ترامپ،درصدد تحريك ايران است

 
آرمان ملي عليرضا پورحسين: رهگيري و نزديک شدن به هواپيماي ايرباس مسافربري A310 خطوط هوايي ماهان‌اير در مسير تهران به از سوي دو جنگنده موجب زخمي شدن تعدادي از مسافرين به دليل تغيير وضعيت سريع هواپيما شد. ارتش آمريکا نيز، گرچه ابتدا از اظهارنظر درباره ايجاد مزاحمت براي هواپيماي مسافربري ايران خودداري کرد، اما سپس مسئوليت آن را به عهده گرفت و آن را ماموريت هوايي روتين خود در مجاورت پايگاه التنف سوريه دانست که اقدام به بازرسي بصري هواپيماي مسافربري ماهان ايران کرده است. اگرچه ايرباس ماهان پس از تخليه مسافرانش در فرودگاه بيروت، عازم جمهوري اسلامي شد و ساعاتي بعد در فرودگاه امام خميني (ره) به زمين نشست، اما هنوز هدف از اين رفتار تحريک‌‌آميز از سوي آمريکا به‌درستي مشخص نيست و شبهاتي در اين خصوص مطرح است. يکي از فرضيات قابل اتکاء در خصوص اين اقدام خطرناک جنگنده‌هاي آمريکايي قصد آنها براي اجراي عمليات سوتر است. اگرچه هنوز قطعي نيست اما با توجه به سابقه چنين رفتاري از سوي جنگنده‌هاي آمريکايي و صهيونيستي، به‌نظر مي‌رسد که جنگنده‌هاي آمريکايي با خباثت تمام‌ عمدا اقدام به پرواز در نزديکي هواپيماي مسافربري ايران کرده‌اند تا پدافند هوايي سوريه به اشتباه آن را ساقط کند. اين نمونه همان عملياتي است که جنگنده‌هاي صهيونيستي درمورد هواپيماي ايليوشين 20 روسي انجام دادند و با فريب سامانه پدافندي سوريه موجب هدف قرار گرفته شدن آن شدند؛ اقدامي که بسياري آن را سياسي تلقي مي‌کنند و به‌نحوي يکي ديگر از نشانه‌هاي تخاصم و فشار دولت ترامپ براي تحريک ايران مي‌دانند. «آرمان ملي» در‌راستاي بررسي اين مسائل گفت‌و‌گويي با محمدجواد جمالي نوبندگاني، عضو سابق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
اين قبيل رفتارهاي ايالات‌متحده در قبال ايران را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
اين اولين بار نيست که ايالات‌متحده به هواپيماهاي ايراني تعرض مي‌کند و در گذشته نيز چنين تعرض‌هايي را انجام داده است که مهم‌ترين آن سرنگون هواپيماي مسافربري بندرعباس به مقصد امارات بود که صدها نفر از مردم ايران از جمله زنان و کودکان را به شهادت رساند و به فرمانده ناو هم مدال شجاعت اعطا کردند؛ بنابراين اين اقدام در خلق‌وخوي ايالات‌متحده مي‌گنجد و از آنها بعيد نيست که براي افراد بي‌گناه و غيرنظامي مزاحمت ايجاد کرده و حتي جان آنها را بگيرند. ايالات‌متحده در ماه‌هاي اخير به هيچ‌کدام از اهداف خود در قبال ايران دست نيافته است. ساقط شدن پهپاد فوق‌سري ايالات‌متحده و هدف قرار گرفتن پايگاه عين‌الاسد براي ايالات‌متحده سنگين تمام شده است و به نحوي به دنبال انتقام‌گيري است. فشاري نيز در عراق به وجود آمده است تا نيروهاي اين کشور از آن خارج شوند و از سوي ديگر ترامپ به‌شدت در داخل نيز تحت فشار است و حتي به دنبال اين هستند که سفر الکاظمي به تهران را تحت تاثير اقدامات خود قرار دهند. توافق با چين و روسيه به نحوي براي ترامپ يک شکست است و براي همين به دنبال اين است تا ايران را به واکنش وادار کند تا فشاري جهاني عليه ايران ايجاد کند و رابطه ايران را با ساير کشورها قطع کند. اين عکس‌العمل‌هاي ايالات‌متحده همان زبان تند ترامپ در عرصه ديپلماتيک است و به اين علت به اين شکل مطرح مي‌شود.


اين اقدامات ايالات‌متحده تا چه ميزان به وضعيت داخلي اين کشور ارتباط دارد؟
قطعا اين اقدامات و دست و پا زدن‌هاي ترامپ به وضعيت داخلي اين کشور نيز مربوط است؛ به‌خصوص اين روزها که نارضايتي‌هاي مردم رو به افزايش است و محبوبيت ترامپ به‌شدت کاهش يافته است. ترامپ همزمان در داخل با کرونا و بحران‌هاي اقتصادي مواجه است و به همين علت به دنبال موفقيتي در عرصه بين‌المللي است زيرا به‌شدت از شکست در انتخابات آتي مي‌ترسد و به همين علت به دنبال امتيازات تبليغاتي براي خود است تا در عرصه انتخابات با دستان خالي حاضر نشود. بارها مشاهده کرديم که روساي جمهوري ايالات‌متحده آشوب‌هايي ايجاد مي‌کنند تا در خلال آن راي مردم ايالات‌متحده را جذب کنند و خود را به عنوان قهرمان معرفي کنند. بنابراين اين اقدامات آمريکا هم دلايل منطقه‌اي و بين‌المللي دارد و هم دلايل انتخاباتي و داخلي که به نظر مي‌رسد همچنان نيز ادامه خواهد داشت. در اين راستا کليه حقوق دريانوردي و هوانوردي و بين‌المللي نيز نقض مي‌شود و هر روز نيز از يک پيمان بين‌المللي که خود آنها ايجاد کرده‌اند خارج مي‌شوند. اين اقدامات ريشه در رفتار قلدرانه ترامپ دارد و ايران نيز بايد در مجامع حقوقي بين‌المللي اين اقدام ناشايست ايالات‌متحده را پيگيري کند. مجامع بين‌المللي همانطور که در قبال رفتارهاي ايران حساس هستند بايد نسبت به اتفاقات روزهاي گذشته نيز موضع‌گيري محکم داشته باشند.
ترامپ همچنان با اين اقدامات به نحوي به دنبال ارتباط‌گيري با ايران به هر شکل ممکن است؟
من بر اين عقيده هستم که امروزه در هيات حاکمه ايالات‌متحده آمريکا يک اختلاف جدي در قبال ايران به‌وجود آمده است و بسياري از آنها بر اين باور هستند که فشار حداکثري جواب نداده و ايران به‌خوبي توانسته است مقاومت کند. ترامپ نيز هر هفته به نحوي اعلام مي‌کند که ايران بالاخره براي مذاکره خواهد رفت يا به شکلي ديگر از مذاکره استقبال کرده است اما مشاهده مي‌کند که ايران علاوه‌بر اينکه به سمت مذاکره نمي‌رود، بلکه هر روز راه‌هاي بيشتري براي تبادل تجاري با جهان پيدا مي‌کند و اين براي آمريکا سنگين است و نمي‌تواند آن را تحمل کند؛ مقوله‌اي که به‌خوبي نشان داده است اگر به خوبي راه‌هاي تبادل با جهان پيدا شود، مقاومت در مقابل فشارهاي آمريکا مي‌تواند هزينه کمتري نسبت به تسليم شدن در قبال سياست‌هاي خصمانه آنها داشته باشد.