هشدار بورسی

گروه اقتصادی / صندوق‌های قابل معامله ETF دولتی از خرداد ماه به بورس آمدند. نخستین صندوق ازاین دست صندوق دارایکم بود که پنج سهم شامل بانک‌های ملت، صادرات و تجارت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را درخود جای داده بود. از روز 5 شهریورماه هم پذیره‌نویسی دومین صندوق دولتی با عنوان پالایشی یکم آغاز شد که تا روز 19 شهریور ماه ادامه دارد. درنهایت سومین صندوق که مربوط به سهام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا و فولاد مبارکه اصفهان است هم قرار است که در آبان ماه امسال عرضه شود. اما سال‌جاری تنها با عرضه این سه صندوق ETF به پایان نمی‌رسد، چرا که قرار است باقی مانده سهام دارایکم نیز در قالب یک صندوق جدید به مردم عرضه شود.
اما به‌دلیل ریزشی شدن بازار سهام طی هفته‌های اخیر شرایط برای عرضه صندوق‌ها متفاوت شده است. هم اکنون که واحدهای صندوق پالایشی یکم عرضه می‌شود، نماد شرکت‌های پالایشی که این صندوق را تشکیل می‌دهند بسته شده است ولی افت قیمت سهام این شرکت‌ها که تا پیش از ریزش جزو پرطرفدارترین سهم‌های بازار بود، باعث شده است تا برخی تردیدها درخصوص استقبال مردم برای خرید واحدهای این صندوق و آینده بازار سهام مطرح شود.
دژپسند: امیدوارم بازار سرمایه از مداخلات سیاسی در امان بماند
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدوارم اجازه بدهند بازار سرمایه همچنان به صورت حرفه‌ای اداره شود، از مداخلات سیاسی در امان بماند و عده‌ای کم‌لطفی نکنند و برای بهره‌برداری‌های سیاسی، به اظهار نظرهایی اقدام نکنند که این بازار را دچار خدشه و آسیب کند.


به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند که در مراسم آغاز شصت و نهمین سال فعالیت و رونمایی از سامانه شعب مجازی سپهر «شمس» و چهار طرح جدید اعتباری بانک صادرات سخن می‌گفت با بیان اینکه بانکداری دیجیتال یک گام عقب‌تر از بانکداری هوشمند است، افزود: خواسته وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مرحله، بانکداری دیجیتال است. باید منابع مورد نیاز برای دستیابی به این هدف بر اساس مصارف بانک تقویت شده و در مجاری صحیح خود مصرف شود.
وی با بیان اینکه برخی مقاومت‌ها امروز مانعی برای بهره‌مندی بیشتر از برخی فناوری‌های نوین است، تکنولوژی بلاک‌چین را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنین به دلیل خودکار شدن سیستم‌ها، هزینه‌های این بخش نیز تا ٥٠ درصد کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه محدودیتی برای تعداد مشتریان نخواهیم داشت. با استفاده از هوش مصنوعی درآمد سازمان تا ١٧ درصد بالاتر خواهد رفت. تقریباً ٧٠ درصد پرونده‌ها بدون استفاده از کاغذ و در محیط هوشمند انجام خواهد گرفت. دژپسند با تأکید بر اینکه امروز بازار سرمایه یک نقش کلیدی برای تأمین مالی دارد،  اظهار کرد: امیدوارم اجازه بدهند بازار سرمایه همچنان به صورت حرفه‌ای اداره شود، از مداخلات سیاسی در امان بماند و عده‌ای کم‌لطفی نکنند و برای بهره‌برداری‌های سیاسی، به اظهار نظرهایی اقدام نکنند که این بازار را دچار خدشه و آسیب کند.
وزیر اقتصاد نقش دولت و سازمان بورس در بازار سرمایه را نظارتی دانست و ادامه داد: جنس بازار سرمایه به گونه‌ای است که باید مداخله دولت به حداقل برسد. این بازار MARKET BASE است، بنابراین باید حرفه‌ای اداره شود. وی افزود: بازار سرمایه دارد عمق، ریشه و پایداری پیدا می‌کند، البته طبیعت بازار هم این است که گاهی با خوداصلاحی مواجه شود. بنابراین خویشتنداری هم برای فعالان و سهامداران بازار سرمایه و هم برای کسانی که می‌خواهند اقتصاد کشور از این منافع استفاده کند، بسیار ضروری است.  این بازار باید میان‌مدت و بلندمدت دیده شود.
رئیس شورای عالی بورس بازار سرمایه را فرصتی برای نظام بانکداری دانست و گفت: بنگاه‌های مالی بزرگ ما برای سرمایه در گردش می‌توانند بخوبی از این بازار استفاده کنند تا صنعت بانکداری به سمت اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شود. با این کار، پلکان ترقی اقتصاد ایران را در درون برای افزایش رفاه و در اقتصاد بین‌الملل برای افزایش سهم در بازار بین‌المللی فراهم کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود، حاکمیت شرکتی را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پیام اصلی حاکمیت شرکتی مبتنی کردن تصمیمات بر نظام‌های حرفه‌ای، علمی و تجربی است در واقع تصمیمات باید به صورت حرفه‌ای در قالب حاکمیت شرکتی اتخاذ شود. دژپسند گفت: اگر بتوانیم حاکمیت شرکتی را رعایت کنیم، اموال مازاد را بفروشیم، با بازار سرمایه برای تکمیل حلقه‌های تأمین مالی پیوند برقرار کنیم و با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ارتباط تنگاتنگی داشته باشیم، بانک صادرات ایران همواره در نظام بانکی یک رقیب جدی باقی خواهد ماند.
باقی‌مانده دارایکم عرضه می‌شود
دراین باره معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اینکه درخصوص باقی مانده صندوق دارایکم چه تصمیمی گرفته شده است، گفت: مابقی صندوق دارایکم در قالب یک صندوق ETF جدید عرضه خواهد شد.
عباس معمارنژاد درپاسخ به این سؤال که برخی شنیده‌ها از تصمیم دولت برای عرضه بلوکی باقی‌مانده این صندوق حکایت دارد، تأکید کرد: باقی مانده صندوق دارایکم به‌صورت بلوکی عرضه نمی‌شود و دولت با همین روش مابقی این صندوق را عرضه خواهد کرد. وی درخصوص زمان عرضه این صندوق اظهارکرد: پس از تصمیم‌گیری دراین خصوص زمان عرضه آن نهایی و اعلام خواهد شد. گفتنی است براساس آمارهای اعلام شده حدود 3.5 میلیون نفر واحدهای صندوق دارایکم را خریداری کردند که مبلغ آن به حدود 5.6 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
سرنوشت استقبال از پالایشی یکم
داوود رزاقی، مدیرعامل تأمین سرمایه نوین که به‌عنوان مدیر صندوق پالایشی یکم تعیین شده است، در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: نماد شرکت‌های پالایشی به‌دلیل تغییر نرخ خوراک این واحدها بسته شده است و پیش‌بینی می‌شود که نماد این شرکت‌ها پس از تعدیل با افزایش قیمت قابل توجهی باز شود که دراین صورت تأثیر زیادی در خرید واحدهای پالایشی یکم خواهد داشت. به گفته وی در صورتی که قیمت سهام پالایشگاهی‌ها یک و نیم تا دو برابر رشد پیدا کند به این معناست که تخفیف 20 درصدی که برای فروش واحدهای صندوق پالایشی یکم درنظر گرفته شده است تا روز چهارشنبه هفته جاری به 40 درصد می‌رسد و بدین ترتیب هر فردی که این واحدها را خریداری کند 40 درصد کمتر از نرخ بازار خریده است. وی با اشاره به اینکه در صندوق دارایکم نیز 80 درصد واحدها در دو روز پایانی پذیره‌نویسی فروخته شد، گفت: پیش‌بینی این است که در روزهای پایانی پذیره‌نویسی میزان استقبال از واحدهای این صندوق افزایش یابد که دراین صورت ممکن است پذیره نویسی یک تا دو روز و البته با موافقت سازمان بورس تمدید شود.
وی با بیان اینکه درمجموع دو سناریو در روزهای آینده پیش روست، گفت: یک سناریو این است که سهام پالایشی‌ها به‌دلیل تعدیل نرخ خوراک با رشد بالایی همراه شوند و سناریو دیگر این است که روند فعلی بازار ادامه یابد. رزاقی تأکید کرد: احتمال تحقق سناریوی اول 99 درصد است درحالی که سناریوی دوم یک درصد امکان دارد. وی ادامه داد: بررسی میزان واحدهای فروخته شده صندوق پالایشی یکم در مقایسه با دارایکم نشان می‌دهد که تاکنون استقبال از پالایشی یکم بیشتر از دارایکم بوده است اما روزهای باقی مانده از پذیره‌نویسی رقم نهایی را مشخص می‌کند. وی درپایان گفت: درمجموع با توجه به شرایط بازار امیدواریم که واحدهای صندوق پالایشی یکم به اندازه دارایکم فروش رود.