شکاف عمیق سیاسی در تل‌آویو

منابع اسرائیلی از زخمی شدن رئیس اسبق شاباک در جریان تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه بنیامین نتانیاهو خبر دادند.
تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از روز پنج‌شنبه در شهرهای حیفا، بئر السبع و قدس آغاز شد و جمعه به سرتاسر اراضی اشغالی از شمال گرفته تا جنوب رسید. معترضان با سر دادن شعارهایی خواهان برکناری نتانیاهو شدند.
پلیس رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به معترضان اجازه ندهد در مقابل مقر نخست‌وزیر در خیابان بالفور در قدس تظاهرات کنند به این دلیل که حامیان نتانیاهو قبلا به مجوزی برای برگزاری تظاهرات دست یافته بودند. حامیان نتانیاهو اعلام کرده بودند تعدادشان ۳۰۰۰ تن است برای همین پلیس تصمیم گرفت برای ممانعت از ازدحام مخالفان را به خیابان دیگری منتقل کند اما آن‌ها مخالفت کردند و گفتند که به شکل ثابت در آنجا تظاهرات و چادرهایی برپا می‌کنند.
به گفته منابع، در جریان اعتراضات «کرمی گیلون»، رئیس اسبق شاباک و «یورای لاهف»، نماینده پارلمان زخمی شدند. رئیس اسبق شاباک گفت که آمده تا علیه نتانیاهو با تعدادی از افسران ارشد سابق ارتش و سازمان اطلاعات تظاهرات کند به این دلیل که نتانیاهو فتنه ایجاد می‌کند و مردم را علیه یکدیگر می‌شوراند و این تهدیدی به خونریزی است.


وی گفت: قبلا شاهد ترورهای سیاسی بودیم و هر فرد مسؤولی باید مانع تکرار این فاجعه‌ها شود. اگر گروه‌های اسرائیلی تا شامگاه دوشنبه به توافق نرسند احتمالا ائتلاف دولتی ازهم می‌پاشد. نتانیاهو با هم‌پیمانش بنی گانتس، وزیر جنگ دیدار و راهکارهای میانه‌ای به او پیشنهاد داد. گانتس گفت که ائتلاف دولتی روزهای خوبی را نمی‌گذراند و حزب وی نهایت تلاشش را برای حل بحران به کار می‌گیرد اما هرگز از اصول اصلی کوتاه نمی‌آید.
گانتس، نتانیاهو را به کشاندن اوضاع به سمت انتخاباتی هولناک متهم کرد.
نتانیاهو می‌خواهد اصلاحاتی در توافق ائتلافی با حزب گانتس به وجود آورد تا وضعیت خود را به دلیل محاکمه‌اش در پرونده‌های فساد بهتر کند و به قدرت و کنترل بیشتری بر دستگاه قضایی و قانون دست یابد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت وی کاهش یافته اما همچنان اکثریت را برای تشکیل دولت در اختیار دارد. اما این نگرانی‌ها وجود دارند که انتخابات به مقابله با کرونا و فروپاشی اقتصادی که به دنبال دارد، آسیب بزند.
از سوی دیگر، حزب یمینا به رهبری نفتالی بنت نیز به منتقدان نتانیاهو پیوست.
با اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند قدرت این حزب سه برابر شده اما این حزب اعلام کرد خواهان انتخابات نیست.
بنت در توییتر نوشت: من از دیدگاه یک سیاستمدار محترم که به جای پرداختن به نیازهای افراد به سیاست‌های احمقانه مشغول است، ناراحتم.
نتانیاهو برای رفع تنگنایی که در آن قرار گرفته گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل را مسؤول دانست که طرح الحاق را از بین می‌برد. حزب لیکود در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران ائتلاف آبی سفید بار دیگر برای دولت می‌جنگند درحالی که نتانیاهو با کرونا می‌جنگد.
حزب گانتس نیز در بیانیه‌ای پاسخ داد: لیکود به وعده‌هایش درباره وحدت و ثبات عمل نمی‌کند و دنبال بهانه جدیدی برای انتخابات است. کسی که به منفعت اسرائیل فکر می‌کند برای تصویب بودجه تلاش می‌کند و هرگز پول سیاست را خرج نمی‌کند تا در دوره قبل از انتخابات به قوی‌ترین تبدیل شود.