روحانی در نشست خبری:

روحانی در نشست خبری:
هیچ جناح و تفکری قابل حصر نیست
همدلی|عصر روز گذشته اولین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم پس از انتخابات 29 اردیبهشت با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. حسن روحانی در این نشست تاکید کرد: بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت بزرگ ایران صحبت کنم ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را در ۲۹ اردیبهشت به نمایش گذاشت. ۴۲ میلیون جمعیت که اگر همه آنهایی که در صف بودند رای‌شان اخذ می‌شد، انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای می‌رسید. او با تاکید بر اینکه هیچ جناح و تفکری قابل حصر نیست، تصریح کرد: این حضور در تاریخ ایران بی‌نظیر بود مردم با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروه و جناح و تفکر و ایده‌ای قابل حصر نیست. همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.
مردم در این انتخابات به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی «نه» گفتند


روحانی ادامه داد: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند، اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دوونیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریب‌کاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه‌اش به سال ۱۹۹۰ می‌رسد علیه دین مردم است.
مردم ما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد فروملی و جناحی تبدیل شود
روحانی تاکید کرد: مردم به نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، به رسانه‌ها علاقه‌مند هستند. به قوای دیگر هم علاقه‌مندند، اما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد فروملی و جناحی تبدیل شود، ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم یک گروه اندک که نهادی متعلق به کل مردم است آنها را مصادره کنند، ولایت فقیه متعلق به کل مردم است متعلق به جای خاصی نیست، سپاه متعلق به کل مردم است. مردم ما به کسانی که می‌خواستند مقام رهبری را مصادره کنند نه گفتند، به کسانی که می‌خواستند سپاه را مال خود کنند نه گفتند، سپاه و بسیج تعلق به کل ملت ایران دارد، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدتشان یکسان بود همه اقوام مذاهب و روستایی و شهری مثل هم رای دادند.
چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر می‌شود
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه تنها ملت‌های سوریه و عراق باعث شدند تروریست‌ها در دمشق و بغداد مستقر نشوند، ادامه داد: چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر خواهد شد؟ ایرانی‌ها و روسیه‌ای‌ها در کنار سوری‌ها و عراقی‌ها با تروریسم جنگیدند. چه کسانی به تروریست‌ها پول داده و می‌دهند؟ کسانی که به تروریست‌ها پول داده‌اند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریست‌ها را کنند. دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا مخالف تروریست‌ها هستند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در دولت و مجلس لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد قبول همه آنها حتی مسیحی‌ها است و با اتهام زنی مشکلی حل نمی‌شود.
فقر مطلق را در پایان این دولت از بین می‌بریم
روحانی با بیان اینکه نسبت به افرادی که در فشار اقتصادی هستند مستمری را سه برابر خواهیم کرد، ادامه داد: هدف ما این است که فقر مطلق را در پایان این دولت از بین ببریم و بر این مبنا تلاش خواهیم کرد. هرچه گفتیم برمبنای برنامه‌ریزی بوده است. خودم را متعهد به تمام برنامه‌ها می‌دانم و برای اجرای آن تلاش خواهم کرد. در این راستا از رقبای خود در انتخابات هم کمک می‌خواهم. از تمام احزاب و جریان‌های مختلف و مخالف من کمک می‌خواهم. ما برای کشورمان می‌خواهیم کار کنیم. حالا اگر کسی این دولت را هم قبول ندارد به‌خاطر ملت بیاید و کمک کند. حتما آنچه وعده دادم با تمام وجودم تلاش خواهم کرد که آنها را به سرانجام برسانم.
او در پاسخ به این سوال که در این چند روز موضوعاتی از طریق کابینه ترامپ علیه ایران در خصوص آزمایش‌های بالستیک ایران در سوریه و یمن، مطرح شده است واکنش شما چیست؟ آیا امکان ایجاد گفت‌وگو میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: ایران و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کردند، آمریکاییان همواره شکست خوردند. از طبس گرفته تا جنگ ۸ ساله، دخالت در امور تا فشار بر ملت از طریق تحریم. اما شاید بتوان گفت یک جا موفق شدند، آن هم جایی که سر فرود آوردند و حضور پیدا کردند پای میز مذاکره .پای میز مذاکره با احترام با نمایندگان ملت ایران حرف زدند و نتیجه برد- برد بود.
اضافه درآمد‌های برجام را تقسیم می‌کنیم
او خاطرنشان کرد: قبلا هم گفتم اضافه درآمد‌های برجام را تقسیم می‌کنیم. در برنامه‌های حمایتی و توسعه برای داشتن توسعه بانک و سرمایه‌گذاری باید در کنار هم قرار بگیرند. ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بیان اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در برنامه‌های حمایتی نیز تلاش داریم فقر مطلق را از بین ببریم و آن بخش از حقوق‌بگیران و مستمری بگیران دریافتی‌شان بالاتر از تورم باشد.
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طیفی از تبلیغ‌کنندگان شما را جوانان اعم از دختر و پسر تشکیل می‌دهند و این‌ها درحالی طرفدار شما هستند که بیشترین مسائل و مشکلات اعم از بیکاری، ازدواج و اشتغال را دارند، چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی جوانان دارید، گفت: مسئله جوانان بسیار مهم است و شور انتخابات را جوانان ما اعم از دختر و پسر آفریدند که البته همه سهیم هستند و آن پیرزن و پیرمرد قد خمیده و آنانی که در زیر باران قرار گرفتند نیز در این شور سهیم بودند و مردم بزرگی دارای آرمان‌های بلند هستند که امیدواریم پیرو این جوانان و مردم باشیم.
قبل از ۱۰۰ روز برخی وعده‌های خود را آغاز می‌کنیم
او با اشاره به برنامه برای جوانان گفت: در برنامه ۱۰۰روزه در این رابطه قول دادم و در زمینه کارورزی حتما این اقدام را انجام می‌دهم و چندین طرح دادیم که ممکن است تا قبل از ۱۰۰روز تا طی آن مدت این طرح‌ها را آغاز کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به سفرهای استانی گفت: در هر استانی که در این اواخر سفر کردیم، طرح‌هایی مطرح شد که در آنها استانداران میزان اشتغال را گزارش دادند و امیدواریم به هدف برنامه خود که ایجاد ۹۵۵هزار شغل است دست یابیم و تلاش می‌کنیم به پاس ملت و جوانان عمل کنیم.
در عربستان مردم تاکنون صندوق رای را هم ندیده‌اند
او در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر فروش چند 10میلیارد دلاری سلاح از سوی آمریکا به عربستان، ایران نیز بنیه دفاعی خود را افزایش خواهد داد و تسلیحات خریداری خواهد کرد، گفت: عربستان سعودی قبلا هم ۱۰۰میلیارد دلار در دوران دفاع مقدس به صدام داده بود و نتیجه آن دوران را عربستان دید. الان هم مشکلی ندارد و پولی از جیب ملت عربستان به جیب آمریکا می‌ریزد. عربستان فکر می‌کند که شاید سلاح بخرد، اما ما اگر نیازی به سلاح داشته باشیم آن را می‌سازیم، چرا که قدرت ساخت آن را داریم و مشکلی برای ما در این جهت نیست. به نظرم عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و مجبور است از مستشاران‌ آنها بهره گیرد.
رئیس‌جمهور خطاب به حاکمان برخی از کشورهای منطقه گفت: مردم عربستان دوست ما هستند و همیشه آنها را دوست داشته و داریم. امیدواریم دولت عربستان راه صحیح را انتخاب کند. راه قدرت سلاح نیست، آن هم خرید از دیگران. حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست. اساس قدرت، قدرت ملی است و این قدرت با انتخابات و با حضور مردم در پای صندوق درست می‌شود. ترامپ زمانی به منطقه‌ آمد که حضور ۴۵ میلیونی مردم را در پای صندوق را دید و به کشوری رفت که معنای انتخابات برای آنها مفهوم نیست و تاکنون صندوق رای را ندیده‌اند. امیدوارم روزی حاکمان این کشور اجازه دهند حاکمانشان مورثی نباشند و توسط مردم انتخاب شوند.
موشک ما برای صلح است
روحانی در پاسخ به این پرسش که وزیرخارجه آمریکا شما را خطاب قرار داده و گفته امیدوار است در دولت آتی برنامه موشکی جمع‌آوری شود و حمایت از گرو‌ه‌های ترویستی پایان داده شود، گفت: قرار ما نیست که دنبال رویاهای آنها باشیم. مردم ایران برای دفاع خودشان و برای تسلیحات خودشان نه از کسی خواهند ترسید و نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت تصمیم گرفته همیشه قدرتمند باشد. سلاح ما برای صلح است. موشک ما برای صلح است.
شرایط سنی کابینه باید تغییر پیدا کند
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که شما در دوره اول اذعان داشتید خیلی‌ها اجازه ندادند به وعده‌های خود عمل کنید، در دور دوم قول دادید مردم به آزادی‌های بیشتری دست پیدا کنند در حالی که مخالفان هنوز وجود دارند. راهکار شما چیست؟ گفت: مخالفان که باید باشند، در جامعه ما افکار واحد نیست، ما در زمینه مسائل اجتماعی نظرات متفاوتی داریم. کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد که یکسری مسائل را بر اساس قانون اساسی، فرهنگ و دین قبول داریم. انتخابات برای همین است، رای به من این نیست که همه یک نظر دارند خیر. بحث من ۲۴ میلیونی نیست که به من رای دادند آن ۴ میلیونی که در صف ماندند نیز نیست، بلکه می‌گویم اکثریت راهی را انتخاب کرده‌اند که ادامه دهند. همه مردم ایران را پذیرفته‌اند.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ابزار امیدواری کردید که دولت دوازدهم کار آمد باشد، آیا کابینه را تغییر خواهید داد، گفت: ما نیاز به نیروی جوان داریم برای اداره کشور در دولت یازدهم در شرایطی مانند تحریم، خزانه خالی، رشد اقتصادی منفی و انبارهای خالی وجود داشت. برای اداره کشور نیاز به تجربه داشتیم من از وزرا خواهش کردم که باشند آن‌ها می‌گفتند که شرایط را ندارند اما ما اصرار کردیم که کشور به شما نیاز دارد. بله شرایط سنی باید تغییر پیدا کند به سازمان استخدامی کشور دستور دادم که از جوانان نخبه به عنوان مشاوران وزرا استخدام کنند. من دیروز در هیات دولت هم دو توصیه کردم به وزرا که یکی بکار گرفتن جوانان و بانوان بود . امیدورام بتوانیم پر شتاب گام برداریم.
از نظرات بقیه کاندیداها استفاده می‌کنیم
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی سطح مطالبات از دولت دوازدهم را بالا می‌برند یا خواهان اجرایی شدن وعده‌های دیگر کاندیداها هستند گفت: اولویت با وعده‌ای است که من دادم و برنامه‌ای که من در اختیار مردم قرار دادم اما این به معنای آن نیست که ما از نظرات کاندیداهای دیگر استفاده نکنیم. حتما در میان حرف‌های آنها حرف‌هایی هست که باید استفاده شود ما از نظرات بقیه کاندیداها استفاده می‌کنیم و من خواهش می‌کنم همه مردم و احزاب به کشور خود کمک کنند بدون اینکه فکر کنند چه کسی انتخاب شده است. فرد را به عنوان منتخب ملت در نظر بگیریم نه حسن روحانی و همه کمک کنیم تا کشور را با نشاط‌تر کنیم.
مردم را باور کنیم
رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر چگونگی احقاق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آن‌ها صحبت کرده بود نیز گفت: اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنی‌اش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم.
وی افزود: من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد. جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند. مردم مراقب دین و آینده کشور هستند. مردم را باور کنیم.
همان‌طور که هفته آخر انتخابات با مردم رفتار کردید در این 4 سال رفتار کنید
او اضافه کرد: من خواهش می‌کنم از همه گروه‌ها و تفکرها والله بالله نشاط نه با دین نه با منافع ملی منافات ندارد. من جمله‌ای می‌گویم و امیدوارم از این جمله سوء استفاده نشود. همان جوری که هفته آخر با مردم رفتار کردید در این 4 سال رفتار کنید. ما در این هفته با مردم برای چه رفتار خوش کردیم؟ برای اینکه بیایند پای صندوق آرا. همین مردم باید کشور را بسازند. همین جور به مردم احترام کنیم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خود هستند. اینها دلسوز هستند. باور کنیم این مردم را.
نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه حکم برهم زدن نظم عمومی چیست، اینکه چرا در مورد حصر صحبت نمی‌کنید، گفت: ما همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم. قوه قضاییه و مجریه و مقننه هر کدام مسئولیت‌هایی دارند. ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم. من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم. حتی خارج از کشور. هرجا ببینم حق یک ایرانی در خارج و داخل مورد تعرض قرار گرفته در حد توان این کار را می‌کنم حتی در قوه قضاییه هم از طریق دادگستری و مکاتبه مستقیم و جلسات روسای یک قوه این را دنبال می‌کنم. یکی از اهداف ما اجرای منشور حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم و آن را اجرا کنیم در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.
درباره سند ۲۰۳۰ سه وزیر دولت یازدهم به رهبری نامه نوشتند
رئیس‌جمهور در خصوص برنامه تقویت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: راجع به سند ۲۰۳۰ وزرای ما نامه‌ای به رهبر نوشتند. وزرای خارجه و علوم و آموزش پرورش این مسئله را توضیح دادند که جمهوری اسلامی تحفظ خود را اعلام کرده و گفته چیزی اگر خلاف فرهنگ ملی و اسلام باشد ما به آن توجه نمی‌کنیم و من قبلا هم گفتم علی‌الظاهر گزارش‌هایی به ایشان داده بودند که اشتباه بوده. الان هم اطمینان می‌دهم که این سند توصیه‌ای است و آنچه باید به مجلس برود برای تصویب خواهد
رفت.
مردم پاسخ اهانت‌های مطرح شده در مناظره‌ها را دادند
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قصد شکایت از نامزدهایی که در دوران مناظرات به او تهمت زده‌اند دارد یا خیر عنوان کرد: به هر حال یک سری از حرف‌ها در مناظرات گفته می‌شود که ناصحیح است، اما ما قضاوت را به مردم می‌سپاریم بهترین قاضی بعد از خدا وجدان عمومی است. قوه قضاییه نوبت سوم است. او خاطرنشان کرد: خدا به وقت جواب آنها را داد و مردم نیز با حضور در پای صندوق‌های رای پاسخ اهانت آنها را دادند.
برخی در انتخابات گفتند موسیقی سطح پایین را دوست دارند
روحانی در پاسخ به سوال دیگر درباره تغییر وزیر ارشاد و بها دادن به موسیقی و سینما گفت: یکی از آثار این انتخابات صلح با موسیقی بود. منتهی عده‌ای موسیقی سطح پایین آن را دوست دارند اما ما این‌گونه نیستیم. موسیقی، فرهنگ و تئاتر بخش‌هایی هستند که متعلق به مردم ایران
است.
او تاکید کرد: حتما دولت یازدهم حمایت ویژه‌ای از اصحاب فرهنگ خواهد کرد. قطعا فضا بهتر خواهد شد همان‌طور که در دولت یازدهم ما فضای بازتری برای ادامه راه هنرمندان ایجاد کردیم قطعا به آن ادامه خواهیم داد.