بچه بازی مسئولان!

آفتاب یزد- گروه شبکه: اختلاف اداره برق و شهرداری خشکبیجار استان گیلان حاشیه ساز شد. اختلافی که باعث شد شهرداری این شهر به طور عجیبی اقدام اداره برق را تلافی کند. ماجرا از این قرار است که اداره برق خشکبیجار به علت بدهی، برق ساختمان شهرداری این شهر را قطع کرد، شهرداری خشکبیجار هم در اقدامی تلافی جویانه با ریختن ۲ کامیون شن و نخاله ساختمانی، ۲ درب ورودی اداره برق این بخش را مسدود کرد. در این خصوص صدرالله فرخی، شهردار خشکبیجار گفته است:«به دلیل بدهی ۵۴ میلیونی بابت برق مصرفی معابرعمومی و برج نور این شهر، اداره برق بخش خشکبیجار برق ساختمان شهرداری را قطع کرد.» او با بیان اینکه اداره برق خشکبیجار به شهرداری این شهر بدهکار است، افزود: «ما هم برای تلافی قطع برق ۲ کامیون شن و نخاله ساختمانی را جلوی درب اداره برق ریختیم.» این در حالی است که سید طاهر حسینی، رئیس اداره برق خشکبیجار می‌گوید:« بدهی شهرداری خشکبیجار ۹۰ میلیون تومان است. بعد از چند بار مکاتبه و اخطار به شهرداری برای پرداخت بدهی و دادن پیشنهاد پرداخت قسطی آن، مسئولان شهرداری اقدامی نکردند که مجبور شدیم برق را قطع کنیم.» فارغ از اظهارات ضد و نقیض این دو نهاد در خصوص مبلغ بدهی، آنچه که قابل تامل است عدم توانایی آنها در حل یک مشکل ساده است به همین خاطر هم است بسیاری ضمن انتقاد به این مسئله چنین رفتاری را کودکانه خواندند و این سوال را مطرح کرده‌اند که وقتی آنها عاجز از حل مشکلات خودشان هستند چگونه می‌توانند اداره یک شهر را به عهده بگیرند.
> نباید خدمت‌رسانی فدای اختلافات بین اداره‎ها شود
اکنون فرماندار شهرستان رشت در واکنش به این اتفاق گفت: «به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم فرایند خدمت‌رسانی به مردم، به هر دلیلی متوقف شود و قانون، باید مبنای همه امور باشد.» به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی فتح‌اللهی اظهار داشت: «نباید فرآیند خدمت‌رسانی به مردم فدای اختلافات بین اداره‌ها شود و رفع مسائل بین سازمانی، باید از مجرای فرمانداری پیگیری و قانون مبنای عمل باشد.» وی وظیفه و رسالت اصلی همه اداره‌ها را خدمتگزاری به مردم دانست و ادامه داد: «تمامی مدیران وظیفه دارند با هم افزایی، برای ارائه خدمت شایسته به مردم اهتمام ورزند و در این راستا، همه اداره‌ها موظفند به یکدیگر کمک کنند.» فرماندار شهرستان رشت
هم افزایی بین ادارات و دستگاه‌ها در سطح شهرستان را موجب تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مردم خواند و تاکید کرد: «مسئولان از همه ظرفیت‌ها برای خدمتگزاری بهتر به مردم بهره گرفته و لحظه‌ای غفلت نکنند.»


> عذرخواهی شهرداری
اما به دنبال انتقادهای بسیار صدراله فرخی میکال شهردار خشکبیجار نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات رخ داده در ماجرای اختلاف با اداره توزیع برق، عذرخواهی کرد. به گزارش عصر ایران در متن بیانیه عذرخواهی شهردار خشکبیجار آمده است:«با عنایت به اینکه در چند روز اخیر موضوعاتی در خصوص اختلاف بین شهرداری و اداره برق در فضای مجازی و بعضی از رسانه‌ها مطرح و منتشر شد که موجب تکدر خاطر دلسوزان نظام و انقلاب و شهروندان نجیب خشکبیجار گردید، لازم است ضمن عذرخواهی، سخنی از باب روشنگری با مردم عزیز داشته باشم. در ابتدای امر، به منظور حفظ وحدت، آرامش عمومی و جلوگیری از سوء استفاده عناصر معاند و بدخواهان ملت ولایتمدار ایران و ضمن پذیرفتن اشتباه صورت گرفته، بدینوسیله از عموم مردم شریف و نجیب خشکبیجار به خاطر رخداد چنین اتفاقی که بازتاب نامناسبی در فضای مجازی و حقیقی داشته از صمیم قلب عذرخواهی نموده و پوزش می‌طلبم. اینجانب در طول ۳۴ ماه خادمی مردم شهیدپرور خشکبیجار در کسوت شهردار همواره با تمام توان و به دور از هرگونه حاشیه به دنبال خدمت بی‌منت به شهروندان عزیز و تعامل سازنده با تمامی ادارات، نهادها و مجموعه‌های انقلابی تابعه بخش بوده و خواهم بود و هیچ‌گاه میز مدیریتی نتوانست در طول این مدت بین حقیر و مردم ذره‌ای فاصله بیندازد و یقینا همه این عزیزان و شهروندان عزیز و قدرشناس شاهد و
گواه این مدعا خواهند بود. از طرفی با توجه به
وظیفه ذاتی شهرداری در رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی و تخلف ساختمانی اداره برق و توسعه بنای غیرمجاز ۱۰۶ مترمربعی آن اداره محترم، مکاتبات لازم جهت ارائه نقشه و مشخصات جهت طرح پرونده در کمیسیون ماده صد انجام گرفته، علی رغم صدور اخطاریه‌های مکرر اقدامی توسط اداره برق در این خصوص صورت نگرفته است و اداره برق بر عدم افزایش بنا اصرار داشته است. همچنین بخش اعظم بدهی شهرداری بابت برق مصرفی مربوط به برج‌های نوری موجود در سطح شهر و به منظور روشنایی معابر عمومی بوده که چندین سال نیز به علت قطع انشعاب آنها توسط اداره برق بلااستفاده می‌باشد، شهرداری خشکبیجار دارای ۱۴ کنتور برق می‌باشد که میزان بهای برق مصرفی مربوط به ساختمان اداری شهرداری مبلغ ۱۰۵.۸۴۲.۰۰ ریال می‌باشد که در تاریخ ۱۹/۴/۱۳۹۹ مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بعنوان علی الحساب پرداخت گردیده و مقرر گردید مابقی نیز طی چند هفته آتی پرداخت گردد که اداره محترم برق متاسفانه اقدام به قطع برق ساختمان اداره شهرداری در روز یکشنبه ۲۹ تیر در اوج ساعت خدمت‌رسانی نموده و این امر سبب اختلال در ارائه خدمات گردید و بدینوسیله شهرداری باز هم بابت وقفه در ارائه خدمات از شهروندان محترم عذرخواهی می‌نماید. با توجه به همکاری تنگاتنگ شهرداری با اداره برق خشکبیجار در بحران‌های مختلف این انتظار می‌رفت که چنین مسئله‌ای از طریق گفتمان و تعامل حل و فصل گردد. برای مثال یکی از مهمترین اقدامات و همکاری صورت گرفته با اداره برق بدینگونه بوده؛ شهرداری خشکبیجار به‌ منظور جابه جایی تیرهای برق فرسوده موجود در سطح شهر، که عمدتاً جزو نقاط خطرآفرین بوده و موجب بروز آسیب‌های جانی و مالی بسیاری به شهروندان گردیده که همواره با اعلام نارضایتی آنها همراه بوده،اقدام به خرید بیش از ۶۰ عدد پایه تیر برق بتنی به همراه سایر متعلقات آن نموده و تیرهای مذکور در خیابانهای شهر از جمله خیابانهای شریعتی، انقلاب، نواب صفوی و … نصب نموده است.باید بدانیم به‌طور معمول اختلافات بین دو اداره، مجموعه یا نهاد در امور مختلف امری طبیعی بوده و همواره وجود داشته اما در مقابل قطعی برق ساختمان اداری شهرداری می‌پذیرم اقدام عوامل شهرداری نشات گرفته از تصمیم آنی و اشتباه در آن شرایط بوده و مجموعه شهرداری به هیچ عنوان قصد چنین رخدادی که موجب خدشه دار شدن افکار عمومی شود را نداشته و نخواهد داشت. باید خاطرنشان کرد که به کلی اختلاف ما بین دو مجموعه حل و رفع شد و شن ریخته شده بلافاصله کمتر از ۲۰ دقیقه جمع‌آوری شد و در زمان کوتاهی طی توافقی بین شهرداری و اداره برق با حضور بخشدار محترم، فرماندهی حوزه مقاومت، نماینده انتظامی و رئیس شورای اسلامی شهر مقرر گردید شهرداری تا پایان سال مبلغ بدهی را به صورت تقسیط پرداخت نماید و اداره برق نیز متعهد شد بابت افزایش بنا پرونده را در اختیار شهرداری قرار داده و در اولین کمیسیونی که تشکیل می‌شود پرونده مطرح گردد. در پایان خدمت مردم فهیم و بزرگ شهرم و خانواده‌های معزز شهدا که مایه برکت و افتخار شهرند اعلام می‌دارم فرزندان شما در شهرداری خشکبیجار همواره در خدمت‌گذاری با توان مضاعف و روحیه جهادی سر از پای نشناخته و اگر این فرزند معذور، موجب تکدر خاطر مردمان صبور و شریف خشکبیجار شده است می‌خواهم که فرزند خود را حلال کنند.»
> واکنش کاربران
از سوی دیگر این اقدام شهرداری خشکبیجار که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی ازکاربران در این مورد نوشته است:« باورم نمیشه به خاطر بدهی، مسئولان اینجوری رفتار کردند یعنی نمی‌تونستند با حرف زدن مشکلشون و حل کنند»
کاربر دیگری گفته است:« یکپارچگی درمدیریت شهری رو قطعا باید این مدلی تجربه کرد. کودک درون فعالی دارن».
دیگری نوشت:« الان دارید تلافی می‌کنید. کارشما شده بچه بازی مثل اداره برق و شهرداری خشکبیجار که بابت بدهی اینطوری رفتار می‌کنند، شما که مدعی بودید دیگران تحمل ندارند، الان شما بدترید، فقط منتظرید با هرچیزی مسخره کنید و کنایه بزنید.مردم را خسته کردید»
کاربران دیگر نوشته اند:« خیلی متاسفیم. با این اوصاف بهتره مهد کودک جای این دو تا بخش درست کنن. اخلاقا بیشتر به کودکان شباهت داره نه مسئولین یک کشور»، «اینا مسئولان کشورماهستند واقعا متاسفم»