توصیه مهم وزیر اقتصاد به سهامداران


وزیر اقتصاد گفت: اگر بازار سرمایه قوام پیدا کند چون منجر به تامین مالی برای سرمایه در گردش بنگاه اقتصادی میشود هم بر تولید و هم اشتغال اثر مستقیم مثبت دارد و در دنیا هم همین صورت است. به گزارش ایلنا، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه نه فقط دولت بلکه در عبارت کلیتر حکومت به دنبال حمایت از بورس است، چراکه در برخی از زمینهها با همراهی سایر قوا، تصمیماتی گرفته شد. وی افزود: یکی از تصمیمات مهم، کمک به افزایش سرمایه شرکتهای بورسی است که هر یک از شرکتهای بورسی که نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند، ۲۰ درصد از درآمدهای مشمول مالیات آنها با نرخ صفر حساب میشود و این جایزه بزرگ ما به شرکتهایی است که قصد افزایش سرمایه دارند.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: نکته دوم این که ما گفتیم هر شرکتی که در گذشته مثلاً در ۱۰ سال گذشته مالیات خود را پرداخت کرده است، ممکن است اگر امسال بورسی شود چون حسابها شفاف میشود، سازمان مالیاتی بخواهد به سال مثلاً چهارم و پنجم بازگردد و دوباره پرونده آن را بررسی کند این را هم گفتیم که اجازه ندارد و فقط سال گذشته بررسی می شود. وی افزود: ما از نظر قوانین مقررات و تسهیلات ورود و خروج در بازار سرمایه و بورس بهترین حالت را در همین چند ماه گذشته ایجاد کردیم، مثلا اگر شناوری اعمال نشده است به این دلیل است که نیاز نبود، اما شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و بخش عمومی موظف هستند تا ۲۵ درصد از سهام خود را در بازار عرضه کنند. دژپسند با اشاره به تصمیمات خوبی که اتخاذ شده است، بیان داشت: در مجموع اینها تصمیمات خوبی بود که اتخاذ شد و به نظر من این نوسانها تا حدودی به عوامل روانی و نگرانی که سهامداران دارند، باز میگردد که باید با این با تامل برخورد کنیم البته نگرانی هم جای رسیده است. مردم و فعالان بازار بورس باید توجه داشته باشند که هر اقدامی در بازار سرمایه حتما باید بر اساس حساب و کتاب انجام شود، این موضوع بسیار مهمی است، برای مثال فرد باید حساب کند که من این سهم را بفروشم با پول آن قصد چه کاری را دارم، در واقع این پول را چه خواهم کرد، آیا بازدهی کوتاه مدت و بلند مدت در آن عرصهی جایگزین بهتر از بورس خواهد بود؟ از نظر اقتصادی کلان در زمینه رشد تولید سرمایهگذاری تولید آیا بهتر از اینجاست، همهی این ها را باید محاسبه کند.

وی ادامه داد: ما باید در عین این که منافع حداکثری خود را لحاظ میکنیم اما در کنار این توجه داشته باشیم که منابعی که وارد بورس می شود به سرمایه گذاری و تولید تزریق خواهد شد. همچنین نگرانی دیگری که وجود داشت این است که مثلا اگر ما در فلان روز نرویم ممکن است روز بعد بدتر شود، حالا شما نقطه مقابل را ببیند مثلاً اگر در یک روز خار جشوید و روز بعد بهتر شده باشد چه باید بکنیم؟ برای مثال همین امروز در تابلوی بورس تعداد سهم های سبز نسبت به دیروز بیشتر است و کسانی که دیروز آنها را فروختند طبیعتا ضرر کردند، باید بدانیم که بورس محاسبه لحظهها نیست، محاسبه دورهها است. با گفتن این حرفها از ما میپرسند(یعنی شما ما را ترقیب به ماندن در بورس میکنید؟) در پاسخ باید گفت من ترقیب به این میکنم که منافع خود را در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بررسی کنیم.

وزیر اقتصاد بیان داشت: در بازار بورس همه باید آموزش ببینند و با این حوزه به صورت حرفهای برخورد کنند، من تعمیق و بزرگ شدن این بازار را به نفع اقتصاد، تولید و اشتغال میدانم فارغ از اینکه من باشم یا نباشم و یا این دولت باشد یا دولت دیگر، تفاوتی ندارد.