ایران نبود،صدام برخی همسایگان را خورده بود


حجت‌الاسلام روحانی دیروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ از لحاظ اقتصادی کشور ما را دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌شود، اما در هرسه مرحله ناموفق بودند.
رئیس‌جمهور گفت: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را بکار گرفته است تا نقدینگی را کنترل کند، توان خود را بکار گرفته است که با تحریم نفتی شدیداً مقابله کند و بتواند نفت را با چارچوبی که نهایی می‌کند به فروش برساند، دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای بین منابع و مخارج ایجاد تعادل کند. دولت می‌خواهد برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، یک سرمایه مطمئن ایجاد کند. یعنی یک سرمایه مطمئن در اختیار آنها باشد که حداقل آن را دولت تضمین کند و حداکثر آن را هم مردم می‌توانند بر مبنای آن تنظیم کنند و جان تازه‌ای به بورس بدهند.
طرح اقتصادی دولت حتماً در زندگی مردم
 تاثیر خواهد داشت


روحانی خاطرنشان کرد: این مجموعه طرحی است که دولت و ستاد اقتصادی دولت در هفته‌های گذشته درباره آن بحث کرده و به تصویب رسانده و این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده است و بعد از مراحل نهایی این مصوبه، آئین‌نامه‌های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتماً در زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: این یک کاری است که هفته‌ها و ماه‌ها دولت و دو قوه دیگر برای آن زحمت کشیدند، اما یک عده که معلوم نیست مبانی‌شان برای دلسرد کردن مردم چیست، می‌گویند دولت یک طرحی دارد که ممکن است زحمتی را در زمینه پرداخت، برای دولت آینده ایجاد کند یعنی دولت می‌خواهد خودش را از فشار خلاص کند و این فشار را به دولت بعدی منتقل کند.
رئیس‌جمهور گفت: این یک حرف دروغ و بی‌اساس است. ما امروز این همه طرح پتروشیمی افتتاح می‌کنیم و در طول همین امسال ۱۷ پتروشیمی بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، خب ممکن است یک کسی بیاید بگوید این دولت فقط به نفع دولت بعدی کار می‌کند و درآمد آن را اضافه می‌کند و مرتب فازهای پارس جنوبی را تکمیل می‌کند، مرتب در روستاها گاز و آب و برق می‌کشد تا آثار آن برای دولت بعدی باشد؛ این هم یک حرف کودکانه و بچه‌گانه است، اصلاً این دولت و دولت بعدی نداریم.
قطعنامه آمریکا تصویب شود عواقب آن
 به عهده بانیان آن خواهد بود
روحانی در ادامه گفت: اخیراً آمریکا یک قطعنامه‌ای را مطرح کرده برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و آن این است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ و طبق برجام از اواخر مهر ماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. قطعنامه‌هایی که در زمینه تسلیحاتی بوده کان‌لم یکن می‌شود و ایران می‌تواند سلاح خرید و فروش کند. این یکی از آثار توافق هسته‌ای بوده که می‌خواهد اجرایی شود. حالا آمریکایی‌ها آمده‌اند و قطعنامه‌ای را ارائه کردند علیه این بخش از قطعنامه ۲۲۳۱ تا این قطعنامه را نقض کنند.
وی افزود: ما امید فراوان داریم که آمریکا دچار شکست شود و یک بار دیگر آنها شکست و انزوای خود را لمس کنند. اما در عین حال موضع ما در هر شرایطی روشن است. اگر چنین قطعنامه‌ای علیه بخشی از ۲۲۳۱ در سازمان ملل تصویب شود به معنای آن است که نقض فاحش برجام انجام گرفته و عواقب این ماجرا به عهده بانیان این اقدام و کسانی است که در این زمینه تلاش می‌کنند. به اعتقاد من آمریکا در تمام این طرح‌ها ناموفق خواهد بود.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: این حکومت از روز اول شکست خورد و حالا نمی‌تواند اعلام کند که من مسیر نادرست را انتخاب کردم. می‌گوید اگر من انتخاب شدم بلافاصله با ایران به مصالحه می‌رسم، اگر شما راست می‌گویی و دنبال صلح هستی، که همیشه دنبال جنگ بودی، اگر شما دنبال حل مشکل هستی که همیشه دنبال مشکل بودی و دنبال راه‌حل نبودی، پس چرا این مدت ۳ سال و چند ماه علیه ملت ایران و ملت‌های منطقه اقدام کردی؟ چه فایده‌ای به حال شما داشت و چطور می‌خواهید جواب ملت خود را بدهید؟ اگر راست می‌گویید و می‌خواهید با ایران مسائل را حل کنید چرا همین امروز دارید با ملت ایران دشمنی می‌کنید؟ همین دیشب دشمنی کردید و این قطعنامه را ارائه کردید؟ معلوم می‌شود که شما راست نمی‌گویید و واقعیت را بازگو نمی‌کنید و صادق نیستید.
آمریکا از لحاظ سیاسی تا امروز شکست خورده و باز هم شکست خواهد خورد
رئیس‌جمهور تاکید کرد: من معتقدم آمریکا از لحاظ سیاسی تا امروز شکست خورده و باز هم شکست خواهد خورد. آمریکا در هر صورت ناموفق خواهد بود، آمریکا نمی‌تواند افکار عمومی دنیا را جذب و قانع کند. دنیا همه فهمیده‌اند که ایران یک کشور قانونی، حقوقی، اخلاقی، سیاسی و پایبند به تعهدات و آمریکا کشوری است که به هیچ عهدی از او نمی‌توان اعتماد کرد، حتی به عهدهای بین‌المللی که همه آنها را زیر پا گذاشته است.
روحانی اظهار داشت: مرحله سومی که آمریکا دنبال آن است، وضع فشار داخلی بر ملت ایران با تبلیغات و عواملی که دارد، است. تا امروز ناموفق بوده است و تا پایان هم ناموفق خواهد بود، اگر آمریکا می‌خواهد بین ملت ایران شکاف ایجاد کند ناموفق خواهد بود، اگر آمریکا می‌خواهد بین قوای سه گانه اختلاف ایجاد کند ناموفق خواهد بود. اگر می‌خواهد شکاف‌هایی را در داخل جامعه ایران به وجود آورد ناموفق خواهد بود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: وحدت، اتحاد و یکپارچگی ما به هم نمی‌خورد و می‌دانیم که از این مشکلات به حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد.
کشورهای همسایه ما حواسشان جمع باشد، آمریکا از آنها سوءاستفاده نکند
رئیس‌قوه مجریه افزود: کشورهای همسایه ما حواسشان جمع باشد. مبادا آمریکا از آنها سواستفاده کند و از آنها بخواهد اطلاعیه‌ای بدهند. هر چند این اطلاعیه گمنام بوده و کسی نمی‌داند چه کسی پشت آن است.
روحانی عنوان کرد: هیچ اجلاسیه رسمی برگزار نشده که موافقان و مخالفان در آن صحبت کنند و مشخص شود که کدام کشور همسایه علیه ما حرف زده است. حالا دبیر آن جلسه آمده و نامه‌ای زده که باید ایران تحت تحریم تسلیحاتی بماند و تحریم ما ادامه یابد.
وی تصریح کرد: این موضوع را برادرانه و دوستانه به کشورهای همسایه می‌گویم. البته فقط چند کشور همسایه، چرا که اکثر کشورهای همسایه با ما روابط خوب و صمیمانه‌ای دارند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: من به چند کشور جنوبی که بعضاً اقداماتی انجام می‌دهند می‌گویم که به خوبی بدانند، قدرت دفاعی و تسلیحاتی ایران به نفع کل منطقه است. ما از سلاح و امکانات خودمان، برای دفاع از خود و مقابله با دشمنان و تجاوز اجانب استفاده می‌کنیم. سلاح و قدرت ما علیه شما نیست. آنهایی که اموال شما را غارت می‌کنند و به شما سلاح می‌فروشند تا همسایگان خود را بمباران و مردم یمن را نابود کنید، به ضرر شما عمل می‌کنند. ما در کنار شما هستیم.
روحانی با‌اشاره به محکومیت حمله صدام به کویت، ادامه داد: اگر ما به صدام چراغ سبز نشان داده بودیم، صدام فردای همان روزی که کویت را‌اشغال کرد، کل عربستان، قطر و امارات را‌اشغال می‌کرد. کمااینکه صدام در نامه به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته بود که مرز مشترک آبی ما با ایران ۸۰۰ کیلومتر است و این موضوع را صریح نوشت که این کشورها برای ما است و ما آنها را می‌گیریم. مرز مشترک آبی ما با عراق ۱۸ کیلومتر بود و وقتی صدام در آن نامه صحبت از ۸۰۰ کیلومتر کرد، مشخص بود که منظورش چیست. مشخص بود که طرح آنها چه بود.
رئیس‌قوه مجریه افزود: اگر ما برای ثبات نایستاده بودیم، شما نبودید و صدام همه شما را خورده بود. همانگونه که پیش‌تر هم برادر و حامی شما بودیم، امروز هم حامی شما هستیم. بدانید که آمریکا علیه ایران ناموفق است و بدانید که ایران در برنامه و کاری که انجام می‌دهد، طبق قانون، مقررات و مصالح ملی و منطقه پیروز خواهد بود.
الان وقت سواستفاده از حادثه لبنان نیست؛احتیاج لبنان به وحدت و آرامش
روحانی با‌اشاره به انفجار در بندر بیروت عنوان کرد: مردم لبنان دچار خسارت عظیم و بزرگی در این ایام شدند. مردم عزیزی در لبنان کشته و زخمی شدند. کابینه لبنان امروز دچار مشکل شده است. الان وقت سواستفاده از حادثه لبنان نیست. امروز روز کمک به مردم لبنان است و همه باید یاری کنیم. جمهوری اسلامی ایران از همان ساعت اول کمک خود را آغاز کرد. همان روز اول دو فروند هواپیما ۷۴۷ ارسال شد و در همین روزهای اخیر نیز دو فروند هواپیمای دیگر کمک‌های ارسالی ایران را به لبنان فرستاد و دارو، تجهیزات و مواد مورد نیاز مردم لبنان را فرستادیم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: از سایر کشورها هم می‌خواهیم تا در این شرایط به لبنان کمک کنند. لبنان احتیاج به وحدت، آرامش و یاری دارد و ما مطمئن هستیم که مردم عزیز و بزرگوار لبنان که در حوادث مختلف ایستادگی کردند، در این حادثه هم موفق خواهند بود و از این روزهای سخت نیز عبور خواهند کرد.