لبنان حزب‌الله دارد سناریوی سوریه ‌سازی این کشور به نتیجه نمی‌رسد

سرویس خارجی-«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر و سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، نوشته، مردم لبنان خواهان اصلاحات دموکراتیک واقعی برای نظام خود هستند بدون آنکه آسیبی به ساختار دولت وارد شود اما متأسفانه ملت تصمیم‌گیرنده اصلی نیست از این رو است که شاهد آن هستیم، قدرت‌های خارجی به‌ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از طرف‌های همسو با آنها به‌دنبال کپی‌برداری از سناریوی سوریه هستند که 10 سال پیش به اجرا در آمد اما طرح این دار و دسته در سوریه ناکام ماند که البته در لبنان نیز شکست خواهد خورد.
به گزارش تسنیم، او ادامه داده، اگر هدف این سناریو در سوریه سرنگونی ساختار حاکم در دمشق بود، اجرای این سناریوی پیشِ‌رو در لبنان به‌دنبال از بین بردن ساختار حزب‌الله و خلع سلاح آن در قالب ادبیات آمریکایی برای اطمینان‌بخشی به رژیم اشغالگر است تا رعب و وحشت را از دل مهاجران شهرک‌نشینش بزداید و نقطه پایان این رژیم را تا حداکثر ممکن به درازا بکشاند، زیرا مقاومت در لبنان به تهدیدی حیاتی برای این رژیم تبدیل شده است، تهدیدی که نمی‌توان با آن همزیستی کرد.
«عطوان» اما در پایان آنان را که «توطئه‌کنندگان علیه لبنان» می‌خواند به فکر کردن بیشتر قبل از اقدام توصیه کرد و نوشت: «توصیه من به تمام توطئه‌کنندگان و افرادی که احتمالاً برای اجرای طرح‌های آمریکایی، اسرائیلی و فرانسوی داوطلب می‌شوند آن است که کمی خویشتنداری از خود نشان دهند و تلاش کنند از تجارب اجرای سناریوها در سوریه، عراق و لیبی درس بگیرند و پیش از آنکه خود، احزاب، طوایف و کل لبنان را وارد آتش جدیدی که در اتاق‌های سیاه آمریکا و اسرائیل تدارک دیده شده است کنند، آن سناریوها را بررسی کنند زیرا حزب‌الله که امروز در سیبل اهداف قرار گرفته است آن حزب‌الله سال 2005 نیست».
این تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به قدرت کنونی حزب‌الله که بیش از هر وقت دیگری است، می‌گوید راه برای سوریه‌کردنِ لبنان برای توطئه گران راه آسانی نیست. البته او به «شخصیت‌های ملی با کارآمدی بالا» و «حکمایی قدرتمند از همه طوایف» نیز اشاره می‌کند که می‌توانند متممِ توانایی‌های حزب‌الله شوند و راه کسانی که به دنبال اجرای سناریوی سوریه هستند را سد کند. در واقع توطئه مشابه در این دو کشور نتایج مشابهی ندارد، چرا که «لبنان حزب‌الله دارد».