ریزش 72 هزار واحدی بورس در شنبه تاریخی

شاخص کل بورس تهران هفته پایانی مرداد را با ریزش 72 هزار واحدی پشت سر گذاشت تا بیشترین افت مقداری این شاخص تاکنون ثبت شود. بازار که از نیمه هفته گذشته درگیر فشار فروش سنگین شده است، همچنان درگیر فشار فروش هیجانی است و برای عبور از این شرایط نیاز به اصلاح کافی تا اشباع فروش و ایجاد بهانه های صعودی جدید است.
به گزارش خراسان، در بازار دیروز تنها حدود 10 درصد از نمادهای فعال بازار (حدود 38 نماد از 314 نماد فعال) مثبت بودند و دیگر نمادها با عقبگرد به کار خود پایان دادند. در این میان حدود 240 نماد با حداکثر مقدار منفی یعنی صف فروش همراه شدند که نشان از غلبه شدید فشار فروش در همه بازار دارد. غلبه جو منفی باعث شده است حتی برخی تک نمادهای خوب بازار که روزهای قبل صف خرید بودند نیز در اثر جو عمومی منفی صف فروش شوند.
چرا بازار بورس می ریزد؟
برخی از کارشناسان معتقدند ریزش فعلی بازار، بعد از یک دوره رشد سریع در خرداد و تیر، همچنان طبیعی است. بازار نیاز به اصلاح و استراحت دارد و این ریزش های سنگین، دوره اصلاح و استراحت را کوتاه تر می کند. البته بهانه های لازم برای این ریزش هم از هفته قبل ایجاد شده است. تایید و تکذیب عرضه صندوق دارادوم جرقه اولیه بود. با وجود این که عرضه یا عدم عرضه  این صندوق تاثیری واقعی بر بازار ندارد اما همین موضوع از ابتدای سال اثر مثبت داشته و هفته قبل در فضایی هیجانی اثری منفی گذاشته است. در واقع بازار نیاز به اصلاح دارد و موضوع دارادوم صرفا یک بهانه بوده است. چنان چه دیدیم بعد از تایید عرضه دارا دوم پالایشی نیز در روز چهارشنبه بازار ریزشی شد و اکنون با وجود فضای عمومی مثبت بعد از شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی، باز هم بازار ریزشی است.


مشکلات عجیب کارگزاری ها
کارگزاری ها که در چند ماه اخیر با رشد حجم معاملات و تعداد مشتریان، درآمدهای هنگفتی کسب کرده اند، هر روز به جای تسهیل معاملات، یک مشکل جدید و عجیب برای مشتریان ایجاد می کنند. در ادامه این معضلات اساسی کارگزاری ها، دیروز کارگزاری مفید، موجودی نقدی مشتریان خود را منفی نشان می داد! موضوعی که باعث شد تعداد زیادی از بازیگران بازار به یک باره قدرت خرید خود را نه تنها صفر بلکه منفی ببینند! برخی معتقدند که از دست رفتن سریع روند افزایشی اوایل معاملات دیروز و تشکیل صف های فروش ناشی از این اختلالات نیز بوده است. موضوعی که دوباره پیکان انتقادات را به سمت کارگزاری ها و زیرساخت های ضعیف آن ها نشانه برد. سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس در این خصوص گفت: «بخشی از اختلالات امروز معاملات بورس ناشی از ضعف زیرساخت های نرم افزاری برخی کارگزاران بوده است.»
تکرار تاریخ؟
با همه این ها باز هم نباید از یاد برد که بورس درگیر هیجان شدید است و با منفی شدن هیجان و شروع روند افت شدید از هفته قبل، اکنون هر بهانه ای فروشندگان را به صف می کند. البته این اتفاق عجیب هم نیست و در نیمه دوم اردیبهشت امسال هم بعد از دوره صعودی شدید قبلی تجربه شده بود. نهایتا در اوایل خردادماه و با اعلام عدم نیاز به نقدینگی برای پیش خرید خودروی طرح ویژه، بازار صعودی شد. اتفاقا روند صعودی زمانی که بسیاری فکرش را نمی کنند آغاز می شود و آن زمانی است که اکثر فروشندگان هیجانی و کوتاه مدت از بازار خارج می شوند . اگرچه برخی معتقدند در روزهای اخیر نشانه هایی از کاهش شدید ورود پول به بازار هم مشاهده شده و در کنار آن کشیده شدن ترمز رشد در بازارهای ارز و مسکن هم بر بورس اثر منفی گذاشته است. با این حال تاکنون بازار سرمایه نشانه ای از ورود به دوره ریزش پایدار و مداوم نشان نداده است و آن چه ملاحظه می شود فعلا در قالب اصلاح طبیعی بازار قابل تفسیر است. وقتی رفتارهای هیجانی کم شود، بازار برای بازگشت به رشد نیاز به بهانه دارد. باید دید آن بهانه کی ایجاد می شود؟!