علیرضا صدقی انشقاق در جبهه اصولگرایی؟

موضع‌گیری هفته گذشته پرویز فتاح و واکنش‌های ناشی از آن طی روزهای گذشته که از قضا بخش قابل توجهی از آن‌ها توسط چهره‌ها و شخصیت‌های اصولگرا مطرح شد، پیامدهای قابل تاملی در پی داشت. نخستین رهاورد گفت‌وگوی تلویزیونی فتاح، تحقق نسبی بخشی از گمانه‌زنی‌ها در دو سال گذشته پیرامون احتمال کاندیداتوری رئیس سابق کمیته امداد امام خمینی(ره) در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود.
البته از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت که فتاح و تیم تبلیغاتی او آرایشی انتخاباتی گرفته و زمینه را برای حضور وی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی 1400 مهیا کنند. از جمله دل‌مشغولی‌های ناظران رسانه‌ای و سیاسی، نحوه ورود فتاح به این عرصه و روند تبلیغاتی مورد علاقه او بود. گفت‌وگوی تلویزیونی هفته گذشته وی به روشن‌سازی بخشی از این ابهان نیز پاسخ روشنی داد. وزیر نیروی دولت محمود احمدی‌نژاد، در همان مسیری قدم گذاشت که سلف او نیز به آن راه رفته بود.
ارائه تصویری فسادستیز، متهم کردن شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی از چپ و راست، بی‌اصالت خواندن تمام روندهای تصمیم‌گیری موجود و تکیه بر شعارهای پوپولیستی و عوام‌گرایانه، عناصر اصلی نقطه عزیمت حرکت انتخاباتی فتاح محسوب می‌شدند. همان مسیری که 15 سال پیش محمود احمدی‌نژاد در آن گام گذاشت و به توفیقی قابل توجه دست یافت. اما حالا باید بررسی کرد که آیا این شیوه کماکان پاسخگوی مطالبات جامعه‌ای هست که از پسِ آن سال‌ها، رویدادهایی نظیر اتفاقات سال 88، دی ماه 96 و آبان ماه 98 را پشت سر گذاشته و مدت‌ها است که درگیر و دغدغه‌مند بدیهی‌ترین حقوق اقتصادی خود است؟ آیا سطح اعتماد و اطمینان مردم به حاکمیت به اندازه‌ای هست تا بار دیگر رقبای انتخاباتی هجوم و حمله به همه ارکان جدید و قدیم مدیریتی کشور را نشانه رفته و از دل آن به سلامت به ساحل برسند؟ اساسا آیا شیوه‌های تجربه‌شده‌ای که پیامدهایی ناخوشایند در پی داشته‌اند، امکان بازیابی دارند؟
ضمن این‌که پاسخ به تمام پرسش‌های مطرح شده از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، اما به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دغدغه فتاح را باید در جایی دیگر جستجو کرد. شاید مهم‌ترین مسئله فتاح در این انتخابات صف‌آرایی بخشی از بدنه جریان اصولگرایی در مواجهه با چنین رویکردی باشد. موضوع اصلی این است که جریان اصولگرایی پس از زخم‌های بی‌شماری که از احمدی‌نژاد و نزدیکان او متحمل شده و بخش قابل توجهی از آن‌ها هنوز التیام پیدا نکرده، آیا حاضر می‌شود بر همان سیاق و روش قدیم عمل کرده و رفتارهای تهاجمی و اتهام‌زنی‌های فتاح را تاب آورد؟


تبار جریان اصولگرایی نشان می‌دهد که این جریان به واسطه حضور دائمی در عرصه قدرت، به ویژه در نهادهای انتصابی و عدم پاسخگویی نسبت به عملکردها، نزد مردم و افکارعمومی، تاب‌آوری بالایی در منازعات سیاسی از خود بروز نداده است. این منازعات اگر در برخورد، تعارض و تزاحم با اصلاح‌طلبان باشد، به دلیل بهره‌مندی حداکثری از منابع، سطح تاب‌آوری این جریان را بالا می‌برد؛ اما اگر جریان اصولگرایی گرفتار منازعه‌ای درون‌گفتمانی ـ نظیر آن‌چه میان احمدی‌نژاد و دیگر اصولگرایان رخ داد ـ شود، امکان بازیابی و بازسازی خود را از دست می‌دهد.
به دیگر بیان، رویکردی که فتاح در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری 1400 انتخاب کرده است، اصولگرایان را در لبه پرتگاه سیاسی قرار داده است. به نظر می‌رسد تئوریسین‌های اصولگرایی نمی‌دانند چه تکلیفی با او و با حامیان خود دارند. لذا باید منتظر ماند و دید که اصولگرایان آیا اصولگرایان از وجوه پوپولیستی و عوام‌گرایانه و رای احتمالی فتاح می‌گذرند و رقیبی به صحنه انتخابات می‌فرستند یا مزاج تند او را تاب می‌آورند و تجربه‌ای از جنس احمدی‌نژاد را دوباره از سر می‌گذرانند. آن‌ها میان «انشقاق» و «قلب ماهیت» گرفتار آمده‌اند. شاید انتخابات ریاست جمهوری 1400 را باید یک رقابت درون‌جناحی تحلیلی کرد و در انتظار منازعات سخت آتی بود.
سایر اخبار این روزنامه
استفتاء جدید رهبر انقلاب درباره «رانت اطلاعاتی در بورس» استفاده از اطلاعات اقتصادی که موجب تضییع حقوق دیگران شود جایز نیست علیرضا صدقی انشقاق در جبهه اصولگرایی؟ دست رد شورای امنیت بر سینه آمریکا؛ گام بعدی چیست؟ جدل دیپلمات‌ها بر سر «ماشه» با وجود ویروس کووید 19 چه آینده‌ای در انتظار موسیقی کشور است؟ اشک موسیقی با ساز کرونا راهکارهای عبور از بحران ارزی کشور چیست؟ حل بحران ارز در گرو کنترل عرضه و تقاضا «ابتکار» حواشی پیرامون وعده گشایش اقتصادی دولت را بررسی کرد بوی ناخوش گشایش نفتی یک نماینده مجلس از نامه روسای قوای قضائیه و مقننه به رهبری در انتقاد از شیوه فروش نفت در بورس خبر داد وزیر امور خارجه: آمریکا می‌داند نمی‌تواند از «اسنپ‌بک» استفاده کند درصورت مقاومت در پس دادن املاک اسامی اعلام می‌شود خط و نشان شورا برای متصرفان املاک «بهشت» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال مطالبه جدی مردم از مجلس یازدهم است پیشنهاد سرلشکر باقری برای امارات دمشق در واکنش به توافق امارات و اسرائیل صلح با اسرائیل وضع هیچ کشوری را بهتر نمی‫کند