رد درخواست آمريكا در شوراي امنيت

آرمان ملي- سهيل ثابت: شايد کمتر کسي فکر مي‌کرد که آمريکا در کمتر از ده روز دوبار در شوراي امنيت در موضوعي مرتبط با ايران شکست بخورد. اما يکجانبه‌گرايي و زورگويي آمريکايي‌ها مسبب اين واقعيت شد و سه‌شنبه‌شب رئيس شوراي امنيت اعلام کرد در جايگاهي نيست که بخواهد اقدام بيشتري درخصوص درخواست آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌ها انجام دهد. مخالفت اعضاي شوراي امنيت با آمريکا و سخنان اخير رئيس اين شورا نشان مي‌دهد که آمريکاي ترامپ ديگر توانايي تصويب قطعنامه‌اي عليه ايران آن هم به‌تنهايي را ندارد. اين دومين تحقير آمريکا بود که در کمتر از ده روز حادث شد.
تحقير دوباره آمريکا
آمريکايي‌ها که پنج‌شنبه گذشته طي نامه‌اي به اعضاي شوراي امنيت و رئيس سازمان ملل در خواست خود مبني بر فعال‌سازي سازوکار بازگشت خودکار تحريم‌‌ها عليه ايران موسوم به مکانيسم ماشه را ارئه داده بودند و درصدد بازگشت تحريم‌ها به هر نحوي بودند پس از شکست اخير خود در جريان راي‌گيري پيش‌نويس قطعنامه تمديد تحريم تسليحاتي ايران سه‌شنبه‌شب شکست ديگري را تجربه کردند. ماجرا از اين قرار است که در نشست روز سه‌شنبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورميانه و مساله فلسطين برگزار شد، روسيه و چين از رئيس شوراي امنيت خواستند درباره نشست‌هاي دوجانبه‌اي که با اعضاي شوراي امنيت داشته است درباره نامه آمريکا براي فعال کردن مکانيسم ماشه اطلاع‌رساني کند. سپس ديان ديجاني، سفير اندونزي در سازمان ملل که رئيس شوراي امنيت در ماه جاري را برعهده دارد در پاسخ به اين سوال از جانب روسيه و چين اعلام کرد: «در جايگاهي نيست که بخواهد اقدام بيشتري درخصوص درخواست آمريکا مبني بر بازگرداندن تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران انجام دهد چراکه ميان 15 عضو شوراي امنيت اجماع وجود ندارد.» اظهاراتي که اصلا به مذاق نماينده آمريکا در شوراي امنيت خوش نيامد و نسبت به آن واکنش نشان داد. البته به نظر مي‌رسيد که درخواست آمريکا در شوراي امنيت رد شود چرا که پيش از اين انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه که همه اعضاي برجام هستند موضع مخالف خود را در مورد فعال کردن مکانيسم ماشه اعلام کرده بودند. حال مشخص نيست آمريکايي‌ها با استناد به کدام قانون و حمايت کدام کشور درصدد پيش بردن خواسته غيرمعقول خود هستند. آنها به جهت عدم حضور در برجام حقي در استفاده از فعال‌سازي مکانيسم ماشه ندارند و شکست سه‌شنبه‌شان نيز درس جهان به آنها بود که تا زماني که از قلدرمآبي و يکجانبه‌گرايي دست برندارند شکست‌هاي بيشتري متوجه آنها خواهد بود.
آمريکا بار ديگر منزوي شد


وزير امور خارجه کشورمان به موضع رئيس شوراي امنيت درباره تلاش آمريکا براي فعال‌سازي مکانيسم ماشه واکنش نشان داد. ايسنا نوشت، محمدجواد ظريف در صفحه توئيتر خود در اين زمينه نوشت: «قلدري قانون‌گريزانه پمپئو يک بار ديگر آمريکا را منزوي کرد. با آنکه ايالات‌متحده مانع رايزني در شوراي امنيت درباره ابلاغيه غيرقانوني‌اش در روز جمعه شد، اعضاي حاضر در نشست امروزِ اين شورا در خصوص مسائل خاورميانه تلاش آمريکا را باطل و بلااثر دانستند. وقت آن است دونالد ترامپ از گوش دادن به حرف‌هاي نوچه‌هاي زورگو دست بردارد.»
رد مقبوليت نامه آمريکا
نمايندگي کشورمان در سازمان ملل در پي شکست دوباره آمريکا در سازمان ملل با عدم حمايت حداکثري از اقدام آن به استفاده از مکانيسم بازگرداني تحريم‌ها عليه ايران، مواضع کشورمان در اين باره را بيان کرد. عليرضا ميريوسفي، معاون مطبوعاتي هيأت کشورمان در سازمان ملل بيانيه نمايندگي دائمي کشورمان در نيويورک را درباره اقدام آمريکا به اعمال تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران در صفحه توئيترش منتشر کرد. در اين بيانيه آمده است: سه‌شنبه اکثريت تاثيرگذاري از اعضاي شوراي امنيت بار ديگر مقبوليت نامه اخير آمريکا را که مدعي آغاز روندي براي اعمال تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران بود، رد کردند. اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به‌وضوح بيان کرده‌اند که آمريکا پس از خروجش از برجام (توافق هسته‌اي ايران) ديگر يکي از «مشارکت‌کنندگان در برجام» نيست و از اين رو هيچ حقي براي آغاز کردن روندي در راستاي اعمال دوباره تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران ندارد، به اين خاطر که اين حق تنها براي «کشورهاي مشارکت‌کننده در برجام» محفوظ است.
واکنش اعضاي شوراي امنيت
نمايندگي چين در سازمان ملل در پي جلسه سه‌شنبه شوراي امنيت و مطرح شدن موضوع درخواست آمريکا براي فعال شدن مکانيسم بازگرداني تحريم‌ها عليه ايران، در صفحه توئيترش نوشت: اکثريت تاثيرگذاري از اعضاي شوراي امنيت تصريح کردند که درخواست آمريکا براي فعال کردن مکانيسم بازگرداني تحريم‌ها غيرقانوني، نامعتبر و بي‌تاثير است. نماينده ايالات‌متحده در سازمان ملل در واکنش به سخنان رئيس شوراي امنيت در خصوص عدم پيشبرد درخواست آمريکا در قبال ايران، نسبت‌به مواضع ديگر اعضاي شوراي امنيت ابراز تاسف کرد. کلي کرافت، نماينده آمريکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه در پي سخنان ديان ديجاني، نماينده اندونزي در سازمان ملل که رئيس شوراي امنيت در ماه اوت محسوب مي‌شود، مدعي شد: بگذاريد در اين خصوص کاملا شفاف باشم. دولت ترامپ از ايستادن در جايگاهي که هم‌نشينان محدودي داشته هراسي ندارد. من تنها از اين متاسفم که ديگر اعضاي شوراي امنيت راه خود را گم کرده‌اند و حال مي‌بينند که همنشين تروريست‌ها شده‌اند. ميخائيل اوليانوف نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين درباره اقدام آمريکا به فعال کردن مکانيسم بازگرداني تحريم‌ها عليه ايران در صفحه توئيترش نوشت: هيچ اتفاق نظري در شوراي امنيت سازمان ملل بر سر تلاش آمريکا براي فعال کردن مکانيسم بازگرداني تحريم‌ها (اسنپ بک) وجود ندارد. اکثريت اعضاي شورا، آمريکا را از مشارکت‌کنندگان برجام نمي‌دانند که بتواند روند مربوطه را آغاز کند. بنابراين رئيس شورا در موقعيتي نيست که بتواند اقدام بيشتري انجام دهد. انا گيوگن، معاون نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز درخصوص درخواست آمريکا مبني بر کليد خوردن مکانيسم ماشه عليه ايران با اشاره به اينکه 13 عضو از 15 عضو شوراي امنيت با بازگشت تحريم‌ها عليه ايران موافق نبوده‌اند، گفت: ما باور داريم که در زمينه اين درخواست نمي‌توان اقداماتي بيشتر را اتخاذ کرد. کلي کرافت نماينده آمريکا نيز در سخناني گستاخانه مدعي شد: بگذاريد در اين خصوص کاملا شفاف باشم. دولت ترامپ از ايستادن در جايگاهي که هم‌نشينان محدودي داشته هراسي ندارد. من تنها از اين متاسفم که ديگر اعضاي شوراي امنيت راه خود را گم کرده‌اند و حال مي‌بينند که همنشين تروريست‌ها شده‌اند.
استفاده ابزاري از شوراي امنيت، ممنوع
سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام رئيس شوراي امنيت سازمان ملل در رد درخواست آمريکا مبني بر بازگرداندن تحريم‌هاي سازمان ملل متحد عليه ايران، اظهار داشت: سه‌شنبه‌شب آمريکا بار ديگر شکست تاريخي ديگري را در نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحمل شد. سعيد خطيب‌زاده گفت: شايد براي اولين بار در تاريخ شوراي امنيت باشد که در کمتر از ده روز يکي از اعضاي دائم اين شورا با يک «نه بزرگ» روبه‌رو شده است.