415 زن وارد شوراهای شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان شدند دمکراسی زنانه در سیستان و بلوچستان

همدلی | آساره کیانی : حضور زنان در شوراهای شهرو روستاها در29 اردیبهشت سال جاری رکوردی بی‌سابقه را رقم زد؛ رکوردی که تنها مختص به کاندیداهای زن نمی‌شد؛ حضور گسترده زنان به خصوص در مناطقی که در آن‌ها از محدودیت‌های بیشتری برخوردارند، رکوردی تازه بود که نشان‌دهنده رشد آگاهی این قشر به حقوق از دست‌رفته‌ یا فراموش‌شده‌شان بود.
این اتفاق از شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک و دورافتاده در بلوچستان رخ داد تا برای بار اول، 30 درصد لیست امید(لیست راه‌یافته به شورای شهر) را زنان تشکیل دهند و 6 زن به شورای شهر تهران، ری و تجریش راه پیدا کنند.
از طرفی 415 زن وارد شوراهای شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان شدند و به گفته کارشناسان مسائل شهری و غیرشهری، این بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم این استان تحسین برانگیز بوده.
راهیابی این تعداد بالای زن به پنجمین دوره شوراها با توجه به محدودیت‌های فراوانی که برای زنان در این مناطق وجود دارد، گویای افزایش قابل توجه حضور زنان در این شوراها است.


علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان،
می گوید که « در دوره قبل شوراهای شهر و روستا 185 زن به این شوراها راه یافته بودند؛ بالاترین میزان بانوان راه یافته به شوراهای اسلامی سیستان و بلوچستان به خاش با 131 نفر اختصاص دارد.»
رویای زنان روستایی بلوچ
زیور جدگال، منتخب مردم روستای پُلان برای فعالیت در شورا، یکی از سه نفر عضوی است که توانسته در کنار دو نفر آقا، نمایندگی مردان و البته زنان روستای خودرا برعهده بگیرد. او متولد 1358 و مدیر دبیرستان و هنرستان پلان و در واقع کارمند آموزش و پرورش است، دو فرزند دارد و همسرش هم مثل او در آموزش و پرورش خدمت می‌کند.
پلان یکی از بخش‌های شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان است و مثل سایر مناطق این استان مرزی، با محدودیت‌های فراوانی برای حضور زنان در اجتماع مواجه بوده است.
خانم جدگال با توضیح این‌که 6 نفر نامزد شورای پلان شده بودند و از این 6 نفر سه نفر به شورا راه پیدا کردند، توضیح می‌دهد که او تنها نامزد زن بود و در این راه با مشکلات بسیاری مواجه بوده؛ مخالفت‌هایی که از سوی دوست و آشنا و فامیل می‌شد مبنی بر این‌که او یک زن است و رای نمی‌آورد و نباید کاندیدا شود.
علی‌رغم همه فشارها او استقامت می‌کند و می‌گوید که شرکت می کند و به همه آن‌ها که سنگ‌اندازی می کنند، نشان می‌‌دهد که می‌تواند یا نمی‌تواند.
در آن منطقه، صندوق‌های رای خانم‌ها و آقایان از هم جدا هستند و خانم جدگال می‌گوید که رای او در صندوق خانم‌ها بسیار بالا بوده و این نشان‌دهنده تمایل خانم‌های روستا برای حضور یک زن در پستی است که بتواند گرهی از مشکلات آن‌ها را باز کند.
زیور جدگال اما برای مردم منطقه و برای خانم‌ها برنامه‌های خاصی دارد؛ او از مشکل آب منطقه سخن می گوید و محدودیت‌هایی که برای بانوان وجود دارد و برنامه‌هایی نظیر احداث پارک بانوان را بیان می‌کند؛ اماکنی که زنان با تمام محدودیت‌هایشان بتوانند در آن‌جا راحت باشند.
ایجاد دفتر ارتباط مردمی مختص بانوان روستا یکی دیگر از برنامه‌هایی است که خانم جدگال به آن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که زنان بارها گفته‌اند که اگر منتخبشان یک خانم باشد راحت‌تر با او ارتباط برقرار می‌کنند.
در بلوچستان زنان با محدودیت‌های بسیاری مواجه‌اند و بدون شک اگر تمامی منتخبانشان مرد باشند، هیچ‌زمانی با آن مردها وارد گفت‌وگو یا برقراری ارتباط به منظور انتقال خواسته‌ها، نیازها و محدودیت‌هایشان نخواهند
شد.
لازم به ذکر است که این سه نفر منتخب شورا، از لیست امید و اصلاح‌طلب بوده‌اند.
مردمی که در سخت‌ترین شرایط هم خواهان اصلاح هستند
استاندار سیستان و بلوچستان درباره دولت یازدهم به آنا، می‌گوید: «این حضور تداعی‌بخش حضور مردم در سال‌های ابتدای انقلاب بود و مایه افتخار که پس از گذشت حدود 40 سال از عمر پربرکت انقلاب چنین مشارکتی در انتخابات را شاهدیم که نشان دهنده آزادی در انتخابات ایران است.» هاشمی با بیان این‌که 875 هزار و 398 نفر معادل 73.2 درصد از مجموع شرکت کنندگان در انتخابات استان به آقای روحانی و 313 هزار و 985 نفر معادل 26.19 درصد از مردم استان نیز به آقای رئیسی رای دادند، توضیح می‌دهد که «مردم سیستان و بلوچستان در سخت‌ترین شرایط اعتراضی ندارند و این امر ما را در خدمت‌رسانی مصمم‌تر می‌کند، چرا که خود را مدیون این مردم می‌دانیم و تصمیم دارم تا زمانی که مجبور به ترک سیستان و بلوچستان نشوم، در این استان خدمت کنم.»
هاشمی می‌گوید «مردم استان ما از دیگر استان‌های مرزی کشور در زمینه مشارکت در انتخابات پیشتاز هستند و در پاسخ به این مشارکت گسترده می‌طلبد با تمام توان به این مردم خدمت کنیم.»
حرکت زنانه برای تقویت تدبیر و امید
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان «ورود 415 زن به شوراهای شهر استان سیستان بیانگر تقویت نگاه به زنان در دولت تدبیر و امید است.»
هاشمی در مقایسه با انتخابات قبلی توضیح می‌دهد که «185 نفر از بانوان استان موفق به عضویت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شدند که با توجه ویژه دولت به تقویت سطح حضور این قشر در اجتماع بدور از تعصبات و تبعیض بعد از گذشت چهار سال شاهد افزایش چشمگیر این آمار هستیم.»
او می گوید که « بالاترین میزان بانوان راه یافته به شوراهای اسلامی سیستان و بلوچستان به خاش با 131 نفر اختصاص دارد.»
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که سندهای لازم جهت مقابله با بحران ریزگردها در منطقه سیستان تهیه شده، ادامه داد: تاکنون 3 سند مطالعاتی «مدیریت بر منابع آب، احیای بخشی از تالاب هامون و مهار کانون‌های طوفان شن» تهیه شده و در حال آماده‌سازی برش اجرایی این سندها هستیم.
استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: درد مردم، درد مشترک ماست و اگر درخواست یا نامه‌ای از جانب نمایندگان در راستای حل مشکلات مردم به ما برسد بی‌شک آن را در حد توان تا رسیدن به نتیجه پیگیری
می‌کنیم.