آغاز متفاوت‌ترین عزاداری‌ حسینی قرن

اين گفته‌ها در روزهايي بيان مي‌شود که بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان وضعيت همه استان‌هاي کشور، قرمز و درحال هشدار است. اما به‌غير از ستاد ملي مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بسياري از سازمان‌ها همچون شهرداري و ارگان‌هاي دولتي بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در اين دهه تاکيد دارند، شيوه‌نامه‌هايي که به باور کارشناسان اگر در مدت اين 10 شب از سوي عزاداران رعايت نشود، مي‌تواند موج سوم را قبل از فرا رسيدن پاييز، به کشور تحميل نمايد. مهمترين نکته در کنترل شيوع کرونا در ايام محرم، التزام به استفاده از ماسک، حفظ فاصله فيزيکي است و کوتاه کردن زمان مراسم‌هاي عزاداري حتي در محيط‌هاي باز است. مثلا محسن فرهادي معاون فني مرکز سلامت محيط وزارت بهداشت با بيان اينکه ما هيچ‌دسته عزاداري متحرکي را نخواهيم داشت، گفت: عزاداري‌ها فقط در محيط‌هاي باز برگزار شده و توزيع هر نوع نذورات و نوشيدني در مراسم‌ها ممنوع است. سردارحسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه هيچ‌چيزي را به امنيت و آرامش شهروندان ترجيح نمي‌دهيم، گفت: پليس خود را سرباز مکتب اباعبدا... الحسين(ع) مي‌داند و در کنار مردم است تا مراسم‌هاي عزاداري با نظم و امنيت و رعايت دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا برگزار شود. روز گذشته نيز شهرداري تهران دستورالعمل برنامه‌هاي شهرداري به‌منظور برگزاري هرچه بهتر آيين‌ها و مراسم دهه اول محرم امسال را منطبق با پروتکل‌هاي ستاد ملي کرونا را ابلاغ کرد که مهمترين جنبه اين دستورالعمل هفت بندي، شناسايي عرصه‌ها و مکان‌هاي عمومي روباز و غيرمسقف مناسب و بدون مزاحمت براي اهالي و شهروندان با اولويت فضاهاي بيروني فرهنگسراها و بوستان‌ها و… ÇÓÊ¡ ÔåÑÏÇÑí ÞÕÏ ÏÇÑÏ ÈÑÑÓí æ ÔäÇÓÇíí ÝÖÇåÇí ÑæÈÇÒ æ ÛíÑãÓÞÝ ãÊÚáÞ æ ÏÑ ÇÎÊíÇÑ ÓÇÒãÇä æÑÒÔ æ ãÚÑÝí Âä ÈÑÇí ÇÓÊÝÇÏå ÓææÇÑÇä ÏÑ Çíä ÇíÇã ÑÇ ÂÛÇÒ äãÇíÏ.
استفاده هيأت‌هاي حسيني از فضاي مدارس
همچنين آموزش و پرورش شهر تهران با صدور بخشنامه‌اي درخصوص نحوه همکاري مدارس با هيات‌هاي محلي خبر داد. اين بخشنامه با تاکيد بر اينکه استفاده از فضاي مدرسه صرفا محدود به حياط و سرويس بهداشتي و در بازه زماني 30 مرداد تا 10 شهريور است، با توجه به ايام بازگشايي مدارس در 15 شهريورماه، بايد بلافاصله تجهيزات مستقر در مدرسه بعد از اتمام مراسم، تخليه، نظافت، رفع معايب احتمالي، ضدعفوني و تحويل مديريت مدرسه شود. همچنين زمان استفاده از فضاي مدرسه در ايام اشاره شده از ساعت 14 تا 23 در روزهاي اول تا هشتم محرم و از 7 صبح تا 24 در روزهاي نهم و دهم محرم مشخص شده است.
آمادگي هيات‌هاي مذهبي براي برگزاري محرم


در اين روزها بسياري از هيات‌ها و حسينيه‌هاي تهران با انتشار پوستر، بنر و در فضاي مجازي مردم را به شرکت در مراسمات‌ عزاداري‌شان دعوت مي‌کنند. مدير يکي از اين حسينيه‌ها در محله منيريه تهران معتقد است که نبايد اجازه داد بساط محرم در هيچ‌ شرايطي تعطيل شود و اين کار فقط دشمنان را شاد مي‌کند:«اين بساط دست کسي نيست، خدا خواسته که اين بساط برپا شود، بنابراين ما هم برگزار مي‌کنيم. برگزارنکردن اين مراسم عواقب بدي دارد، مردم گرفتارند و در اين مجالس زمينه کمک به آنها فراهم مي‌شود.» صبوري اما مي‌گويد بايد شرايط براي تجمع افراد در اين مراسم فراهم شود، چراکه اگر کسي مبتلا شود، حق‌الناس است:«وظيفه ما اين است که بدون حرف و حديث، حسيني‌بودن خودمان را ثابت کنيم و تدابير شديد بهداشتي را لحاظ کنيم، به همين دليل هم دستگاه‌هاي ضدعفوني خريده‌ايم و پنج، شش‌هزار ماسک تهيه کرده‌ايم تا بين عزاداران توزيع کنيم.» آنها تجربه برگزاري مراسم شب‌هاي قدر در ماه رمضان را هم داشته‌اند و به گفته صبوري، بعد از مراسم آمار ابتلا نداشته‌اند، چراکه‌صد و پنجاه شهيد را تقديم به ملت کرده‌اند.
عزاداران بايد بدانند...
اين در شرايطي است که شوراي هيات‌هاي مذهبي روز شنبه (11 مرداد) در بيانيه‌اي برگزاري مجالس محرم و تجمعات مذهبي بدون موافقت ستاد کرونا را در سراسر کشور ممنوع کرد و عواقب آن را به‌عهده برگزارکنندگان دانست. همچنين وزارت بهداشت به عزاداران حسيني اعلام کرده که استفاده از ماسک پزشکي و ترجيحا محافظ صورت (شيلد) در تمامي مراسم‌ها ضروري است. عزاداران حتما با خود ماسک اضافه همراه داشته باشيد تا در صورت خيس و مرطوب شدن ماسک خود، آن را تعويض کنيد. مردم از حضور در مراسم و هيات‌هاي سرپوشيده خودداري کنند. در مراسم عزاداري در محيط‌هاي باز، فاصله فيزيکي خود را با ديگران (از هر طرف 2 متر) رعايت کنيد. اگر جزء گروه سني افراد مسن يا دچار بيماري‌هاي مزمن هستيد، در منزل عزاداري کنيد و در مجالس عمومي به هيچ‌‌وجه شرکت نکنيد. در صورتي‌ که دچار تب يا علائمي همچون عطسه، آبريزش و سرفه هستيد، از حضور در مجالس و هيات‌ها خودداري کنيد. حتي‌المقدور از سرويس‌هاي بهداشتي عمومي استفاده نکنيد؛ در صورت اجبار نسبت به رعايت بهداشت و شستن کامل دست‌ها و ضدعفوني کردن آنها ملزم باشيد. يک اسپري ضدعفوني کوچک به همراه داشته باشيد. حتي‌الامکان نذورات حسيني به سمت کمک‌هاي مؤمنانه و توزيع مواد غذايي درب منازل برود، اگر در جايي نذر غيرقابل تغيير بود، با نظارت کارشناس‌هاي بهداشتي پخت و توزيع صورت بگيرد و به‌صورت بيرون بر در ظرف‌هاي يک‌ بار مصرف و بسته بندي شده به‌نحوي توزيع شود که تجمع مردم را به‌دنبال نداشته باشد.
اهميت فاصله‌گذاري اجتماعي در حسينيه‌ها
در اين بين يک استاد مددکار اجتماعي معتقد است که پيشکسوتان و حسينيان حقيقي، همواره عاشقان حسين(ع) را به تفکر و تعمق در فلسفه قيام قهرمان کربلا توصيه کرده‌اند که در بيان شفاف‌، از آن به‌عنوان «شعور» ياد مي‌شود يعني اگر شور حسيني توأم با شعور و آگاهي باشد قطعا مي‌تواند در سبک زندگي فردي و اجتماعي ما تاثير عميق و عملي داشته باشد و موجب ارتقاي انسانيت و اخلاق در جامعه گردد .محمد زاهدي اصل در ادامه در گفت‌وگو با «آرمان ملي» اظهار مي‌کند: همه به‌درستي آگاهيم که يکي از عوامل اصلي شيوع اين بيماري در ماه‌هاي اخير‌، تجمعات و تراکم جمعيتي بوده است، چرا که در اين مناسبت‌ها، خودمراقبتي‌ها مهمترين اصل مبارزه با شيوع بيماري کرونا است. عزاداري‌هاي چند ده‌ميليوني ايام محرم و صفر بايد رعايت فاصله اجتماعي و زدن ماسک را جدي بگيرند، هرچند که اين رعايت فاصله فيزيکي با شور حسيني بسيار مشکل و غالبا غيرممکن است. حال که تصميم به برگزاري مراسمات محرم گرفته شده، برخي از مردم شعار زيباي «هر خانه يک حسينيه» را اجرائي نمايند تا کنترل حسينيه‌ها سخت و موجب شيوع بيشتر کرونا نشود.
دنيا را حيرت‌زده کنيم
استاد مددکاري اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي همچنين بر اين باور است که در روزهايي که پاندمي کرونا مراسمات حج را تعطيل کرده، هموطنان و عاشقان حسين بن علي(ع)، محرم امسال را به حماسه‌اي تبديل کنند و با رفتارسنجيده خود را به جهانيان نشان دهند که پيروان مکتب عاشورا براي حفظ جان عزاداران حسيني تا چه اندازه از سطح شعور برخوردارند و دنيا را به حيرت‌زده کنند. مضاف بر آن با اهداي خون در دهه اول محرم‌، به‌صورت عيني‌، نهضت مظلوم کربلا را ارج نهاده و پاس بداريم و بدين وسيله پيام رسان عاشورا به جهانيان بوده و اينگونه حافظ زندگي و سلامت مردمان کشورمان باشيم چرا که اطمينان داريم فرزند فاطمه(س)، راضي نيست که به جهت عزاداري اش جان و سلامتي حتي يک انسان به خطر بيفتد که در باورهاي ديني ما‌، حفظ جان انسان‌هاي بي‌گناه از اوجب واجبات است به‌خصوص انسان‌هاي شريف و با وجداني که در کادر درماني کشور به‌صورت جان برکف در خدمت مردم‌اند و فرسودگي ناشي از پيک بعدي مبتلايان کرونا‌، آسيب‌پذيري آنها را بيشتر خواهد کرد ضمن اينکه تاکنون نيز بيش از يکصد و پنجاه شهيد را تقديم کرده‌اند.