قلدری یانکی برای مسافران بی دفاع

32 سال پس از انهدام ایرباس ایرانی برفراز خلیج فارس توسط آمریکا، این کشور این بار در آسمان سوریه، به روی هواپیمای مسافری ایران تیغ کشید اما با هوشیاری خلبان، نتوانست راهی از پیش ببرد. بعد از ظهر پنج شنبه، هواپیمای مسافربری ایرباس ماهان، فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد فرودگاه سعد حریری بیروت ترک کرد و پیش از رسیدن به حریم هوایی لبنان در آسمان سوریه توسط دو جنگنده آمریکایی رهگیری شد و مورد تهدید و مزاحمت آن ها قرار گرفت. خلبان هواپیمای مسافربری ماهان اعلام کرد، پس از برقراری تماس با خلبانان این دو جنگنده، آنان خود را از نیروهای آمریکایی سنتکام معرفی کرده‌اند. هرچند شایعاتی مبنی بر اسرائیلی بودن این هواپیماها نیز منتشر شد و ارتش آمریکا هم در ابتدا از اظهارنظر رسمی در این باره خودداری کرد، اما طولی نکشید که مسئولیت این تعرض به هواپیمای مسافربری ایران را به عهده گرفت.  ساعاتی بعد از این ماجرا، تصاویرحمله این دوجنگنده که توسط مسافران این پرواز گرفته شده بود، در فضای مجازی منتشر شد. در این تصاویر مشخص است که دو جنگنده در فاصله بسیار نزدیک به هواپیما در حرکت هستند و به ناگاه شاهد آن هستیم که همه چیز تکان می خورد و صدای جیغ و فریاد به گوش می رسد. بعدتر مشخص شد که این تکان های عجیب، نتیجه کاهش ارتفاع ناگهانی  بوده که خلبان ایرانی در دستورکار خود قرار داده است تا با جنگنده متعرض برخورد نکند و همین موضوع باعث زخمی شدن تعدادی از مسافران شده است. فاطمه حمدان یکی از مسافران و شاهدان عینی این اتفاق در گفت و گو با اسپوتنیک روسیه در این باره گفت: «...بر فراز آسمان سوریه بودیم و ناگهان یک جنگنده به شدت به ما نزدیک شد. بر خلاف چیزی که ادعا می‌کنند که در یک کیلومتری هواپیما بود، فاصله کمی [با هواپیما] داشت... به یک باره صدایی بلند شد و هواپیمای ما شروع به سقوط شدید (کاهش ارتفاع) در آسمان کرد...جنگنده از ما جدا نمی‌شد؛ بر فراز و پایین هواپیما پرواز می‌کرد. سپس جنگنده اولی دور شد و... سپس جنگنده دوم ظاهر شد...». در نهایت  ایرباس ایرانی بدون هیچ صدمه ای  در فرودگاه بیروت به زمین نشست و طبق گفته های خبرنگار صداوسیما که خود به طور اتفاقی در این پرواز حضور داشته است تنها دو سه نفر حالشان مساعد نبود که با آمبولانس منتقل شدند و بقیه مسافران در صحت و سلامت کامل هستند. گفتنی است روز گذشته  ایرباس ماهان پس از تخلیه مسافرانش در فرودگاه بیروت، عازم جمهوری اسلامی شد و ساعاتی بعد در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست.
واکنش رسانه ای و حقوقی ایران
این اقدام گستاخانه دولت آمریکا با واکنش مقامات کشورمان رو به رو شد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت، «قانون‌شکنان باید قبل از این که فاجعه درست شود، متوقف شوند». حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز در تهدید تلویحی طرف آمریکایی این طور نوشت: «کسی که جان رهبرانش را دوست دارد، با جان مسافران ما بازی نمی‌کند». البته خارج از فضای توئیتر هم لیلا جنیدی مشاور حقیقی رئیس جمهوری این اقدام را «نقض آشکار امنیت هوانوردی» خواند و اعلام کرد که این اقدام آمریکایی ها «تعقیب حقوقی» به دنبال خواهد داشت. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز از ارسال اعتراض هواپیمایی ایران به «ایکائو» خبرداد. دقایقی پس از انتشار خبر این حادثه، به گفته سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، مجید تخت روانچی نماینده دایم کشورمان نزد سازمان ملل با گوترش دبیرکل این سازمان گفت و گو کرد و درباره هرگونه ماجراجویی آمریکا هشدار داد. همچنین وزارت خارجه به سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا نیز پیام هشدار ارسال کرد.
تکرار سناریوی ایلوشین روسی برای ایرباس ایرانی؟


یکی از فرضیات مطرح درباره این که چرا خلبان ایرانی ارتفاع خود را ناگهان کاهش داده این است که دو جنگنده آمریکایی قصد اجرای «عملیات سوتر» را داشته اند تا هواپیمای ایرانی را در موقعیت خطرناکی  قرار دهند و کاری کنند که پدافند هوایی سوریه به اشتباه این هواپیمای مسافربری را ساقط کند. اتفاقی که دو سال قبل، مشابه آن را اسرائیلی ها روی هواپیمای ایلوشین روسی پیاده کردند و این هواپیمای نظامی  را در موقعیتی خطرناک قرار دادند و باعث شدند که پدافند سوریه به اشتباه ایلوشین روسیه با 15 سرنشین نظامی را هدف قرار دهد. نورنیوز نوشت: «خلبان ایرانی ایرباس ماهان با مهارت، ذکاوت و تصمیم درست در کاهش سریع ارتفاع موجب شد تا هواپیمای ایرانی هدف پدافند سوریه قرار نگیرد». این را هم باید گفت که کاهش ارتفاع روشی برای فرار از خطر است و خلبانان هواپیماهای مسافربری در دوره آموزشی آن را فرا می‌گیرند.
فاصله ایمن برای نیسان آبی یا برای هواپیمای مسافربری!
«بیل اوربان» سخنگوی نیروهای تروریست آمریکا مستقر در بحرین (سنتکام)، در توجیه این اتفاق گفت که نزدیک شدن جنگنده ها به هواپیمای مسافربری «بازرسی بصری بوده» و این اتفاق در «فاصله ایمن» رخ داده است. این ادعا در حالی مطرح شد که رادارهای جنگنده های اف ۱۵ آمریکایی این قابلیت را دارند تا از فاصله ۲۰۰ کیلومتری، هدف را شناسایی کنند. برخلاف ادعای «اوربان» یک مقام آمریکایی عصردیروز در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز اذعان کرد که  «به قدری جنگنده ها به هواپیمای مسافربری نزدیک شده بودند که آژیر تصادم هوایی در کابین خلبان یکی از جنگنده‌ها فعال شده بود.» این ادعای آمریکایی ها درباره رعایت «فاصله ایمن» دستخوش طنز کاربران شبکه های اجتماعی هم قرار گرفت و عده ای به کنایه گفتند که این فاصله ایمن برای «نیسان آبی» است نه هواپیمای مسافربری!  منابع: نورنیوز، ایسنا، فارس، تسنیم و همشهری آنلاین
 
واکنش های توئیتری به ماجراجویی آمریکا
خطر آفرینی جنگنده های آمریکایی  و تصاویری که ازآن منتشر شد، بازتاب فراوانی در فضای توئیتر داشت و هشتگ «هواپیمای ماهان» داغ شد. اما در این میان سکوت عده ای در برابر این اقدام متجاوزانه آمریکا با واکنش و نکوهش  بسیاری از کاربران توئیتر مواجه شد که تعدادی از آن ها را می خوانید:
* اگر ماجرای تهدید هواپیمای مسافربری ماهان توسط هواپیمای جنگنده آمریکایی بر عکس بود! یک بار دیگر طرفداران دموکراسی و حقوق بشر که از هر نمدی کلاهی برای اپوزیسیون برانداز می بافند، هیاهویشان عالم را پر کرده بود و توئیتر را منفجرکرده بودند. کجا رفتند!؟ بد نبود تهدید ماهان را ملایم محکوم می کردند.
* چقدر خوب بود که توئیت بازهای جنجالی، اقدام تهدید آمیز آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ماهان را هم مورد توجه قرار می دادند تا مردم میزان وطن پرستی و دفاع آنان از حقوق مردم ایران را محک برنند.
* حفظ امنیت پرواز هواپیما در مجامع بین‌المللی در قالب قوانین و مقررات داخلی و بیش از ۲۳ کنوانسیون و پروتکل بین‌المللی وجود دارد. کسانی که مبهوت هیمنه غرب اند، حالا باید خوب متوجه شده باشند که قوانین بین المللی حتی حقوق‌بشری ارزشی ندارد. حفظ امنیت پرواز هواپیما در مجامع بین المللی در قالب قوانین و مقررات داخلی و بیش از۲۳کنوانسیون و پروتکل بین المللی وجود دارد و حرف آخر را قدرت نظامی و سیاسی می زند.
*  هواپیمای ایرباس مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی با اقدام شجاعانه خلبان ایرانی‌اش با عبور از آسمان تنف (یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های آمریکا در سوریه)، نظامیان آمریکایی را تحقیر کرد و راهی ایران شد.
* اون هایی که تو هواپیمای ماهان بودن همشون انقلابی و ولایی بودند؟ مسلما خیر. همه جور آدمی بودند. این یه شمه کوچک بود که بفهمید برای این ها ایرانی یعنی دشمن. این ها با ژن ما مشکل دارند.