اعضای کابینه در حاشیه جلسه هیئت دولت چه گفتند؟ بازگشت خبرنگاران به حیاط دولت پس از 5 ماه

خبرنگاران حوزه دولت رسانه‌های برخط و مکتوب اجازه‌ی حضور در حیاط ساختمان ریاست جمهوری پیدا کردند.
پس از پنج ماه صبح دیروز (چهارشنبه) خبرنگاران اجازه‌ حضور در حیاط ساختمان ریاست جمهوری در انتهای خیابان پاستور را پیدا کردند تا پس از اتمام جلسه هیئت وزیران، در حاشیه این جلسه اقدام به تهیه گزارش و طرح پرسش از اعضای هیئت دولت کنند. پیش از این خبرنگاران رسانه‌های برخط و مکتوب چهارشنبه ۳۰ ام بهمن ماه ۹۸ در این برنامه‌ خبری حضور داشتند. با شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور از اواخر بهمن ماه سال گذشته، فعالیت خبرنگاران نیز با محدودیت‌هایی مواجه شد که از جمله آنها می‌توان به عدم دعوت به بسیاری از برنامه‌های خبری سران قوا و وزارتخانه‌ها مختلف جهت پوشش اخبار و وقایع به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد. جلسات هیئت دولت به طور منظم عصر روزهای یکشنبه و صبح روزهای چهارشنبه با حضور هیئت وزیران برگزار می‌شود که خبرنگاران رسانه‌های مکتوب طی سال‌های گذشته اجازه‌ حضور در حاشیه‌ جلسات روزهای چهارشنبه را داشته‌اند.
در همین زمینه علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار تصویری از حضور خبرنگاران در حاشیه جلسه‌ دیروز هیئت وزیران، نوشت: «‏پنج ماه بود که به دلیل محدودیت‌های ‎کرونا، حیاط پاستور میزبان خبرنگاران نبود، اما امروز و با رعایت پروتکل‌ها،‎ دکتر جهانگیری و برخی وزرا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند. در هفته‌های بعد نیز تلاش خواهد شد با رعایت دستورالعمل‌ها، گفت‌وگوی اعضای دولت با رسانه‌ها تداوم یابد».
شرایط تامین کالا برای داخل فراهم است


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد طرح عرضه کالابرگ در کشور با تاکید بر اینکه تا این لحظه با کالابرگ موافق نیستیم، اظهار کرد: در زمان جنگ به دلیل شرایط موجود، تشکیلات وسیعی در زمینه عرضه کالا در کشور وجود داشت، اما در این سال‌ها این نظام توزیعی کاملا به هم خورده است. وی ادامه داد: امروز فکر می‌کنیم که شرایط‫مان در حدی هست که می‌توانیم کالاهای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و هنوز شرایط به وضعیتی که نیازمند کالابرگ باشیم، حاکم نشده است. جهانگیری تاکید کرد: امروز مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم جدی است و اولویت اول دولت همین موارد است و تا حدی که مقدور باشد تلاش می‌کنیم که توسعه کشور هم انجام شود. وی ادامه داد: در زمینه معیشت مجموعا در سال جاری و علی رغم محدودیت منابع، دولت تصمیمات خوبی گرفت و همچنان ارقامی که دولت به عنوان کمک معیشت و یارانه و افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و فرهنگیان و استادان دانشگاه پرداخت می‌کند به شکلی بود که تلاش کردیم امسال در دریافتی همه اقشاری که به نوعی حقوق‌بگیر ثابت هستند، تغییری ایجاد کنیم که فشارها بر آنان کاهش یابد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: از نظر اقتصادی هم تلاش بر این است که کالاهای مورد نیاز مردم تامین شود و کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومان فراهم می‌شود وجود داشته باشد و در اختیار مردم قرار گیرد. جهانگیری گفت: درباره سایر کالاها هم تلاش مسئولان بر این است که مردم به کالایی که نیاز دارند حتما در سطح بازار و فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشند، البته ممکن است برخی از آنها قیمت بالایی داشته باشد اما تلاش دولت این است که وفور کالا به عنوان سیاست اصلی مورد توجه باشد.
ممکن است در برگزاری کنکور از ظرفیت ورزشگاه‌ها نیز استفاده کنیم
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در روزهای پیش‌رو کنکور کارشناسی‌ارشد را داریم و طبق پروتکل‌ها و تدابیر بهداشتی مصرح در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت انجام می‌شود. آنچه که به عنوان دستورالعمل توسط وزارت بهداشت مشخص شده را تمامی حوزه‌های برگزاری کنکور موظف به انجام آن هستند. وی افزود: سازمان سنجش نیز بر آن نظارت می‌کند و بازرسان مسائل بهداشتی هم از سوی خود وزارتخانه بهداشت در این آزمون حضور پیدا خواهند کرد. غلامی با بیان اینکه آزمون سراسری دوره‌های کاردانی و کارشناسی هم در همان تاریخ اما با تغییر زمان صبح و عصر برگزار می‌شود، اظهار کرد: بررسی‌های اولیه برای اینکه این آزمون هم به خوبی برگزار شود انجام شده و وزیر ورزش هم پیشنهاد استفاده از ورزشگاه‌ها را داده است. ضمن اینکه از فضاهای قبلی هم که پیش‌بینی شده استفاده می‌کنیم اما برای جمعیت مازاد که به دلیل فاصله‌گذاری بیشتر به وجود می‌آید، از ظرفیت ورزشگاه‌ها نیز احتمالاً استفاده خواهیم کرد. وزیر علوم در پایان گفت: داوطلبان حتماً مرجع اصلی کسب اطلاعات خود را سایت سازمان سنجش قرار دهند و امیدواریم در روزهای آتی خبرهای بهتری درباره بهبود شرایط برگزاری آزمون اعلام کنیم.
ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه زیان هستند
حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین برنامه ما برای وزارت صمت بحث تقویت بخش تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید چه در بحث کمی و کیفی است و بیشتر از آن، اتکا به توان تولید داخل است، اظهار کرد: بارها اعلام کردم که در حال مبارزه با جنگ اقتصادی با چاشنی رسانه‌ای هستیم؛ به همین دلیل از همه ابزارهای در اختیار خود استفاده می‌کنیم تا در این جنگ اقتصادی پیروز باشیم.
وی تحقق اهداف جهش تولید، اتکا به توان تولید داخل و قطع وابستگی های بخش‌های مختلف صنعت به خارج و ارز را از برنامه‌های وزارت صمت برشمرد و گفت: تکمیل و اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام در قالب پویش تولید، تداوم امید از جمله دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است. در حال حاضر ۴ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در کشور وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم افتتاح خواهند شد. سرپرست وزارت صمت خاطر نشان کرد ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان انتخاب کرده‌ایم که پنجشنبه در نهمین هفته پویش تولید، تداون و امید راه‌اندازی می‌شود. توسعه صادرات و کنترل واردات از دیگر محورهای برنامه های وزارت صمت است.
مدرس خیابانی افزود: در بخش جهش تولید از ۴ مسیر استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات، احیای واحدهای صنعتی و معدنی، تکمیل واحدهای نیمه تمام و دستیابی به فناوری های نوین در حال تحقق اهداف هستیم. وی تاکید کرد: در اکثر رسته‌های کالایی شاهد افزایش تولید هستیم؛ مشخصاً در حوزه سواری با ۱۹ درصد، در حوزه آلومینیوم با ۵۰ درصد، در بخش الیاف آکلریک ۱۶۰، در بخش تلویزیون خانگی با ۷۰ درصد، در زمینه انواع لوازم خانگی با ۵ الی ۳۰ درصد، در بخش فولاد با ۷.۵ درصد، در مس حدود ۱.۵ درصد و در بخش سیمان با ۵ درصد رشد مواجه هستیم و علی رغم شرایط بسیار دشوار اقتصادی و تنگ شدن حلقه‌های تحریم، تولید به کار خود ادامه می‌دهند.
مدرس خیابانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نابسامانی بازار خودرو اظهار کرد: حدود دو سال است که خودروسازان فرانسوی و کره‌ای از کشور خارج شده‌اند؛ با وجود خروج این خودروسازان امسال یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید داریم و در ۴ ماه نخست بعد از دو سال رشد منفی، با حدود ۲۰ درصد رشد مواجه هستیم. وی ادامه داد: امروز نسبت به ۴ ماهه سال قبل حدود ۵۰ درصد عرضه خودرو را اضافه کرده‌ایم و ۷۱ درصد از تعهدات خودروسازان نیز کاهش یافته است. وی اضافه کرد: در این زمینه سایپا تا آخر شهریور و ایران‌خودرو تا پایان ماه جاری دیگر هیچ تعهد معوقی ندارند و ما به کارخانجاتی اجازه فروش میدهیم که تعهد معوق نداشته‌ باشند. همچنین در حال جمع‌آوری تمام خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان هستیم و در بخش عرصه مشکلی نداریم اما باید وجه داشته باشیم که قیمت خودرو تابعی از قیمت مواد اولیه‌اش است؛ مثلا فولاد یکی از مواد اولیه خودروسازی است که امروز تابعی از بورس است و شاهد افزایش قیمت در این زمینه هستیم. سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه «هنوز خودروسازان ما در حاشیه زیان هستند و قیمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزینه های اولیه‌شان است»، خاطر نشان کرد: به همین دلیل زیان انباشته دارند و صورت‌های مالی‌شان گواهی بر زیان آنهاست. در بخش واقعی کردن تقاضا سعی کردیم خیلی سختگیرانه عمل کنیم چراکه زمانی که فاصله بین قیمت‌ها در بازار و کارخانه زیاد می‌شود، عده‌ای سعی می‌کنند از این فضا سوءاستفاده کنند. وی تاکید کرد: به همین دلیل در تلاش هستیم تا خودرو را در اختیار متقاضیان واقعی قرار دهیم. در روز اول برای ۲۵ هزار خودرو که ثبت نام انجام شد، ۵ میلیون و ۷ صد هزار نفر ثبت نام کردند، در ثبت نام اخیر که ایران خودرو برای ۱۵هزار خودرو انجام داده است، دویست هزار نفر ثبت نام کرده‌اند؛ یعنی هم متقاضیان واقعی ثبت نام کرده‌اند و هم رانت میان کارخانه تا بازار از بین رفته است.