وقت مقابله با فساد فرا رسیده است


رییس جمهور با تاکید بر انجام امور مردم در ادارات از طریق فضای مجازی گفت: میدانم این کار سخت است و برخی بخشها نعوذ بالله برای برخی از امور خلاف قانون زیر بار نمیروند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم الان زمانش است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به فرارسیدن روز پزشک اظهار کرد: امسال یک تبریک جانانه تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم. همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خود پایبند بودند.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز هم به فداکاری و ایثار زمان دفاع مقدس نیاز داریم، ادامه داد: ممکن است امروز خمپاره و بمب و کاتویوشای دشمن نزدیک ما نباشد، اما وقتی این همه بیمار وجود دارد، در مجموع شرایط به یک مرز خطرناک در میدان جنگ شباهت دارد.

وی اظهار کرد: موج اول در نوع خودش سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و این که چه نوع دارو و درمانی میتواند مفید باشد یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم. موج دوم کرونا اما از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مرداد ماه را هم در بر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به طوری که این موج وسیعتر و سنگینتر بود و ویروس مهاجمتر شده بود.

روحانی تصریح کرد: اگر یک یا دو استان درگیر باشند راحتتر میتوان مدیریت کرد، اما گاهی از ۳۱ استان، بیش از ۲۰ استان درگیر بیماری هستند، آن وقت شرایط دیگر متفاوت میشود.

رییس جمهور با اشاره به برگزاری آزمونهای سراسری در روزهای اخیر، اظهار کرد: واقعاً برگزاری این آزمون و تصمیمگیری برگزاری برای ما سخت بود. اینکه برگزار بشود یا نشود و اگر بشود چگونه باشد. برخی میگفتند اصلا برگزار نشود. یک مسئولی با من تماس تلفنی داشت و میگفت فلانی! بگذارید کنار این موضوع را! این چه موضوعی است که حالا اینهمه دربارهاش بحث میکنید؟ تعبیر او این بود که بگذارید یک سال دیگر برگزار شود.

وی افزود: بله میشود گفت یک سال دیرتر انجام شود اما بیان کردن آن خیلی سخت است. عمر، آرزو، برنامهریزی و امید یک جوان و خانوادهاش در میان است.

روحانی تصریح کرد: از طرف دیگر اگر ما نمیتوانیم به خاطر ویروس یک آزمون برگزار کنیم پس چطور میگوییم مغازهها باز باشد؟ پس چطور میگوییم در این شرایط ادارهها باز باشد؟ پس چطور در شرایط این ویروس میتوانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استانها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همانهاست.

رییس جمهور گفت: البته کار مهمی است که شما یک جمعیت عظیمی را در سالنهای متعدد جمع میکنید و اینها میخواهند امتحان دهند. اگر مراقبت نشود، کاملاً نگرانی درست است و این نگرانی وقتی مرتفع میشود که مراقبت کامل صورت گیرد.

روحانی گفت: من تشکر میکنم که اگر کسی مبتلا بوده است شرایطی برایش در نظر گرفته شده که بیاید امتحان دهد و کسی که در بیمارستان بستری بوده، به او هم به شکلی دیگر اجازه آزمون دادهاند. فکر نمیکنم در کشورهای دیگر اینطور دلسوزانه چنین کارهایی انجام شود.

وی با بیان اینکه بخشهای تاریک و ناشناخته این بیماری هنوز زیاد است، اظهار کرد: برای واکسن این بیماری خیلی تلاش شده است. کشورهای مختلف کار خود را شروع کردهاند و برخی از فاز اول و برخی از فاز دوم سخن میگویند. معروف است که ۱۸۰ مرکز در دنیا مشغول ساخت واکسن هستند، البته رقمهای بالاتر از این هم وجود دارد اما هنوز با اطمینان راجع به هیچ واکسنی نمیتوان سخن گفت و هنوز به آن مرحله نرسیدهایم.

روحانی تصریح کرد: باید به شرایطی برسیم که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ما بگویند که واکسنی وجود دارد که اولاً موثر است، بیخطر است و تا مدتی ماندگاری دارد و حفظ میکند. همین چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ما تا مهار کامل این ویروس دو سال فاصله داریم.

وی یادآور شد: من مجدداً دو چیز را اینجا تاکید میکنم، یکی دولت الکترونیک و دیگری سلامت الکترونیک. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمیشوند، به بانک، اداره ثبت و دیگر ادارات نمیروند و از خانه مشکل خود را حل میکنند. اگر ادارهای کاری را بشود از فضای سایبری انجام دهد اما به طرف بگوید که باید حضوری بیایی، این باید حتماً تنبیه شود. از آن تنبیههایی که انفصال سهماهه و ششماهه بود.

روحانی یادآور شد: اگر کسی مردم را وادار میکند که بیایید. مردم را به جامعه میکشاند، وقتشان را صرف میکند و میگوید توی صف این اداره بایستید، با او برخورد شود.

وی افزود: در بخش سلامت هم همینطور است. پرونده سلامت الکترونیک هم به خوبی پیش رفته است. از آقای نمکی و آقای جهرمی تشکر میکنم و میخواهم ما هرچه سریعتر مسیر سلامت الکترونیک را به پایان برسانیم. نسخهها الکترونیکی داده شود و مردم جز در موارد ضروری نیازی نداشته باشند که در مراکز درمانی حاضر شوند.

رییس جمهور تصریح کرد: من میدانم این کار سخت است. میدانم برخی بخشها زیربار نمیروند. میدانم بخشی از ادارات ما نیاز به حضور دارند. نعوذ بالله برای برخی از امور خلاف قانون! میدانم برخی از شهرداریها نیاز به حضور دارند، اما ما باید برخورد کنیم. روحانی گفت: اگر میخواهیم با فساد برخورد کنیم، جا و زمانش همینجاست. موقعیتش همین الان است. بیاییم همه را تا جایی که امکان دارد محدود کنیم مگر مواردی که حضور ضرورت دارد و آن بحث دیگری است.

وی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در مراسم سوگواری محرم اظهار کرد: برای ما مهم است که محرم پرشوری را بگذرانیم اما بعد از عاشورا و یکیدو هفته که گذشت شاهد بالارفتن آمار و نمودارهای ابتلا در هیچ نقطهای نباشیم و پیک جدیدی شروع نشود. آنجا نقطه افتخار برای ما است.

رییس جمهور گفت: من برای ماه محرم به وزیر ارتباطات تأکید میکنم که روی افزایش پهنای باند و دسترسی به اینترنت در تمام کشور کار کند. الان همه تکایا و حسینیهها آدرسی میدهند تا در فلان شبکه سایبری مداحی و سخنرانی ما را تماشا کنید. پس باید پهنای باند ما ظرفیت لازم را داشته باشد.

روحانی گفت: من از وزیر ارتباطات میخواهم که در این مدت به هیچ مسئولی در این زمینه مرخصی داده نشود باید در تاسوعا و عاشورا سر کار باشند و مراقبت کنند چون این کار دادن مرخصی میتواند برنامهریزیهای عزاداری را مختل کند چرا که همه بر شبکههای مجازی و پخش از طریق آن حساب کردهاند و البته صداوسیما هم در این زمینه کار خودش را انجام میدهد.