جزئیات جدید از وام اجاره مسکن

ثبت نام وام ودیعه مسکن در شرایطی در این هفته آغاز می شود که مسئولان وزارت راه، مبلغ اقساط این وام را متفاوت از برخی محاسبات، بین 160 تا 540 هزار تومان اعلام کردند. همچنین تفاوت هایی بین سخنان این مسئولان درخصوص  موعد آغاز و نحوه پرداخت وام وجود دارد. در هر حال طبق این اظهارات، متقاضیان باید چهار شرط را داشته باشند. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی، شرایط دریافت این وام را برای مدت 30 ماه به جای یک سال و همچنین با یک درصد نرخ سود کمتر یعنی 12 درصد تشریح کرد.
اقساط وام: 160، 325 و 540 هزار تومان
به گزارش تسنیم، پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سه گروه وام 15، 30 و 50 میلیون تومانی برای کمک ودیعه مسکن مستاجران گفت: میزان سود ماهانه وام (یعنی اقساط قابل پرداخت مستاجران به بانک ها) برای مستاجران تهرانی با وام 50 میلیون تومانی، 540 هزار تومان، برای مستاجران در کلان شهرها با وام 30 میلیون تومانی، 325 هزار تومان و برای مستاجران سایر شهرها با وام 15 میلیون تومانی، 160 هزار تومان با نرخ سود 13 درصد است. این در حالی است که محاسبات قبلی، اعداد 90، 180 و 300 هزار تومان را برای اقساط این وام نشان می داد. طبق گزارش خبرگزاری مهر، دلیل این تفاوت به این بر می گردد که در مدل دوم، این فرض وجود دارد که وام گیرنده هر ماه بخشی از اصل وام را به همراه سود به بانک پرداخت می کند، در صورتی که طبق جزئیات، وام ودیعه مسکن، این گونه نیست. به طوری که در مبلغ اقساط ماهانه پرداخت شده به بانک، اثری از پرداخت اصل وام وجود ندارد و اصل وام در انتهای قرارداد، به بانک برگشت داده می شود. به همین دلیل نرخ سود 13 درصد روی اصل وام لحاظ شده و مبلغ اقساط بالاتر رفته است.
4 شرط دریافت وام کمک ودیعه مسکن


اصلانی در ادامه، چهار شرط برای دریافت این وام را به این صورت بیان کرد: 1- مستاجران حتماً باید اجاره نامه دارای کد رهگیری داشته باشند. 2- مستاجران باید تاکنون وام یا امکانات یارانه ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال 84 هیچ گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. 3- باید سرپرست خانوار باشند. 4-باید سابقه پنج سال سکونت در شهری که کمک ودیعه مسکن را برای اجاره نشینی در آن تقاضا می کنند، داشته باشند.
از سوی دیگر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه نیز جزئیات اجرایی دریافت این وام را تشریح کرد. وی در حالی گفت این تسهیلات به مستأجر پرداخت می‌شود و ضمانت را نیز مستأجر می‌گذارد که اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن این وزارتخانه بیان کرده است: مطابق قوانین و مقررات بانکی، این وام به مستاجر تعلق می‌گیرد اما به موجر پرداخت می‌شود.
به گفته محمودزاده، اواسط این هفته، جزئیات نام نویسی برای این طرح در پایگاه اینترنتی طرح اقدام ملی به نشانی TEM.MRUD.IR اعلام می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آن نام نویسی کنند.
همچنین متقاضیان دریافت تسهیلات باید ابتدا از طریق ارسال پیامک به سرشماره 300073640 ثبت نام اولیه کنند.
معاون وزیر راه، با اشاره به اولویت بندی مشمولان این وام اظهارکرد: طرح ودیعه به کارگران، حقوق بگیران ثابت (دولتی و غیر دولتی)، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، زنان خودسرپرست، خانواده‌هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند و کسانی که در سال 99 ازدواج جدید می‌کنند،تعلق می گیرد. مستاجرانی که حقوق کمتری دریافت می کنند یا سابقه زیادی در اجاره نشینی دارند نیز در طرح دولت در اولویت قرار دارند.
محمودزاده در ادامه با بیان این که بیشتر بانک‌ها در این طرح مشارکت دارند و برای ضمانت، گواهی کسر حقوق یا سهام عدالت یا سفته دریافت می‌کنند، افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز به دستگاه‌های مربوط مراجعه می‌کنند چون اعتبارات مربوط به آن‌ها در اختیار سازمان هایشان قرار گرفته است. از سوی دیگر، اگر افرادی یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌توانند آن را به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات معرفی کنند. طبق اظهارات وی، از 15 تا 20 مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.
 اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مدل دیگر دریافت وام
در این حال، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشتی به بیان نکاتی در خصوص وام کمک ودیعه مسکن پرداخت و نوشت: افرادی که با تأیید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل وسود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط 30 ماهه و نرخ 12 درصد دریافت کنند. وی از کلیه بانک ها خواست برای سایر متقاضیان نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (18 درصد)، وام کمک ودیعه مسکن را پرداخت کنند. به گزارش خراسان، با توجه به اظهارات همتی می توان گفت مشمولان وام کمک ودیعه مسکن امکان تصاحب کل وام را نیز با نرخ 12 درصد خواهند داشت. در آن صورت جزئیات اقساط این وام به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود: