماکن از سوی مالکان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
پلمب ناایمن ها چه زمانی انجام می شود؟


قاضی حسینی گفت: اگر برای اعضای کارگروه، عدم تامین ایمنی از سوی مالکان محرز شود، در صورت نیاز قاطعانه برای پلمب این اماکن باهدف حفظ منافع مردم اقدام خواهد شد. وی تاکید کرد: مشهد نخستین شهری است که با پیگیری های آتش نشانی و شهردار مشهد، با تعامل دستگاه قضایی به ایمن سازی اماکن پر خطر اهتمام جدی داشته که این اقدام ارزنده قابل تقدیر است.
بی توجهی مدیران مجتمع های تجاری و بازارها به ایمنی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز در این زمینه گفت: مهم ترین چالش امروز ما در شهر مشهد، بی توجهی و باورنداشتن به موضوع ایمنی توسط مدیران و مالکان مجتمع های تجاری و بازارهاست که این موضوع کار ما را سخت کرده است.
امیر عزیزی اظهار کرد: در مجموعه سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد تلاشمان این است که مردم ایمنی را جدی بگیرند زیرا جدی گرفتن ایمنی، رفاه و آسایش مردم را به همراه خواهد داشت. وی افزود: هر ماه بیش از دو هزار و 500 بازدید ایمنی انجام می شود که متاسفانه 10 درصد این بازدید ها به تشکیل پرونده برای رفع نواقص ایمنی منجر می شود و ۹۰ درصد دیگر خود را ملزم نمی دانند تا برای تامین ایمنی اماکن دراختیارخود به سازمان آتش نشانی مراجعه کنند، این بی توجهی در نهایت منجر به آن می شود که این بناها از سوی سازمان آتش‌نشانی ناایمن و خطرآفرین شناخته شود زیرا برخی اوقات شاهد رخ دادن حوادث در این مکان ها نیز بوده ایم. وی تصریح کرد: امیدواریم با مساعدت دستگاه قضایی و نهادهای مربوط اماکن پرخطر مشهد به صورت ضربتی شناسایی، بازدید و از لحاظ ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد.
 عزیزی گفت: در مجموع، ارزیابی اولیه از برخی اماکن ناایمن شهر مشهد حاکی از آن است که این اماکن شرایط به کارگیری سیستم های اعلام و اطفای حریق را دارند و اگر این مهم به صورت حداقلی در مرحله اول مورد استفاده قرار گیرد، شاهد کاهش حوادث و آتش سوزی ها در این
 مکان ها خواهیم بود.