ورود وزارت صمت به پرونده دپوی خودروها


گروه صنعت و تجارت: نبود سیاست های کارآمد از سوی متولیان صنعت، بازار خودرو را آنقدر پیچیده کرده که خود مسئولان هم با حرف های ضد و نقیض دنبال راه چاره ای برای آن می گردند. اگرچه طی سه سال گذشته قیمت خودرو به طور افسار گسیخته ای رو به افزایش است، اما فعالان بازار خودرو این بار از قیمت های نجومی خودرو طی یک هفته گذشته به نوعی شوکه هستند و می گویند نوسانات نرخ ارز متهم اصلی این گرانی است، اما ضعف مدیریت این صنعت موجب شده تا روز به روز قیمت خودروهای داخلی گران شود. افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی؛ روزانه شده و منطق قیمتگذاری عملاً برچیده شده است. در این نابازار، فرمولی برای قیمتگذاری وجود ندارد و حتی یک بازار به حال خود رهاشده هم شاهد چنین هرجومرجی نباید باشد.

در تنها برکناری در دولت روحانی در سطح وزیر؛ رضا رحمانی وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار شد و جای خود را به مدرس خیابانی داد و پس از ناکامی وی در گرفتن رأی اعتماد از مجلس، سکان هدایت این وزارتخانه مهم به جعفر سرقینی سپرده شد. بهانه برکناری رحمانی افزایش قیمت خودرو اعلام شد، اگرچه در همان زمان بحثهایی درباره مخالفت رحمانی با تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی بهعنوان دلیل اصلی برکناری وی مطرح شده بود، اما در این گزارش به تبدیل کردن یک موضوع فنی (خودرو) به کلافی سردرگم توسط دولت پرداخته شده است تا نشان داده شود که بحران خودرو نابودکننده سرمایه اجتماعی است.

خودروهای تولید داخلی بهندرت دارای فناوریهای پیچیدهاند و عموماً با فناوری قدیمیتر از دو دهه پیش تولید میشوند. دولت روحانی بهجای سپردن ساخت قطعاتی که در گذشته وارد کشور شده است به شرکتهای دانشبنیان و نیروهای مسلح که به فناوری روز جهانی در حوزههای مختلف پایهای دسترسی دارند، درحال روزمرگی و بحثهای کشدار و پوچ با مدیران نالایق صنعت خودروسازی کشور است. فناوریهای نظامی در سطح بسیار بالایی از نظر دارا بودن دانش مهندسی مواد و ساخت قطعات حساس قرار دارند و در صورت استفاده از ظرفیت آنها، نقص کمبود فناوری رفع میشود، اما این پایان کار نیست. شرکتهای نظامی با منطق هزینه ــ فایده فعالیت نمیکنند و به قیمت تمامشده کالاهای خود اهمیت نمیدهند و در هیچ کجای دنیا به این مسئله که قیمت جنگافزار تولید شده چقدر است اهمیت داده نمیشود، زیرا مسئله امنیت ملی فراتر از هر هزینه ــ فایده دیگری است.

تشدید بیسابقه بحران قیمتی و کیفیتی در صنعت خودروی ایران باعث آسیب جدی به سرمایه اجتماعی کشور شده و لزوم تغییر در سیاستگذاری را به امری فوری تبدیل کرده است، نتیجه اینکه، فداکاری نیروهای مسلح در بخشش فناوری روز جهانی؛ در نهایت به دست مدیران صنعت خودرو سپرده خواهد شد و این مدیران خودروسازان هستند که باید برای سرنوشت دانش واردشده به صنعت خودرو تصمیمگیری کنند.

رد شائبه احتکار خودرو

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۳ هزارو ۹۳۰ دستگاه خودروی پارس در سایت ایران خودرومازندران تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصدافزایش نشان می دهد. آنطور که ایکوپرس گزارش داده سید امید حسینی نژاد مدیر عامل سایت ایران خودرو مازندران (خزر) درپی انتشار تصاویر پارکینک این سایت تولیدی دربرخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی گفت: روزانه ۱۴۰ دستگاه خودرو در این سایت تولیدمی شود و این آمار بیانگر اقدامات انجام شده در راستای بهبود روندتولید و تامین است. وی افزود: در سال جاری قرار است ۳۵هزاردستگاه پارس تی .یو.۵ و پارس سال در این سایت تولید شود. حسینی نژاد با رد شائبه احتکار در این سایت تولیدی خاطر نشان کرد:دوهزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه با فناوری پیشرفته در این سایت وجود دارد که با تامین قطعات این خودرو ها تکمیل و تحویل مشتریان میشود. این در حالی است در همین بازه زمانی سال گذشته حدود ۶ هزار خودرو ناقص در کف کارخانه وجود داشت.

دستور ویژه سرقینی به موضوع دپو خودرو

در همین حال سرپرست وزارت صمت گفت: برای اینکه مردم به خودروی مورد نیازشان برسند دستور داده شده که ان شاءالله از این به بعد همین سیستم ثبت نام را به صورت مداوم و با برنامه انجام دهیم. به گزارش خبرگزاری ها، جعفر سرقینی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: تحویل خودروسازان در این مدت نسبت به سال قبل ۳ درصد رشد داشته، یعنی با ۳۴۲ هزار تحویل خودرو اعم از تعهدات قبلی و جاری که از ابتدای سال داشتند، توانستند ۲ تا ۳ درصد رشد داشته باشند. وی افزود: از همه اینها مهمتر تعهدات خودرو سازان که گاهاً تا ۳۰۰_۴۰۰ هزار دستگاه بوده الان مثلاً تعهدات ایران خودرو به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسیده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن، تجارت با تاکید بر اینکه ما در تولید مشکل نداریم گفت: مطمئنم با این روند تولید همه تقاضاها را پاسخ خواهیم داد، منتهی برای اینکه مردم به خودروی مورد نیازشان برسند دستور داده شده که ان شاءالله از این به بعد همین سیستم ثبت نام را به صورت مداوم و با برنامه انجام دهیم، یعنی مثلاً اگر در حال حاضر ماهی یک یا دو بار ثبت نام میشود این بشود ماهی سه بار تا مردم بتوانند در این ثبت نامها شرکت کنند. سرقینی ادامه داد: ما وقتی اولین عرضه خودرو به صورت قرعه کشی را که انجام دادیم برای ۴۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام کردند که همه متعجب شدند، اما امروز برای ۴۰ هزار خودرو که ارائه میشود ۲۰۰ و اندی هزار نفر ثبت نام میکنند، یعنی آن عطش خوابیده است.

سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که این قیمتها واقعی نیست، تفاوت قیمت کارخانه و بازار نباید آنقدر باشد، به خاطر اینکه ۲۰ تا ۳۰ هزار تعهد یک تعهد جاری است و خیلی نگران کننده نیست. روزی که خودروساز ۳۰۰ هزار تعهد داشت نگران کننده بود اما الان تعهدها در یک نرم عادی است و تولید ما هم نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: این بحث را مطرح میکنند که خودروها دپو میشود، ما در خودرو سازی یک تولید تجاری داریم و یک تولید مکانیکی، خودرو تجاری آن است که مستقیم از خط تولید به بازار میرود و خودروی مکانیکی آن است که تولید شده اما به دلیل قطعهای که کم دارد موقتاً به کف انبار میرود و به مجرد تأمین قطعه تجاری سازی میشود. سرقینی در پایان گفت: خوشبختانه در حال حاضر روند خوبی برقرار است و من مطمئنم اگر ثبت نامهایمان را بیشتر ارائه کنیم این قیمتها افت میکند و من در این رابطه هیچ تردیدی ندارم.

تشکیل کمیته خودرو برای پیگیری دستور رئیس جمهور

در همین حال مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت از برگزاری جلسه روز پنج شنبه (امروز) کمیته خودرو برای بررسی و مدیریت بازار خودرو خبر داد. سهیل معمارباشی در گفتگو با فارس در پاسخ به این سوال که با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر مدیریت و ساماندهی بازار خودرو، وزارت صنعت چه اقدامی در این مورد انجام خواهد داد؟ اظهار داشت: در این خصوص روز پنجشنبه جلسه کمیته خودرو در وزارت صنعت برگزار خواهد شد تا موضوع
را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. وی با بیان اینکه گزارشهای وزارت صنعت حاکی از روند رو به رشد تولید و تحویل خودروها است، گفت: بر اساس آمارهای تولید خودرو در کشور، از ابتدای سال جاری تا ۱۶ شهریور ماه، تولید خودرو با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده است. مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت افزود: همچنین در این مدت، تحویل خودروها نیز ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به ۳۲۵ هزار دستگاه رسیده است.