برگزاری مراسمات عاشورا، زیر سایه پروتکل‌ها

اما در کنار اين هيات‌ها که با صرف هزينه‌هاي زياد تلاش کرده‌اند آيين عاشورا را با رعايت اصول بهداشتي برگزار کنند، هيات‌ها و دسته‌هاي عزاداري هم هستند که اصلا تغيير رويه نداده و برنامه‌هاي عزاداري‌شان همچون سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شود. تجمع در فضاي بسته حسينيه‌ها يا خانه‌ها، حرکت دسته‌هاي بزرگ عزاداري که باعث تجمع و شلوغي مي‌شوند، برپايي ايستگاه صلواتي و پخش نذورات همچنان در برخي از نقاط تهران ديده مي‌شود و ناظران قضائي يا بهداشت تا به امروز نسبت به جمع‌آوري آنها اقدامي نکرده‌اند. بيشترين تخلفات هم براي هيات‌هاي کوچکي است که در خانه‌ها يا حسينيه‌ها برگزار مي‌شود.
در اين ايام سفر نرويد
براي اولين‌بار است كه مسئولان حوزه سلامت و امنيت، براي توصيه به خودداري مردم از مسافرت در تعطيلات پايان هفته، يك صدا شده‌اند. ظرف روزهاي گذشته، فرمانده نيروي انتظامي كشور، معاون كل وزارت بهداشت، فرمانده ستاد كرونا در تهران، عضو كميته علمي بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت يك‌صدا از مردم كل كشور و به‌خصوص ساكنان پايتخت خواسته‌اند يك بار هم كه شده، رعايت حق باقي هموطنان را بر تعلقات و خواسته شخصي خود ارجح بدانند و امسال، از سفر تفريحي در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني خودداري كنند. آخرين توصيه را وزير بهداشت داشت و سعيد نمكي كه ظرف اين ماه‌ها، به دفعات با قدرداني از رفتار بسياري هموطنان كه با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، احترام به حقوق انساني ساير شهروندان را ثابت كرده‌اند، اشاره كرده كه كاهش آمار بستري و فوت كرونا در بسياري شهرها مرهون همين رفتار عمومي بوده اما، در مقابل، بسياري دفعات هم هشدار داده كه اگر ناخواسته و يك‌باره، در منطقه‌اي با موج غيرقابل انتظار افزايش آمار بستري و فوت كرونا مواجه شده‌ايم، دليلي نداشته جز اينكه مردم، با رفتارهاي خودخواهانه و بي‌توجه به سلامت مردم، هرطور خواسته‌اند جولان داده‌اند آن هم در شهرها و مناطقي كه هنوز از بابت آمار ابتلا و بستري، مهر «قرمز» خورده است.
اکثر شهرها قرمز هستند


طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت و درمان، آمار رسمي جان‌باختگان کرونا در ايران از 21‌هزار نفر گذشت. سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد با جان باختن 119 نفر ديگر از سه شنبه (4 مرداد) تا چهارشنبه (5 مرداد)، تعداد جان باختگان بر اثر کرونا به 21‌هزار و 20 نفر رسيد. سيما سادات لاري همچنين اعلام کرد سه‌هزار و 831 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. به‌گفته سخنگوي وزارت بهداشت، در اين مدت دو‌هزار و 243 بيمار جديد مبتلا به کرونا شناسايي شدند و مجموع بيماران به 365‌هزار و 606 نفر رسيد. استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان‌رضوي، آذربايجان‌شرقي، کرمان، خراسان‌شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين در وضعيت قرمز قرار دارند.
چندصدايي از سوي مسئولان کشور
البته ضعف دستگاه‌هاي نظارتي در اين‌باره و بيرون آمدن صداهاي متفاوت و بعضا متناقض از سوي مسئولان کشور درخصوص برگزاري مراسم محرم هم به اين نابساماني‌ها دامن زده است؛ به‌طور نمونه، ستاد ملي کرونا اعلام کرده که برگزاري مراسم در مساجد و حسينيه‌هاي مسقف ممنوع است و حتي پايگاه اطلاع‌رساني دفتر آيت‌ا... خامنه‌اي سوم شهريور همزمان با سومين روز‌ ماه محرم اعلام کرد که «مراسم عزاداري در حسينيه امام خميني(ره) امسال به‌علت رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و ضوابط اعلامي ستاد ملي مقابله با کرونا به‌صورت عمومي برگزار نمي‌شود و مشروح برنامه‌هاي عزاداري از شبکه يک سيما پخش خواهد شد.» اما در همين روز، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري، دادستان کل کشور از رئيس‌جمهور به‌عنوان مسئول ستاد ملي مبارزه با کرونا خواسته که مشکل برگزاري مراسم محرم را در مساجد و تکايا برطرف کند؛ او در اين‌باره گفته است: « با عنايت به اينکه ممنوعيت برگزاري مراسم در مساجد و تکايا و محيط‌هاي بسته جزو مصوبات ستاد ملي کرونا نبوده و به‌صورت ناگهاني توسط معاون وزير بهداشت اعلام شده و انتقادات فراواني را به همراه داشته است، لذا مقرر فرمائيد برگزاري مراسم در مساجد و تکايا با رعايت همان دستورالعمل‌هاي بهداشتي مصوب مجاز اعلام شود.» اين اظهارنظرها از يک سو و تغيير مصوبات ستاد ملي کرونا در 2 مرتبه درخصوص ميزان ارتفاع فضاهاي مسقف از 3 متر به 6 متر باعث سردرگمي متوليان هيات‌ها و عزاداران شده و آنها نمي‌دانند که با چه چارچوبي مي‌توانند اين مراسم را برگزار کنند. البته ستاد ملي مبارزه با کرونا هنوز پاسخ دادستان کل کشور درخصوص برگزاري هيات را در مساجد و تکايا نداده است، اما اين صداهاي متفاوت که از سوي مسئولان کشور به فاصله کمي از هم به گوش مي‌رسد باعث بي‌اعتبار کردن مصوبات اين ستاد در ذهن عزاداران شده است. امروز، پنج شنبه، هفتم ‌ماه محرم است و همزمان شدن تاسوعا و عاشورا با تعطيلات پايان هفته، مراسم عزاداري در شهرهاي ايران پررنگ‌تر خواهد شد. بايد ديد که آيا هيات‌هاي بزرگ با شلوغ‌تر شدن مراسم‌، باز هم پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت خواهند کرد و مردمي که تمايل به عزاداري در شهر محل تولد خود را دارند، به دستور وزارت بهداشت عمل خواهند کرد و از سفر پرهيز مي‌کنند يا به هر طريقي که هست راهي جاده‌ها خواهند شد.