«ابتکار» چالش‌های معیشتی خانوارهای کارگری و بازنشستگان را بررسی کرد طعم تلخ تورم برای کارگران

کیمیا نجفی
کارگران به عنوان سرمایه‌های انسانی در هر کشور، نقش مهمی در تحولات مختلف و همچنین به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی آن جامعه دارند، به همین دلیل فراهم کردن شرایطی مناسب برای این قشر، از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌ دولت‌ها خواهد بود. متاسفانه این روزها در کشور ما جامعه کارگری با چالش‌هایی همانند نبود امنیت شغلی، متناسب نبودن هزینه و درآمدها، حقوق و دستمزد پایین و... روبه‌رو است، هرکدام از این مسائل به‌گونه‌ای زندگی روزمره این قشر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این در حالی است که مسائل دیگری همچون رشد نرخ تورم، رکود اقتصادی، گران شدن نرخ ارز، تحریم‌ها و اکنون هم شیوع کرونا پیامدهایی را به دنبال خود داشته و باعث شده است که قدرت خرید این خانوارها روزبه‌روز کمتر شود.
مسئله تورم و شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر مشکلات بی‌شماری را برای جامعه کارگری، بازنشستگان و کارمندان به وجود آورده است، این مشکلات زمانی به بحران تبدیل شد که ویروس کرونا به میان آمد. حال با حضور این مهمان ناخوانده گذراندن زندگی برای افراد به خصوص قشر کارگر بسیار سخت‌تر از قبل شده است. به گفته فعالان کارگری کاهش قدرت خرید این قشر سبب شده تا به لحاظ معیشتی در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند بنابراین لازم است شرایطی مهیا شود تا کارگران به رفاه نسبی دست یابند. البته وعده‌هایی برای حمایت از این قشر داد می‌شود، اما عمده این وعده‌ها یا به مرحله اجرا نمی‌رسند و یا اگر هم برسند با تاخیر همراه خواهد بود. افزایش حق مسکن یکی از وعده‌هایی است که مدت‌ها پشت درهای بسته بلاتکلیف مانده بود. این افزایش از جمله موضوعاتی بود که در سال جاری با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان با گذشت ۶ماه از سال، سه روز گذشته افزایش حق مسکن برای سال ۹۹ به تصویب دولت رسید. این در حالی است که هنوز زمان اجرای آن مشخص نشده، در این میان کارگران نیز ‌نگران این هستند که دولت زمان اجرای مصوبه را از چه ماهی اعلام کند. بسیاری از فعالان کارگری رقم حق مسکن را در برابر هزینه‌های تامین یک سرپناه ناچیز دانسته و معتقدند 300 هزار تومان دردی را از جامعه کارگری دوا نخواهد کرد، آنها معتقدند اکنون که تصمیم بر این مقدار است حداقل نباید در پرداخت‌ها این دست و آن دست کرد.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «مصوبه حق مسکن کارگران در حالی در شورای عالی کار به تصویب رسید که نمایندگان کارگران انتظار دارند این مصوبه از ابتدای سال اجرایی شود. در تهران، گرانی اجاره خانه منجر به گسترش موج حاشیه‌نشینی شده است و امروزه کارگران در شهرک‌های اقماری و حاشیه‌های تهران زندگی می‌کنند. 200 هزار تومان افزایش حق مسکن عادلانه نیست؛ این افزایش 200 هزار تومانی آرمان و خواسته مطلوب ما نیست؛ ما فقط به قصد همکاری و تعامل و برای اینکه باری هرچند کوچک از دوش کارگران برداشته شود، حاضر به قبول آن شدیم وگرنه روند افزایش دستمزد 99 هرگز مطلوب ما نمایندگان کارگری نبوده است کما اینکه حاضر به امضای مصوبه دستمزد در فروردین ماه نشدیم.»


خانوارها‌ی کارگری سال‌هاست که از حق خود عقب مانده‌اند
دشواری شرایط زندگی کارگران از موضوعات واضح و غیرقابل انکار این روزها است، شرایطی ناخوشایند که بخش قابل‌توجهی از جامعه‌ با آن دست‌به‌گریبان بوده‌ و راهکار‌ها تا کنون نتوانسته مشکلی را از این قشر حل کند. آنطور که فعالان کارگری می‌گویند واقعیت این است که حقوق یک‌ماهه کارگران، تنها کفاف 10 روز از زندگی آنها را می‌دهد، روزگار این قشر به سختی می‌گذرد و درآمدها همخوانی با هزینه‌های زندگی ندارد. علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی تهران با اشاره به مشکلات معیشتی خانوارهای کارگری و عدم تناسب میان هزینه‌ها و درآمد به «ابتکار» گفت: متاسفانه سال‌هاست که خانوارهای کارگری از آن چیزی که حق‌شان بوده عقب مانده‌اند. به عبارتی دیگر بر اساس ماده 41 قانون کار که تورم و هزینه سبد خانوار را مطرح می‌کند خانوارهای کارگری هم از سبد هزینه و هم از تورم جا مانده و همین مسئله باعث شده است که هزینه‌های زندگی کارگری، بازنشستگی و کارمندی با تورم موجود هم‌خوانی نداشته باشد. در سال 98 هزینه سبد خانوار را 4 میلیون 900 هزار تومان اعلام کردند. این در حالی است که اکنون حتی نمی‌توان گفت که سبد هزینه‌ها با چه مبلغی پوشش داده می‌شود. در سال جاری علی‌رغم افزایش دستمزدها، دریافتی کارگران با تمام جزئیات و مولفه‌ها 2 میلیون 800 هزار تومان شده است، البته این مبلغ برای فردی است که 30 سال سابقه بازنشستگی داشته باشد و برای کارگران هم الزاماتی همچون داشتن فرزند شرط دریافت این مبلغ است.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به افزایش هزینه خانوارها گفت: این‌روزها قیمت مسکن سرسام‌آور بوده، قیمت کالاها صعودی شده، هزینه حمل و نقل افزایش یافته و معیشت خانوارها با مشکل بی‌شماری روبه‌رو شده است. البته سال جاری نسبت به حقوق کارگری و بازنشستگی کمی توجه شد و تمام تلاش‌ها این بود که دستمزدهای افزایش یافته زودتر به دست خانوارها برسد نه اینکه دریافت آن به برج 6 ختم شود.
تورم بالا، خبر خوش افزایش دستمزد را خنثی کرد
مسئول کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ما پس تلاش‌های بسیار بحث متناسب‌سازی را با سازمان تامین اجتماعی هماهنگ کردیم و بالاخره توانستیم در این شرایط بحرانی اقتصاد جریان متناسب‌سازی را به سرانجام برسانیم. علی‌رغم قدم‌های مثبت برای کارگران و بازنشستگان تورم در سال جاری به قدری بالا است که شیرینی نتایجی همچون افزایش دستمزد و متناسب‌سازی را برای جامعه کارگری و بازنشستگی از بین برد. همانطور که گفتم جریان متناسب‌سازی اقدام بسیار مهم و ارزنده‌ای بود اما تورم به حدی افزایش یافته که ما نتوانستیم شیرین بود این اتفاق را لمس کنیم.
کمک‌های غیرنقدی، راهی برای آسان شدن معیشت کارگران؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت‌های غیرنقدی می‌تواند کمکی به جامعه کارگری و بازنشستگان کند یا خیر گفت: راهکارها همچون کمک‌های غیرنقدی برای تامین مایحتاج زندگی بارها مطرح شده است، چنین راهکارهایی زمانی می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد که متصل به دریافتی کارگران و یا بازنشستگان نباشد. به عنوان نمونه کارت‌هایی را در نظر بگیرید که بتوان با آن مواد خوراکی تهیه کرد و مبلغ آن در ابتدای ماه از حقوق کارگر کسر شود، اگر راهکار به این شکل باشد مشکلی حل نخواهد شد و تاثیری در معیشت کارگران و بازنشستگان ندارد.
دهقان‌کیا اظهار کرد: اگر حمایت‌ها بر مبنای دستمزد دریافتی کارگران و بازنشستگان باشد دردی دوا نخواهد شد. البته باید توجه داشت که حمایت بدون توجه به حقوق کارگران راهکاری مناسب است. به عبارتی دیگر اگر ماهانه مبلغی جدای از دستمزدها برای افراد درنظر گرفته شود قطعا می‌تواند گره‌ای از مشکلات را برای افراد باز کند.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان بازرسی اعلام کرد معرفی هشت متهم پرونده ویلموتس به دادستانی رضا دهکی دولت و وظیفه خدمت «آناهیتا» روددره‌های تهران را احیا می‌کند؟ حفظ روددره‌های پایتخت در گرو مشارکت اجتماعی «ابتکار» چالش‌های معیشتی خانوارهای کارگری و بازنشستگان را بررسی کرد طعم تلخ تورم برای کارگران سرانجام نبرد کم‫سابقه دیپلماتیک در دنیا چه خواهد شد؟ هماوردی «اراده‌ها» و «روایت‌ها» در شورای امنیت علی رغم تلاش‌های آمریکایی‌ها مطرح شد مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم‌ علیه ایران موسیقی محرم بیش از آن است که می‌‌شنویم عزای پرشور با نوای شعور ترامپ با تکرار ادعای انتخاباتی‌اش ایران برای توافق منتظر نتیجه انتخابات است هنوز عده‌ای به دانشگاه اعتماد نمی‌کنند هشدار عارف نسبت به گوشه‌نشینی نخبگان پشت پرده ناآرامی در بصره و ناصریه چین بایدن را ترجیح می‌دهد یا ترامپ؟ سازمان بازرسی اعلام کرد معرفی هشت متهم پرونده ویلموتس به دادستانی