اینجا محرومیت کودکان را می‌بلعد

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: شاید باورش سخت باشد اما در استانی که محرومیت از سر و رویش بالا می‌رود و تقریبا می‌توان گفت کودکان آینده‌ای در آن ندارند و محرومیت آن‌ها را می‌بلعد، حتی چاه‌های فاضلاب هم به کودکان رحم نمی‌کنند و آن‌ها را به آغوش مرگ می‌کشانند. در اهواز مرگ سریالی کودکان به دلیل افتادن در چاه، طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است اما همچنان هیچ ارگانی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و حالا کودکان زیادی قربانی بی‌مسئولیتی مدیرانی هستند که ابتدایی‌ترین وظایفشان را هم پشت گوش می‌اندازند. مرگ محمد صادق زرگانی، علی بروایه، محمد عرفان عبیداوی، و اینک صدیقه حیدری دختر خردسال در کوی سیاحی نشان از نابسامانی وضعیت فاضلاب و مجاری دفع آب‌های سطحی و بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهری در اهواز، علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان دارد. این مرگ‌های سریالی عملکرد همه مدیران حوزه شهری و استان را طی سال‌های اخیر زیر علامت سوال برده است، باید دید مسئولین تا کنون چه کرده‌اند و چرا طی این سال‌ها فکری به حال چاه‌های رو باز در اهواز نشده است تا از مرگ کودکان جلوگیری شود؟ کدام ارگان مسئول رسیدگی به این موضوع است؟
>محمد صادق در چاه بی‌تدبیری سقوط کرد
۱۰ فروردین ۹۵ بود که خبر سقوط یک کودک دو و نیم ساله اهوازی به دلیل سقوط در مجاری روباز فاضلاب منتشر شد، محمد صادق زرگانی در خیابان ارغوان 2 محله گلدشت اهواز به درون مجاری روباز فاضلاب سقوط کرده و به دلیل خفگی جان خود را از دست داد.
گفته می‌شود خانواده این کودک برای دید و بازدید عید به منزل بستگان خود رفته بودند که محمد صادق در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه برای بازی کردن به خیابان می‌رود و در کانال فاضلابی که درب آن باز بوده است، سقوط می‌کند و


پس از آن به دلیل حجم بالای فاضلاب و همچنین عمق مجاری فاضلاب، تلاش‌های والدین و اهالی منطقه برای نجات جان این کودک راه به جایی نبرد و در نهایت این کودک در ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح در بیمارستان گلستان اهواز جان خود را از دست داد. پس از آن هم عضو شورایار کوی علوی اهواز و سازمان
آتش نشانی اهواز وقوع این حادثه را تایید کردند. خبر سقوط این کودک در آن زمان‌ها تنها در کانال‌های خبری محلی و فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و رسانه‌های رسمی کمتر به این موضوع پرداختند.
>جسد علی را در دهانه فاضلاب پیدا کردند
پنجشنبه 25 خرداد ماه سال 96 خبر سقوط علی بروایه کودک 3 ساله اهوازی در چاه فاضلاب منطقه کوی علوی نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و پیگیری‌های ماموران آتش‌نشانی برای یافتن این کودک تا روز بعد نیز ادامه می‌یابد. سرانجام جسد پسربچه در ورودی دهانه فاضلاب به رودخانه کارون زیر پل فولاد پیدا می‌شود.
همان زمان کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:« جسد این کودک سه ساله که در کانال فاضلاب سقوط کرده بود، در حوالی ورودی فاضلاب در منطقه چنیبه پیدا شده است.»
وی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مرگ این کودک اهوازی خبر داد و افزود: «قرار است‌ جلسه‌ای با حضور فرماندار اهواز تشکیل شده و این موضوع بررسی شود.»
وی در پاسخ به اینکه متولی این کانال کدام دستگاه اجرایی است، اظهار کرد: «در کمیته‌ای که برای بررسی حادثه تشکیل شده این مسئله بررسی و نتیجه آن اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت اثبات قصور، هر دستگاهی که متولی این کانال بوده، باید به قانون و مردم پاسخ دهد. طی مکاتبه‌ای به شهرداری اهواز و همه شهرداران مناطق و شرکت آبفای اهواز، ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی و تعمیر و درپوش‌گذاری کانال‌های سطح شهر اعم از کانال‌های دفع آب‌های سطحی که زیر پوشش شهرداری است و کانال‌های فاضلاب که زیر نظر شرکت آبفاست، را ابلاغ می‌کنیم.»
این موضوع بازتاب بیشتری در رسانه‌های داخلی پیدا کرد و نکته جالب توجه این است که شرکت آب و فاضلاب اهواز و شهرداری اهواز هر دو از پذیرش مسئولیت این کانال شانه خالی کرده‌ بودند و هنوز هم نتیجه ی کمیته بررسی مشخص نیست.
در توضیحات شرکت آب و فاضلاب اهواز آمده بود:« ضمن ابراز تاسف و همدردی از حادثه سقوط کودک اهوازی در کانال دفع آب‌های سطحی به اطلاع کلیه شهروندان گرامی می‌رساند، این کانال متعلق به شهرداری و جهت دفع آب‌های سطحی در منطقه می‌باشد که در موازات کانال دفع فاضلاب شرکت آبفا قرارگرفته است. مراتب تاسف و نگرانی شرکت آبفا در زمینه پاسخگویی و تنویرافکار عمومی بر مسئولان آن واجب می‌سازد توضیحاتی در این خصوص اطلاع‌رسانی نمایند.»
در ادامه این توضیحات عنوان شده است: «کانال دفع آب‌های سطحی یادشده در حوزه خدمات شهرداری بوده که مراحل روپوش‌گذاری نیز از سوی متولی مربوطه صورت پذیرفته و به همین ترتیب بهره‌برداری از آن نیز در اختیار این نهاد است. شرکت آبفا اهواز همواره آمادگی خود جهت همکاری در راستای ارائه خدمات به مردم شریف و فهیم اهواز و به ویژه ساماندهی این کانال‌ها را به محضر متولیان محترم امر رسانده و هر زمان که این نهاد درخواست همکاری نماید با تمام توان خود اقدام خواهد نمود.»
>هیچ کس مسئولیت مرگ محمد عرفان را به عهده نگرفت
۱۹ اردیبهشت ۹۷ خبر سقوط محمد عرفان عبیداوی کودک یک و نیم ساله ساکن کوی سیاحی اهواز در چاه فاضلاب منتشر شد، این کودک پس از سقوط دچار آسیب مغزی شده و فوت می‌کند.
جالب است که روابط عمومی آبفای اهواز 2 هفته بعد در خصوص اطلاع بیشتر درباره جزئیات فوت این کودک می‌گوید:« تاکنون اطلاعات دقیقی از جزئیات فوت این کودک به ما نرسیده است اما ظاهرا این کودک پس از خروج از خانه سر وی با کانال آب برخورد می‌کند و با آسیب جدی در ناحیه سر، این کودک پس از 14 روز فوت می‌کند.این حادثه
14 روز پیش رخ داده کسی تاکنون به ما اطلاع نداده و نمی‌دانیم دقیقا کجا این اتفاق افتاده است همچنین باید از پزشکی قانونی ‌ بطور دقیق علت مرگ این کودک را بگیریم. هنوز معلوم نیست که شهرداری یا آبفا کدام یک در این امر مقصر بودند.» جالب است که تا همین امروز هم هیچ جواب درستی در خصوص علت مرگ این کودک داده نشده و مسئولان مربوطه همچنان تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازند.
> سقوط الیاس ‌ 3 ساله در چاه فاضلاب
الیاس پسربچه 3 ساله اهوازی هم در تاریخ 3 مرداد ماه سال 97 در چاه فاضلابی که پشت تالار ماهان اهواز قرار داشت سقوط کرد. بلافاصله پس از این حادثه یکی از شهروندان با رفتن در چاه فاضلاب برای نجات این کودک ۳ ساله تلاش می‌کند ولی کودک در چاه فاضلاب ناپدید می‌شود و شهروند فداکار به علت مصدومیت به بیمارستان منتقل می‌شود. ساعاتی بعد جنازه این کودک از میان فاضلاب و گل و لای توسط شهروندان کشف می‌شود. خبر سقوط این کودک هم بیشتر دررسانه‌های محلی و فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و در رسانه‌های داخلی بازتاب چندانی نداشت و به همین دلیل هم اطلاعات بیشتری در خصوص این حادثه در دسترس نیست.
>صدیقه آخرین قربانی نیست
همین چند روز پیش هم صدیقه قربانی دیگر چاه‌های فاضلاب اهواز شد، این کودک یک ساله برای چند دقیقه از مادر جدا می‌شود و پنج تا ده دقیقه بعد برادر ۱۲ ساله‌اش او را در جوی روباز فاضلاب جلوی خانه می‌بیند در حالی که صدیقه مرده بود. جبار حیدری پدر صدیقه در جزییات قربانی شدن دخترش گفت: «این حادثه ساعت ۱۰ شب چهارشنبه هفته گذشته ( ۱۵ مردادماه) رخ داد. همسایه از همسرم آرد خواسته بود که همسرم برای تحویل آرد به خانه آن‌ها رفت در این بین فرزند یک ساله‌ام که در خانه به خواهرش سپرده شده بود از خانه خارج می‌شود اما کسی متوجه او نمی‌شود و در جوی روباز فاضلاب جلوی درب خانه می‌افتد. بعد از اینکه متوجه نبود بچه شدیم به دنبال او در خانه گشتیم که او را پیدا نکردیم در همان لحظات یکی از برادرانش متوجه می‌شود خواهرش در چاه فاضلاب افتاده و ما را خبردار کرد اما تا خانه را برای پیدا کردن او گشتیم حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول کشید و فرزندم فوت شد. وقتی صدیقه را پیدا نکردیم فکر کردم دخترم را کسی برده و ذهنم به این جا نرسید.» این پدر می‌گوید:« تاکنون هیچ مسئولی از شهرداری، شرکت آبفا و اعضای شورای شهر نیامده با ما احساس همدردی کنند، آخرین حرفی که از شهرداری شنیدیم این بود که «ما از صحت و سقم این حادثه خبر نداریم» خب برای اینکه خبردار شوند باید بیایند ببینند چه اتفاقی افتاده است.» فراموش نکنیم صدیقه آخرین قربانی چاه‌های فاضلاب کودک کش نیست و از سال 95تا کنون این چاه‌ها هر سال حد اقل یک کودک را قربانی کرده است، اما چه زمانی قرار است مسئولان مربوطه تقصیر‌های خود را گردن بگیرند و فکری به حال این چاه‌ها بکنند؟