تعقيب حقوقي آمريكا

آرمان ملي: پنجشنبه‌شب هفته گذشته دو فروند جنگنده آمريکايي براي هواپيماي مسافربري 1152 شرکت ماهان در آسمان سوريه ايجاد مزاحمت کردند که اين اقدام موجب شد تا برخي از مسافران اين پرواز آسيب ببينند. هواپيماي مسافربري ماهان عازم بيروت پايتخت لبنان بود که پس از مزاحمت دو جنگنده آمريکايي مجبور به تغيير وضعيت سريع شد و بعد از تخليه مسافران خود در بيروت، به سمت فرودگاه امام‌خميني ادامه داد و حوالي ساعت 3 بامداد ديروز در فرودگاه امام خميني (ره) به زمين نشست. در ابتدا آمريکا و رژيم‌صهيونيستي از اظهارنظر در خصوص مزاحمت دو جنگنده براي هواپيماي مسافربري ايراني بر فراز سوريه خودداري کردند. اما ساعاتي بعد ارتش آمريکا در اطلاعيه‌اي آمريکايي بودن اين جنگنده‌ها را تاييد و اعلام کرد که اين جنگنده‌ها از پايگاه هوايي تفت سوريه پرواز کردند و در فاصله امن از هواپيماي مسافري ايران قرار داشتند. اين اقدام آمريکا دررابطه با ايجاد مزاحمت براي هواپيماي مسافربري ايران با واکنش جدي ايران مواجه شد و توضيحات ارائه‌شده در رابطه با اين اقدام را غيرموجه و فاقد وجه اقناعي دانسته و ضمن مسئوليت بين‌المللي دولت متبوع اعلام کرده که چنين اقدامي قابليت تعقيب حقوقي را از جمله در شوراي ايکائو و دادگاه دادگستري بين‌المللي به دنبال خواهد داشت و خواستار واکنش ايکائو به تعرض آمريکايي نسبت به هواپيماي مسافربري ايران شدند.
نقض امنيت هواپيماي غيرنظامي ايران
در ساعات اوليه برخي منابع خبري اعلام کردند که دو جنگنده‌اي که براي هواپيماي مسافربري ايران ايجاد مزاحمت کرده‌اند متعلق به رژيم‌صهيونيستي بوده اما خلبان ماهان اعلام کرد جنگنده‌هاي مزاحم و متخاصم خود را آمريکايي معرفي کرده‌اند. چراکه در گفت‌وگويي که خلبان هواپيماي ماهان با دو جنگنده براي اعلام هشدار جهت رعايت فاصله ايمني داشته است آنها خود را آمريکايي معرفي کرده‌اند. همچنين خبرگزاري رسمي سوريه هم در خبري اعلام کرد جنگنده‌هاي آمريکايي از پايگاه التنف در خاک اين کشور به پرواز درآمده و مزاحم پرواز 1152 هواپيمايي ماهان ايران شده‌اند. ضمن اينکه پدافند هوايي سوريه منطقه حادثه را پوشش نمي‌دهد. فاطمه حمدان يکي از مسافران هواپيماي ماهان در گفت‌وگو با خبرگزاري «اسپوتنيک» گفته: «در ساعت هفت و ربع، بر فراز آسمان سوريه بوديم و ناگهان يک جنگنده به‌شدت به ما نزديک شد. برخلاف چيزي که ادعا مي‌کنند که در يک کيلومتري هواپيما بود، فاصله کمي [با هواپيما] داشت. تا آمدم دوربينم را بردارم و عکس بگيرم به يکباره صدايي بلند شد و هواپيماي ما شروع به سقوط شديد (کاهش ارتفاع) در آسمان کرد و متاسفانه کسي کمربند نبسته بود، چرا که زمان بستن کمربندها نبود و همه مسافران از صندلي‌هايشان به هوا برخاستند. جنگنده از ما جدا نمي‌شد؛ بر فراز و پايين هواپيما پرواز مي‌کرد. سپس جنگنده اولي دور شد و من ديدم که در افق پرواز کرد و رفت؛ سپس جنگنده دوم ظاهر شد و شروع به انجام حرکات نمايشي و چرخشي کرد و براي يک مدت مشخصي بالاي سر ما پرواز کرد و من توانستم جنگنده را ببينم و سپس دور شد.» در ساعات اوليه شايعه شد که خلبان و کروي پروازي بازداشت شده‌اند، اما در ادامه اين شايعه از سوي مقامات تکذيب شد و اعلام شد که وقتي اين هواپيما به کشور برگشته، افراد مسئول با آنها گفت‌وگو کرده که اتفاقات رخ‌داده را توضيح دهند. اولين واکنش رسمي ايران به اين اقدام خطرناک آمريکايي‌ها از سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه ايران مطرح شد و شب گذشته بلافاصله پس از اين حادثه، گفت که مراتب اعتراض ايران به اقدام آمريکا به دبيرکل سازمان ملل و سفير سوئيس در تهران (حافظ منافع آمريکا در ايران) ابلاغ شده است. محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان روز گذشته در واکنش به اين اقدام جنگنده‌هاي آمريکايي عليه هواپيماي مسافربري کشورمان در صفحه شخصي خود توييتر نوشت: «آمريکا به‌طور غيرقانوني سرزمين يک کشور ديگر را تصرف مي‌کند و سپس به يک پرواز مسافربري برنامه‌ريزي‌شده تعرض مي‌کند. جان مسافران غيرنظامي بي‌گناه را به خطر مي‌اندازد. آن هم به اين بهانه که مي‌خواهد از نيروهاي اشغالگر خود محافظت کند. آنها با پررويي يک بي‌قانوني را پشت بي‌قانوني ديگر انجام مي‌دهند. بايد قبل از وقوع فاجعه، جلوي قانون‌شکنان را گرفت».
جنيدي: اين اقدام قابليت تعقيب حقوقي دارد


«بيل اوربان» سخنگوي فرماندهي مرکزي آمريکا مدعي شده يک جنگنده اف-15 در ماموريت هوايي هميشگي خود برفراز پايگاه التنف در سوريه اقدام به بازرسي بصري هواپيماي مسافربري ماهان ايران کرد و اين اقدام در فاصله‌اي ايمن با هواپيما انجام شد و خلبان جنگنده پس از اطمينان از آن هواپيما فاصله گرفت. اما معاون حقوقي رئيس‌جمهوري توضيحات ارائه‌شده در رابطه با ايجاد مزاحمت براي هواپيماي مسافربري ماهان را غيرموجه و فاقد وجه اقناعي دانست. لعيا جنيدي، معاون حقوقي رئيس‌جمهور در يادداشتي نوشت: رفتار هواپيماهاي جنگنده در قبال پرواز 1152 هواپيمايي ماهان و ايجاد مزاحمت براي يک هواپيماي مسافربري آن هم در خاک کشور ثالث نقض آشکار امنيت هوانوردي، تخلف از اصل آزادي پرواز هواپيماهاي غيرنظامي و به‌علاوه در مغايرت با مواد 3 مکرر و 44 پيمان هواپيمايي کشوري بين‌المللي (کنوانسيون شيکاگو) و ضميمه‌هاي مربوطه و کنوانسيون مونترال 1971 و نيز زير پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بين‌الملل است، توضيحاتي که تاکنون ارائه شده غيرموجه و فاقد وجه اقناعي است لذا اقدامات صورت‌گرفته توسط اين جنگنده‌ها موجب مسئوليت بين‌المللي دولت متبوع آنها بوده و قابليت تعقيب حقوقي را از جمله در شوراي ايکائو و دادگاه دادگستري بين‌المللي به دنبال خواهد داشت. همچنين سازمان هواپيمايي کشوري در واکنش به تعرض جنگنده‌هاي آمريکايي به هواپيماي مسافربري ايران، اعلام کرد: ايران مراتب اعتراض جدي خود را رسما به شوراي سازمان بين‌المللي هواپيمايي کشوري (ايکائو) ارائه و خواستار رسيدگي فوري به موضوع است.