چهار گام مهم برای رونق بورس


گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: امروزه در همه زمینه های اقتصادی شاهد بحران هستیم که این بحران به زیان مردم تمام می شود. گرانی و تورم در بخشهای گوناگون طلا، ارز، خودرو، مسکن، لوازم خانگی، کالاهای اساسی و... به اندازه ای وحشتناک است که به چالش جدی تبدیل شده و ناتوانی دولت در کنترل قیمتها بر این بحران دامن می زند. اما دولت که تاکنون نتوانسته به هیچ وجه با استفاده از ادبیات دستوری در کنترل این قیمت ها موفق شود، متوسل به ظرفیت های دیگری شده است. یکی از جدی ترین بخشها برای کنترل قیمتها و مهار نقدینگی، بورس است. رشد جالب توجه بورس و صعود آن به کانال دو میلیون باعث خوشحالی دولتمردان شده بود زیرا شاهد کوچ نقدینگی از دیگر بخشها به بورس بودیم. این رشد باعث توجه مردم شده بود و سرمایه های سرگردان به سوی بورس می رفت تا آنکه یک باره شاهد کاهش شاخص بودیم و به دنبال آن هیاهو و ترس گریبانگیر مردمی شد که برای بار اول به بورس آمده بودند و اکنون نگران از دست رفتن سرمایه خود بودند.

تصمیمات خلق الساعه عامل سقوط

بی شک سقوط شاخص نیازمند بررسی های کارشناسانه است و یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تصمیمات لحظهای و غیر کارشناسی خصوصا تغییر ساعت معاملات درست یک روز بعد از صعودی شدن شاخص، سبب بیاعتمادی سهامداران و ادامه روند افت بازار شد.همایون دارابی در گفتگو با مهر درباره علت ریزش شاخص بورس در دو هفته اخیر گفت: همواره شاخص کل بورس بعد از رسیدن به رقمهای با مقاومت روانی، دچار اصلاح میشد که این بار در شاخص دو میلیون واحد اصلاح و استراحت بازار رخ داد. هرچند که در ریزش دو هفته اخیر شاخص کل، میزان اصلاح قیمتها بیش از زمان پیش بینی شده بود.وی درباره علل این اتفاق گفت: یکی از اصلیترین دلایل اصلاح قیمتها، آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بود.کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علت دیگر ریزشهای اخیر در بازار سهام، اختلاف دو وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه دارا دوم بود که به بازار شوک ایجاد کرد.دارابی از دیگر دلایل تداوم اصلاح قیمتها در بازار سهام طی روزهای گذشته را مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش سطح اعتبار کارگزاریها برای اعطای اعتبار به مشتریان بزرگ خود و همچنین مصوبه دیگر این سازمان مبنی بر کاهش سهم سهام در پرتفوی صندوقهای با درآمد ثابت از ۱۰ به ۵ درصد دانست. این کاهش حجم سهام صندوقهای مذکور میبایست تا شهریور اعمال میشد که در نتیجه این صندوقها یا باید از ادامه خرید منصرف میشدند و یا اگر سهام مازاد بر ۵ درصد داشتند را عرضه میکردند. این دو اتفاق نیز فشار عرضه و اصلاح قیمتها را تشدید کرد.

ورود سازمان بورس به ماجرا

اما نباید همه چیز را رها کرد و لازم است چاره اندیشی درستی صورت بگیرد به همین دلیل شورایعالی بورس بهمنظور حمایت از بازار تصمیمات مهمی اتخاذ کرد. رئیس سازمان بورس، در خصوص عرضه ایتیاف دوم دولت گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای لازم برای عرضه این صندوق را صادر کرده است و طبق برنامهریزیها، عرضه بهموقع انجام میشود. حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه عرضه این صندوق عمومی است و از طریق درگاههای بانکی و بازار سرمایه انجام میشود، ابراز داشت: افراد با کد ملی هم میتوانند صندوق دارا دوم را که مشتمل بر سهام شرکتهای پالایشی است، خریداری کنند. البته، تعیین قیمت واحدهای این صندوق توسط هیئت دولت در حال بررسی است.قالیباف عرضه ایتیاف سوم را هم در دستور کار دانست و ادامه داد: البته درخواستی هنوز از سوی سازمان خصوصیسازی به سازمان در این زمینه ارسال نشده است، اما این موضوع در دست پیگیری است.

جلسه ای در حمایت از بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه شورایعالی بورس را در راستای حمایت از بازار عنوان کرد و گفت: در مورد سهام عدالت در شورایعالی بورس بررسیهایی انجام و قرار شد از اعتبارات کافی برای خرید سهام عدالت استفاده شود. سهام عدالت جزو سهام مهم و شرکتهای بزرگ بازار است، ضمن اینکه قرار شد معاملات سهام عدالت بهطور بلوکی توسط کارگزاریها و نهادهای مالی انجام شود، بنابراین این سهام دیگر بهصورت کد در بورس معامله نمیشود.قالیباف در خصوص شرایط منفی بازار طی چند روز اخیر اظهار کرد: وضعیت بازار همواره تابع عرضه و تقاضاست. سرمایه گذاران باید بدانند که همیشه بازار صعودی نیست، بلکه قیمتها از متغیرهای موجود و اخبار و واقعیتهای روز تأثیر میگیرد و این بازار همواره با ریسک همراه است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: تصمیمات اخیر شامل بازگشت ساعت معاملات، افزایش حدنصاب در صندوقهای با درآمد ثابت به ۱۵ درصد و افزایش حد اعتباری کارگزاریها با توجه به وضعیت روز و در جهت تقویت بخش تقاضا انجام شد. البته درحال بررسی برای افزایش و ارتقای سیستم معاملات و رفع کندی آن نیز هستیم.

اجرای سهم شناوری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای سهام شناوری را مناسب دوران رونق دانست و عنوان کرد: در شرایط فعلی، عرضهای در این راستا انجام نخواهد شد. قالیباف اصل تصریح کرد: بازار سرمایه همچنان توانایی صعود دارد ولی هرچقدر این افزایش با شیب ملایمتری صورت بگیرد، مناسبتر است. در چند هفته گذشته با وجود ریزش در بازار متغیرهای بنیادی بازار تغییری نکرده است.وی به سرمایهگذاران توصیه کرد: مازاد دارایی خود را به بازار وارد کنند. بازار سرمایه بازاری است که سرمایهگذار باید در آن حوصله داشته باشد و صبر پیشه کند و در نظر داشته باشد که بازده بازار سرمایه در بلندمدت بیشتر از بازارهای دیگر است.

بازدهی بورس در بلندمدت

از سوی دیگر عضو شورایعالی بورس گفت: در جلسه شورا تصمیمات خوبی گرفته و مقرر شد حقوقیها که سهامدار عمده هستند، بازار را مورد حمایت قرار دهند. شاهین چراغی با اشاره به جزییات جلسه شورایعالی بورس گفت: شورا بهدقت تحولات بازار سرمایه را زیر نظر دارد و همچنان از سهامداران خرد حمایت خواهد کرد.وی ادامه داد: بهعنوان کارشناسی که بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه دارد، به سهامداران توصیه میکنم که نوسانات را جزو ذات بازار بدانند؛ سهامدارانی که فکر بلندمدت دارند و در بازار میمانند، بازدهی بسیار مناسبی کسب خواهند کرد.عضو شورایعالی بورس با تأکید به اینکه با حجم نقدینگی فعلی در کشور، بهترین بازاری که میتوان آسودهخاطر و در بلندمدت به آن فکر کرد، بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: مدل قیمتگذاری دارا دوم در دولت در دست بررسی است تا با جذابیت خوبی به مردم عرضه شود.

بورس ریزش نداشت، اصلاح شد

در همین رابطه عضو شورایعالی بورس، از حمایتهای هوشمند دولت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: در جلسهای که با حضور اعضا تشکیل شد، اعضای شورایعالی اظهار داشتند که اتفاقات چند روز اخیر در راستای اصلاح شاخص بوده است.حسین سلاحورزی اضافه کرد: نظر اعضای شورایعالی بورس بهاتفاق آرا این بود که تحولات اخیر بازار سرمایه ایران بهنوعی اصلاح معمول بوده که در ذات بازار سرمایه است و نمیتوان از آن تلقی ریزش داشت.وی تصریح کرد: همه بورسهایدنیا، توأم با ریسک هستند و در واقع، ذات بورس با نوسان همراه است.بهگفته این عضو شورایعالی بورس، در این جلسه علاوه بر دیگر اعضا، نماینده دولت و بانک مرکزی هم در رابطه با اصلاح اخیر صحبت و ابراز امیدواری کردند که بازار سرمایه همچنان با رونق به مسیر خود ادامه خواهد داد.سلاحورزی به سرمایهگذاران توصیه کرد که خود را بیش از پیش به دانش بورسی تجهیز کنند و سرمایههای اصلی خود را به بورس نیاورند و در صندوقها سرمایهگذاری کنند.