به استقبال شفافیت برویم

رضا رئیسی ‪-‬ برنامه شنبه شب «نگاه یک» در شبکه اول صدا و سیما به روال معمول خود، پذیرای یکی دیگر از مسئولان بود، این بار پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان میهمان این برنامه گفت‌وگو محور بود و البته که سخنان فتاح در این برنامه آن را فراتر از یک برنامه معمول و متداول قرار داد و موجی از واکنش‌ها از سوی کاربران فضای مجازی پیرامون اطلاعاتی که فتاح در این برنامه به سمع و نظر مخاطبان رساند، براه افتاد.
نگارنده در اینجا متعمدا از واژه اطلاع‌رسانی به جای افشاگری یا کلمات همسنخ آن که پیرامون این دست گفتارها، بکار می‌رود، بهره می‌جوید چرا که از یکطرف اظهاراتی که برچسب افشاگرانه می‌خورد در طول چند سال
گذشته تبدیل به یک رویه سبکسرانه و
جهت دار شده که اصل مهم شفاف‌سازی را به محاق


برده و بیش‌تر دستمایه تسویه حساب‌های سیاسی و طیفی شده است، از طرف دیگر افشاگری به هنگامی معنا دارد که فردی بیرون از یک مجموعه و ساختار به عنوان مثال به عنوان یک روزنامه‌نگار به اخبار و اطلاعات و اتفاقات یک مجموعه یا تخلف فردی یا افرادی علم و اشراف یافته و آن را به سمع و نظر افکار عمومی می‌رساند.
اما در این مورد خاص فتاح در مقام رئیس بنیاد مستضعفان نسبت به تخلفات قطعی و مشهود چهره‌ها و نهادهای متخلف نسبت به مایملک بنیاد مستضعفان انذار و آگاهی و اخطار می‌دهد.
اینجا دیگر سخن از بیان صرف اطلاعات پیرامون اتفاقات نیست، بلکه تخلف و تعرض مشهود و آشکار رقم خورده و رئیس مجموعه به عنوان مسئول ذیربط آن را به سمع و نظر همگان از تریبون رسانه ملی کشور می‌رساند.
با این اوصاف سوال مهم آنست که چرا تاکنون با این افراد متخلف و البته وابسته به کانون‌های قدرت برخورد قانونی انجام نپذیرفته و حقوق عمومی استیفا نشده که رئیس بنیاد مستضعفان مجبور شده است آن را علنی و آشکار در تریبونی فراگیر مورد تصریح و اشاره قرار دهد؟
نکته بعدی آنست که مع الاسف تخلفات مورد اشاره محدود و محصور به یک فرد و جریان نیست و شامل بر بسیاری از چهره‌ها که گاه خود داعیه دار مبارزه با فساد و تخلف هم بوده اند، شده است و این نشان می‌دهد که برای مبارزه با فساد و تخلف نیازمند جدیت و فراگیری بیش‌تر هستیم و برخوردهای شعاری و گاه مبتذل پیرامون مبارزه با فساد نه تنها پاسخگو نیست که گاه مروجان چنین دیدگاهی در لفافه خود مرتکب تخلفات فراوان شده و انگشت اتهام را برای فرافکنی به سمت زمین و زمان می‌گیرند!
نکته بعدی هم آنست که برخی از رسانه‌ها اظهارات شنبه شب فتاح در برنامه نگاه یک را از آن حیث که شایعه حضور او در انتخابات ریاست جمهوری چند صباحی است که به گوش می‌رسد، برآمده از همین موضوع و در راستای تسویه حساب‌های سیاسی ارزیابی کرده و به آن برچسب‌های اینچنینی می‌زنند.
فارغ از اینکه فتاح کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد یا نباشد، اصل حرف او و اطلاعاتی که بدان اشاره داشته نقض نشده و خدشه دار نمی‌شود، او در مقام رئیس بنیاد مستضعفان در لفافه سخن نگفته، بگم بگم نکرده است و ساده و شفاف به تخلفات انجام پذیرفته در دایره شمول اموال و دارایی‌های مجموعه تحت امر خود اشاره کرده و الصاق برچسب‌های سیاسی به اظهارات وی به خصوص در این مورد نه با انصاف همخوانی داشته و نه موضوعیتی دارد.
در واقع خوبست به جای پیش قضاوت و برچسب زنی، به استقبال این اطلاع‌رسانی و شفافیت کم سابقه رفته و زمینه‌های رفع و رجوع آن و استیفای حقوق عمومی را فراهم آورد، مضاف برآنکه برخوردهای نادرست و
نا به جا دیگر مسئولانی را هم که بخواهند به همین سیاق با شفافیت به مبارزه با فساد بروند، پشیمان و نادم کرده و راه را بر شفافیت بسیار ضروری برای ساختارهای رسمی خواهد بست که دود آن بیش از همگان به چشم مردم خواهد رفت.